۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۴۹۳۸۶۲
حجت الاسلام والمسلمین شبستری:

آیت الله قریشی همیشه در مسیر انقلاب و ولایت حرکت کرده است

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله قریشی، عالم بصیری است که در همه دوران در مسیر انقلاب، رهبری و ولایت حرکت کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری

حجت الاسلام والمسلمین شبستری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، به تبیین ابعاد مختلف شخصیتی آیت الله قریشی پرداخت و اظهار کرد: آیت الله سید علی اکبر قریشی متولد 1307 از بناب است، پس از تحصیلات مقدماتی در بناب به حوزه علمیه قم رفت و در مدت 8 سال تحصیل در قم در محضر شخصیت های بزرگ آن زمان همچون آیت الله بروجردی، آیت الله سید حسین قاضی و ... تلمذ کرد.

وی با بیان اینکه زندگی آیت الله قریشی را می توان به سه دوره تقسیم کرد، افزود: دوران کودکی  و تحصیلی در بناب و قم از سال 1307 تا 1332 که پی ریزی شخصیت و گرفتن مایه های علمی از اساتید و بزرگانی همچون آیت الله بروجردی است؛ دوران هجرت به ارومیه و زندگی در شهرستان ارومیه از سال 1332 تا پیروزی انقلاب اسلامی که صرف تحقیق و مباحثه تفسیر شده است طوریکه خود آیت الله قریشی می گفت: از فضای حوزه علمیه قم دور شدند- فضای حوزه، فضای درس، مباحثه و تفسیر و علم اندوزی است اما وقتی طلاب از قم دور می شوند از فضای علمی فاصله می گیرند- با این وجود با دوستان مباحثه تفسیر داشتند و بحث و تحقیق می کردند و ماحصل آن در 13 جلد کتاب احسن الحدیث در 9 سال و قاموس قرآن در 7 جلد در 5 سال تألیف شد. البته وی در کنار کار علمی، تحقیقات و تألیفات دیگر، امامت جماعت مسجد و فعالیت های سیاسی هم داشتند تا جایی که سخنرانی های انقلابی، احضار به ساواک، ممنوع المنبر شدن و تبعید در کارنامه این عالم بزرگوار است.

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مرحله سوم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، آیت الله سید علی اکبر قریشی منشأ خدمت بود به طوریکه در مجلس خبرگان قانون اساسی و 5 دوره مجلس خبرگان رهبری عضویت داشت و در ادامه مسؤولیت های دیگری را از جمله مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ارومیه را بر عهده داشت.

حجت الاسلام والمسلمین شبستری افزود: دوران زندگی آیت الله سیدعلی اکبر قریشی دارای نکات قابل توجهی است که می توان از از آن الگوگیری کرد که در اینجا به 8 مورد از انها می پردازم.

وی اضافه کرد: آیت الله قریشی عمر خود را هدر نداد؛ انسان های شایسته که به مقامات عالی علمی و عملی رسیدند عمر خود را هدر ندادند، عمر وی هم به مطالعه، تألیف و تحقیق گذشته است، در همین سالها هم هر وقت در ارومیه خدمت وی رسیدم این بزرگوار در حال مطالعه بود.

نماینده خبرگان رهبری گفت: نکته دوم حافظه بسیار قوی آیت الله قریشی است که بسیاری از سخنان پیامبر اکرم (ص) و همچنین سخنان امیرالمؤمنین(ع) از نهج البلاغه را در ذهن دارد و در مراسمات اهتمام شان این است که نکاتی را با استفاده از احادیث و روایات بیان کنند؛ در مجلس خبرگان رهبری نیز سخنان اهل بیت (ع) را بیان می کنند و نکته قابل توجه که بسیاری از آنها را از حفظ می خوانند، حافظه قوی یک نعمت الهی است که به وی عنایت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شبستری گفت: نکته سوم اینکه آیت الله قریشی بیش از 60 سال است که مسجد، محراب، سخنرانی  و سه وعده امامت جماعت را رها نکردند که این موضوع برخاسته از تقید به همگامی با مردم، روحیه روحانی بودن، حضور در متن مردم است که با وجود سن بالا و مسؤولیت ها و مناصب اجتماعی، ایشان همچنان سنگر مسجد را رها نکرد.

وی حضور آیت الله سید علی اکبر قریشی در فعالیت های اجتماعی و سیاسی را نکته چهارم قابل توجه از زندگی این عالم ربانی برشمرد و افزود: وی با وجود اینکه روحانی هستند و کارهای متداول اقامه نماز جماعت، ارشاد مردم و بیان احکام را دارند، از فعالیت های سیاسی غافل نبودند و حتی تبعید و ممنوع المنبر شدند که نشان می دهد این روحانی نستوه بی تفاوت و بی توجه به سرنوشت مردم و اجتماع خود نبود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: نکته پنجم، آیت الله قریشی معتمد مردم است، مسجد وی پناهگاه مردم به هنگام مشکلات است، از طرفی وی معتمد رهبری و مراجع تقلید است و مجاز به دریافت حسبیه و وجوهات شرعی مردم شد.

حجت الاسلام والمسلمین شبستری مأنوس بودن با قرآن کریم را نکته ششم و قابل تأمل در زندگی آیت الله قریشی دانست و گفت: عمده تحقیق این پژوهشگر در رابطه با قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است. آثار ارزشمند به جا مانده از وی 50 جلد کتاب است که همه در محور قرآن و عترت است که توفیق بزرگی است که نصیب این بزرگوار شده است.

وی ادامه داد: حرکت در مسیر ولایت و رهبری نکته هفتم است، وی روحانی است که چه در زمان انقلاب و چه بعد از آن در خط انقلاب و در مسیر رهبری و ولایت بود و عکس العمل های مناسبی از خود نشان داد که یکی از این موارد نامه سرگشاده ای است که وی در سال 88 به آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت که با وجود تأکید بر رفاقت ها، سراسر موعظه و اندرز نسبت به رییس مجلس خبرگان رهبری بود، این نامه تا حدی عتاب آلود بود که نشان از بصرت وی دارد وی روحانی بصیری است که در هر برهه در مسیر ولایت حرکت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین شبستری گفت: نکته هشتم و پایانی خانواده آیت الله قریشی است، پدر وی روحانی است و حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی که به عنوان نماینده ولی فقیه در استان است، فرزند این بزرگوار است که نشان از این دارد که آیت الله قریشی به خوبی توانسته نقش پدری خود را ایفا کند و فرزندی را تربیت کند که منشأ خدمات برای جامعه و استان باشد، از مبارک ترین ثمرات وجودی آیت الله قریشی، داشتن فرزندی همچون حاج آقا سیدمهدی قریشی است.

نماینده خبرگان رهبری در پایان با قدردانی از متولیان و دست اندرکاران برگزاری مراسم تجلیل از 70 سال مجاهدت قرآنی آیت الله قریشی، گفت: تقدیر از آیت الله قریشی در واقع تقدیر از شخصیت های دینی، علم، مقام تقوا، تحقیق و تألیف و ارزش نهادن به مجاهدت های علمی و معنوی است که سبب تشویق جوانها و نواجوان ها برای حضور در سنگرهای علم و معنویت می شود. در دورانی که بیشتر افراد به دنبال ثروت اندوزی هستند، تقدیر از علم و افراد عالم مسیر جامعه را به سوی اندیشه ورزی و تلاش های علمی سوق می دهد./301/936/ب1

ارسال نظرات