۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۴۹۳۶۷۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

توکل بر خدا نشانه انسان‌های باایمان است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: انسان باید در همه کارها به خدایی که همه چیز در ید قدرت اوست توکل کند و نتیجه کارها را به خدا بسپارد و این عمل نشانه ایمان به قدرت خداوند است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار شد، به آیه ۲۳ مائده اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: «دو مرد از زمره كسانى كه از خدا مى‏‌ترسيدند و خدا به آنان نعمت داده بود، گفتند از آن دروازه بر ايشان بتازيد و وارد شويد كه اگر از آن درآمديد قطعا پيروز خواهيد شد و اگر مؤمنيد به خدا توكل كنيد.»

وی در تفسیر این آیه گفت: خداوند در سوره مائده به موارد نقض عهد قوم بنی‌اسرائیل اشاره می‌کند از جمله این نقض عهدها سرپیچی از دستورات خداوند است که در این آیه و آیه‌های ماقبل به آن اشاره شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه تمام قوم حضرت موسی(ع) مخالف نبودند بلکه در بین آنان افراد خداترس نیز بودند، افزود: بعد از اینکه قوم حضرت موسی(ع) به دستور خداوند مبنی بر ورود به سرزمین مقدس گوش ندادند دو نفر از مردان از آن گروه برای گوش دادن به حرف خداوند مردم را دعوت کردند.

وی ادامه داد: به گفته برخی مفسران این دو نفر از اهل سرزمین مقدس بودند که از آنجا خارج شده و به نزد حضرت موسی(ع) رفته و به خدا و ایشان ایمان آوردند و سپس به حضرت موسی(ع) با نشان دادن چگونگی راه‌های نفوذ به آن سرزمین کمک کردند.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: وقتی در این آیه به جنسیت این دو نفر که مرد هستند اشاره شده است نشان می‌دهد در میان قوم حضرت موسی(ع) زنان نیز حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: سرپیچی این قوم از دستور خداوند و گفتن کلمات گستاخانه مانند اینکه به حضرت موسی(ع) گفتند تو و خدایت برو با ظالمان بجنگ، نشان می‌دهد آنان با دیدن آن همه معجزات هنوز به خدا ایمان نداشتند و او را خدای موسی خطاب می‌کنند به جای آنکه خدای خویش نیز خطاب بکنند.

وی با بیان این نکته که وقتی به خدا و پیامبرش ایمان آوردی دیگر جای بهانه باقی نمی‌ماند، عنوان کرد: انسان باید در همه کارها به خدایی که همه چیز در ید قدرت اوست توکل کند و هر چقدر کار سخت‌تر شد توکلش بیشتر شود و نتیجه کارها را به خدا بسپارد و این عمل نشانه ایمان به قدرت خداوند است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به دلایل اینکه در قرآن بیشتر به داستان حضرت موسی(ع) پرداخته شده است، یادآور شد: حضرت موسی(ع) دارای معجزات بسیار و خاصی بودند که تا به حال هیچ پیامبری آن معجزات را نداشته است و خداوند از جوانب گوناگون به زندگی ایشان نگاه کرده و قومش را امتحان کرده است و آن داستان‌ها را در قران بیان می کند تا درس عبرت و هشداری برای مسلمانان باشد.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./936/202/ب2

ارسال نظرات