۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۹۳۶۰۷
استاد درس اخلاق حوزه:

فلسفه بعثت تکامل انسان در عرصه های فردی و اجتماعی است

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد هدف از بعثت را تکامل انسان در عرصه های فردی و اجتماعی دانست و گفت: تکامل اخلاق و عقائد انسان در عرصه های مختلف هدف بعثت پیامبر گرامی اسلام است.
حجت الاسلام نظری منفرد

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری‌منفرد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز بعث پیامبر گرامی اسلام، اظهار داشت: خداوند در آیه 164 سوره آل عمران می فرماید «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا» به این معنا که خداوند با این مسأله بر مؤمنان منت گذاشت ولی مسأله مهم این است که خداوند در این آیه به فلسفه بعثت نیز اشاره کرده است.

استاد درس اخلاق حوزه افزود: دلیل بعثت پیامبر در این آیه دو مسأله مهم تزکیه و تعلیم است، یعنی ابتدا باید پیامبر که خودش پاکیزه ترین افراد است مردم را به سمت پاکی و پاکیزگی دعوت کند و بعد از آن مسائلی که را نمی دانند به آنها بیاموزد همچنانکه در بیانی زیبا از امام علی(ع) آمده است «خداى متعال هیچ پیغمبرى را در طول تاریخ به میان مردم نفرستاد، مگر به این هدف و مقصود كه عقل و خرد را در میان مردم كامل كند».

وی با بیان اینکه تکمیل عقول مردم باعث کمال انسان در عرصه های فردی و اجتماعی می شود، خاطرنشان کرد: تکامل اخلاق و عقائد انسان در عرصه های مختلف را می توان هدف و تنها دلیل اصلی بعثت انبیاء الهی از جمله پیامبر گرامی اسلام دانست.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با تصریح بر لزوم حفظ و نشر معارف نبوی در جامعه امروزی ابراز داشت: عمده کاری که لازم امروز انجام دهیم این است که تاجایی که می توانیم با جوانان ارتباط برقرار کنیم و بتوانیم با استفاده از ابزارهای روز جوانان را به دین و معارف اهل بیت(ع) آشناکنیم.

وی تأکید کرد: امروز فضاهای مجازی، شبکه های اجتماعی و مواردی از این قبیل کل وقت جوانان ما را گرفته است و مبلغان ما کمتر می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند ولی باید به هرصورت شیوه کار پیدا شود و این را یقین بدانیم بنابر قول امام رضا(ع) اگر مردم محاسن و زیبایی های کلام اهل بیت(ع) را بدانند بدون شک از آنها تبعیت می کنند.

استاد درس اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: باید مردم و جوانان را با سرنوشت و نهایت دنیا آشنا کنیم و به آنها بفهمانیم که انسان برای زندگی در دنیا و پایان پذیرفتن در آن خلق نشده و بدون شک برای زندگی بی پایان در جهانی دیگر آفریده شده و همچنین بیان معنویات برای آنها قطعا می تواند دین را به عنوان الگویی تمام عیار برای جوانان معرفی کند./1330/ت۳۰۲/ج۱

ارسال نظرات