۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۹۳۷۳۷
گزارش رسا از نخستین دوره مسابقات قرآن کریم طلاب جهان اسلام؛

رفاقت، دوستی و اتحاد شیعه و سنی پیام مسابقات بین المللی قرآن طلاب جهان اسلام

مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب جهان اسلام با پیام همدلی، الفت، رفاقت و دوستی و اتحاد شیعه و سنی در شهر مقدس قم با معنویت و شکوه خاصی به پایان رسید.
اختتامیه مسابقات قرآنی طلاب جهان اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام به مدت سه روز در شهر مقدس قم برگزار شد.

این دوره از مسابقات قرآنی در حالی روز گذشته در مدرسه امام کاظم(ع)‌ قم به کار خود پایان داد که پس از سه روز تلاش و کوشش قاریان، حافظان و داوران بین المللی مسابقات، سه نفر در رشته قرائت و سه نفر در رشته حفظ به عنوان افراد برگزیده انتخاب شدند.

گسترش فرهنگ و معارف قرآنی همواره یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان بر لزوم توجه به قرائت و حفظ قرآن سخنان زیادی داشته اند، همین مسابقات می تواند لبیکی به این خواسته ایشان باشد و توجه به قرآن در نقاط مختلف جهان نوید بخش رسیدن صدای رسای اسلام به گوش جهانیان و امیداور کننده ضعف و زبونی دشمنان خواهد بود.

بدون شک این مسابقات در جهت تقویت افزایش انس طلاب با قرآن در حوزه های علمیه، معرفی دستاوردهای معرفتی حوزه های شیعه در خدمت به قرآن، شناسایی ظرفیت ها، تجلیل از نخبگان قرآنی، ایجاد تقریب میان حوزه های جهان اسلام و هدفمندسازی آموزه های قرآن کریم نقش بسزایی ایفا کرد.

 

اما فارغ از جو رقابت طلاب قاری، این دوستی و رفاقت بود که در طول این سه روز حرف نخست سالن مسابقه را می‌زد و 57 نفر از طلاب 42 کشور جهان با رنگ ها و زبان های مختلف با یکدیگر تعامل و گفت‌وگوهای دوستانه ای داشتند و این مسأله در مصاحبه ها و صحبت های این افراد نیز مشهود بود.

در دنیای امروز که تفرقه، جدایی، ترور، تکفیر و به جان هم انداختن مسلمان ها مقصد و هدف اول دشمنان و بدخواهان اسلام است، از ترکیه و عراق و افغانستان و سوریه و لبنان تا چین و اندوزی و هند در قاره آسیا و از روسیه، بوسنی و انگلستان در قاره اروپا و آرژانتین در قاره آمریکا و 10ها کشور آفریقایی اعم از شیعه و سنی بودند حرف اول همه آنها برادری و اتحاد و فرار از جدایی و تفرقه بود.

و در روزگاری که جهان غرب، ایران اسلامی را متهم به ناامنی و فقر می کنند و در بین قاریان و داوران قرآنی این مسأله را پی ریزی کرده بودند که باید به همراه خود در ایران غذا و خوراکی ببرید تا از گرسنگی از بین نروید، این حاضران بودند که به چشمان خود امنیت مثال زدنی و رفاه مطلوب ایرانیان را دیدند و بی شک همین افراد مبلغان فرهنگ و دین و ارزش دینی مردم ما در کشور های خودشان خواهند بود.

تأیید دیگری بر این مدعا برگزاری چهار مسابقه بین المللی قرآن کریم در مناطق دیگر کشور بود که در تمام این مسابقات فعالان قرآنی سراسر جهان حضور داشتند و بدون شک همه آنها ایران را امن ترین مناطق جهان می دانند.

نخستین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام از روز یکشنبه سوم اردیبهشت ماه با پیام حضرت آیت الله سبحانی آغاز شد و تا صبح روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه ادامه داشت و طلاب قرآنی حاضر در این مسابقات بعد از قرعه کشی در روز نخست به رقابت پرداختند و در نهایت از میان 57 نفر حاضر، 10 نفر به مرحله نهایی رسیدند.

صبح روز سه شنبه معرکه تلاش برای کسب رتبه های نخست بود و داوری ها نیز به طور همزمان در اتاق همجوار صورت می گرفت و در نهایت در مراسم اختتامیه که عصر روز گذشته برگزار شد، در دو رشته حفظ و قرائت نفرات نخست از جمهوری اسلامی ایران و نفرات بعدی از کشورهای افغانستان، انگلستان و نیجر بودند.

 

در مراسم پایانی که همراه با قرائت پیام حضرت آیت الله سبحانی بود، آیت الله اعرافی مدیرحوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی رییس سازمان اوقاف و حسین اسدی رییس ستاد برگزاری مسابقات به ایراد سخنرانی پرداخته و بر ضرورت ارتقای فرهنگ قرائت و حفظ قرآن در حوزه های علمیه تأکید کردند.

حاضر بودن دهها نفر از اساتید، پژوهشگران، طلاب، خانواده های برگزیدگان و فعالان قرآنی خواهر و برادر در  کنار حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع معظم تقلید در این مراسم از نکات حائز اهمیت به شما می رفت.

خبرگزاری رسا، برگزاری این گونه از برنامه های فرهنگی و قرآنی را به فال نیک گرفته و امیدوار است این گونه از فعالیت ها در حوزه های علمیه در جهت نهادینه شدن فرهنگ و معارف قرآنی روز به روز پررنگ تر و چشمگیر تر شده و گامی بلند در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در موضوع قرآن از سوی حوزه های علمیه جهان اسلام برداشته شود./1330/پ۲۰۰/ج

ارسال نظرات