۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۲
کد خبر: ۴۹۳۷۰۰
فرهنگ و دولت آینده(۱۴)

توسعه‌گرایی دولت بدون رعایت ارزش‌های فرهنگی چالش زا می‌شود

آیت‌الله کلانتری در مدیریت اجرایی کشور، توسعه‌ای را پایدار و مفید می‌داند که در همه عرصه‌ها و براساس واقعیات و ارزش‌های ملی و دینی شکل بگیرد.
آیت الله کلانتری

آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز در خصوص وظایف فرهنگی دولت آینده گفت: به نظر می‌رسد نهادهای فرهنگی بالاخص وزارت ارشاد، بیش از آن‌که نظریه‌پرداز باشند، باید مدیر باشند. مدیر سیاست‌های کلی نظام که از طریق رهبری ارایه و تدوین می‌شود و نیز سیاست‌هایی که انقلاب اسلامی دارد. دولت باید توانش را در همه زمینه‌ها، در اجرای قوانین و سیاست‌ها بگذارد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری معتقد است که ورود دولت به حیطه «نظریه‌پردازی» هم خروج از اجرا است و هم باعث چالش و تنش می‌شود. پس قوه مجریه باید در حوزه اجرایی متمرکز شود. چرا که به لحاظ داشتن قانون ما مشکلی نداریم، در اجرا با مشکلاتی مواجه هستیم؛ از این رو خوب است که نهادهای فرهنگی جامعه هم در بعد اجرا متمرکز شوند و نظریه‌پردازی را به نهادهای مربوطه واگذار کنند.

رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با خاطرنشان کردن این‌که انقلاب اسلامی قبل از هرچیز یک انقلاب فرهنگی است تصریح کرد: امام راحل به عنوان معمار این انقلاب بارها به‌طور صریح و گاهی غیرمستقیم اعلام کردند که این انقلاب برای تحول در فرهنگ اقشار مختلف است.

وی افزود: گاهی می بینیم در زمان‌هایی، اولویت دولت‌ها مسایل اقتصادی یا سیاسی و مسایلی از این قبیل است؛ اما در کنار همه مسایل، فرهنگ باید باشد و دغدغه فرهنگی باید همیشگی باشد. به خصوص در کشور ما که حدود دو قرن گرفتار دو سلسله‌ای بودیم که واقعا فرهنگ کشور را در حد قابل توجهی تخریب کردند. هردو سلسله قاجار و پهلوی، دارای یک رویکرد ضدفرهنگی و وابسته به غرب و منفعل از استعمار و استثمار بودند و آسیب‌های فراوانی به فرهنگ ملت ایران وارد کردند.

آیت‌الله کلانتری با تأکید بر این نکته که فارغ از همه مسایل، همیشه اصلاح فرهنگی باید در سرلوحه کار قرار گیرد اظهار کرد: دولت آینده هم باید فرهنگ را مورد توجه ویژه قرار دهد و این کاری است که با دستور و بخشنامه به جایی نمی‌رسد. بلکه نیاز به کار اساسی دارد. وزارت‌خانه‌های مختلفی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم و همه دستگاه‌ها باید حضور جدی با طرح‌های اساسی و کلان وارد میدان شوند. البته این به شرط عدم تداخل است. ضمن اینکه باید به رسانه به عنوان یک وسیله فرهنگ‌سای توجه ویژه داشت. گرچه با ورود افراد غیرمتخصص، به این حوزه هم ظلم شده، اما باید کار را به دست افراد متخصص در این زمینه سپرد تا به امر فرهنگ‌سازی بپردازند.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری معتقد است که آن توسعه‌ای می‌تواند پایدار و مفید باشد که توسعه‌ای متعادل در همه عرصه‌ها و همزمان و براساس واقعیات و ارزش‌های ملی و دینی باشد و توسعه‌ای که تاکنون دنبال می‌شده، معمولا متعادل نبوده و باعث چالش‌ها و تنش‌های سیاسی و اقتصادی شده‌ است.

به گفته رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس، تلاش بیشتر در زمینه‌های فرهنگی اجتماعی برای دولت آینده لازم به نظر می‌رسد. تلاش بر روی مسایلی از جمله ازدواج جوانان و نهادینه کردن فرهنگ ازدواج اسلامی و سنتی، پدیده نامیمون طلاق که واقعا نگران‌کننده است و همچنین اعتیاد. البته به نظر می‌رسد که برطرف کردن موانع ازدواج سالم و آسان و در مقابل، آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج به نوجوانان و جوانان و آشنا کردن زن و مزد به وظایف خود در امر ازدواج، و نیز ایجاد موانع جدی در زمینه طلاق، بسیار حایز اهمیت است.

آیت‌الله کلانتری تأکید کرد: تدوین و ارایه صریح و دقیق فرهنگ اسلامی بسیار مهم است مثل روابط بین محرم و نامحرم، صله رحم، تکریم معلمان و دانشمندان و نیز بزرگسالان، و در عرصه هنر هم باید با سریال‌ها و فیلم‌های ارزشمند این مسایل و مبانی اخلاقی را بین جوانان نهادینه کرد./825/ت302/س

ارسال نظرات