۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۴۹۳۶۲۳
حجت الاسلام پناهیان:

حکومت دینی تلفیقی از هدایت ولایت و انتخاب ملت است

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که در جامعه اسلامی مردم با آزادی در انتخاب و دخالت در اداره جامعه می توانند اشتباهاتی مرتکب شوند، گفت: حکومت دینی ترکیبی از هدایت ولایت و انتخاب ملت است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام پناهیان، استاد حوزه علمیه ظهر امروز در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که در راستای نوشتن پایان نامه دانشجویی باید انتخاب دانشجو و هدایت علمی هر دو در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا به رشد علمی منتج شود، گفت: تجربه علمی اساتید به دانشجویان کمک می کند تا با خلاقیت و عقیده آنان  پایان نامه موفقی تولید شود.

وی با بیان این که انبیا کار مردم را به عهده نگرفته و هدایت و رشد علمی را بر عهده خود آنان قرار داده اند، تصریح کرد: هرگز اینگونه نبوده که انبیا الهی صد در صد کارها را خودشان بر عهده گرفته و تنها با نظر خودشان پیش بروند.

استاد حوزه علمیه  با بیان این که در کشور های غربی، صاحبان قدرت های سیاسی برای انتخابات چندین گزینه پیش روی مردم گذاشته که باید مردم از میان آنان انتخاب کنند، خاطر نشان کرد: در این کشورها رای الکترال بیش از رای مردم اهمیت دارد و این دموکراسی هدایت شده تحمیلی بر مردم است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که در کشورهای دموکراتیک و تازه استقلال یافته نیز کمترین مشارکت را می بینیم، بیان کرد: بنابر تجربه صد ساله دموکراسی بسیاری از مردم در انتخابات شرکت نمی کنند در صورتی که انبیا الهی آن زمان مشارکت مردم را در اداره جامعه یا به صورت شوراهای مشورتی و یا نظر نخبگان جامعه می گرفتند.

وی با اشاره به نقش موثر مردم در انتخاب حکومت جهت اداره جامعه زمان رسول خدا(ص) گفت: رسول خدا(ص) همواره نظر مردم را در اداره حکومت گرفته و می گذاشتند تا مردم نتیجه اشتباهشان را ببینند؛ برخی ها امروز از ولایت فقیه انتظار دارند که در جامعه ولایی هیچگونه اشتباهی صورت نگیرد در صورتی که نبی مکرم اسلام نیز هرگز از قدرت ولایت مطلقه آنطور استفاده نکرد که جلو اشتباه عوام و خواص را بگیرد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که در دانشگاه ترکیبی از انتخاب دانشجو و هدایت علمی برای پایان نامه ها می تواند به رشد و پیشرفت علمی منتج شود، اظهار کرد: امروز اداره جامعه جوامع غربی و مستکبر به صورتی است که مردم توانایی کمتر در انتخاب های حکومتی دارند و هدایت سنگین تری نیز بر آنان وجود دارد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که در جامعه اسلامی مردم با آزادی در انتخاب و دخالت در اداره جامعه می توانند اشتباهاتی مرتکب شوند، بیان کرد: عده ای در جامعه ولایی انتظار دارند که ولایت فقیه برابر همه خطا ها و مشکلات بایستد درصورتی که حکومت دینی ترکیبی از هدایت ولایت و انتخاب ملت است.

وی با بیان این که فلسفه بعث نبوی این است که مردم را در فضایی برای امتحان و رشد قرار دهد، گفت: اگر بنا باشد رسول خدا(ص) و امیر مومنان همه کارها را خودشان انجام دهند فلسفه امتحان الهی زیر سوال می رود./۲۰۲/۸۶۴/ب۱

ارسال نظرات