۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۴۹۳۵۹۶

برگزاری مسابقات قرآن در چین

رییس انجمن اسلامی چین در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان سیستان‌وبلوچستان از برگزاری مسابقات قرآن کریم در این انجمن از روز گذشته خبر داد.
قرآن کریم

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان سیستان‌وبلوچستان که در رأس هیئتی علمایی از مجمع تقریب مذاهب اسلامی به چین سفر کرده است، با یانگ فامینگ، رئیس انجمن اسلامی چین دیدار کرد.

در این دیدار كه با حضور علی‌اصغر خاجی، سفیر و محمدرسول الماسیه، رایزن فرهنگی ایران در پكن برگزار شد، یانگ(حسن) فامینگ، رییس انجمن اسلامی چین گفت: روابط دوستانه با ایران از هزاران سال پیش از طریق جاده ابریشم برقرار بوده و تبادلات و تعاملات دوجانبه، به خصوص عامل فرهنگی، موجب این دوستی شده است.

وی افزود: در دهه‌های اخیر با برقراری روابط سیاسی، ارتباطات مجدداً گسترش یافت. به ویژه اینكه مبادلات بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی مدام گسترش یافته است. البته همراه با توسعه مراودات بازرگانی، ارتباطات فرهنگی نیز گسترش یافته است.

یانگ (حسن) فامینگ ادامه داد: چین، دارای قومیت‌ها و فرهنگ‌های متعدد است؛ از جمله اینكه ده قومیت مسلمان در چین زندگی می‌کنند و سیاست هماهنگی و برابری در مورد همه آنها اجرا می‌شود. فرهنگ هر منطقه‌ای در آن منطقه توسعه پیدا کرده است.

وی سپس با بیان اینكه دین نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت دارد، بیان كرد: دولت، سیاست‌های بدون تبعیض و باعث پیشرفت را در قبال مسلمانان اعمال می‌کند. مسلمانان چین در مبادلات فرهنگی نقش مؤثری دارند. حضور مسلمانان در همه نهادها احساس می‌شود و در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی مسلمانان پیشرفت خوبی داشته است.

رییس انجمن اسلامی چین در بخش دیگری از سخنانش اظهار كرد: دولت از سازمان‌های اسلامی حمایت می‌کند و از سال 2013 توسعه این مناسبات چشمگیر بوده است. همکاری با کشورهای اسلامی هم توسعه یافته است. همه تلاش می‌کنند که این سیاست به صورت درازمدت ادامه یابد. مسلمانان چین همیشه روش مسالمت‌آمیز داشته و در بین خود و در جهان خارج نقش مثبتی ایفا کرده‌اند.

وی همچنین گفت: در بازدیدهای سال گذشته رهبران دو کشور، گام‌های بزرگی برای تفاهم برداشته شد. امیدواریم با ایران در پروژه جاده ابریشم همکاری خوبی داشته باشیم و دستاوردهای خوبی برای هر دو کشور و حتی سایر کشورها ایجاد شود.

یانگ (حسن) فامینگ در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه در سراسر چین 39 هزار مسجد، 10 مرکز بزرگ اسلامی با 2 هزار دانشجو و طلبه، 56 هزار امام مسجد و 700 سازمان و تشکیلات اسلامی وجود دارد، گفت: از سال 1994 سازمان ادیان چین تقویت شد. نمایندگانی از پنج دین در این بخش حضور دارند. ما در سطح جهان با همه ادیان ارتباط خوبی داریم. این سازمان از 1953 تأسیس شده است.

برگزاری مسابقات قرآن در چین

وی ادامه داد: مرکزهای وابسته یه انجمن اسلامی نقش مهمی در آموزش و ایجاد هماهنگی در کشور داشته‌اند. سعی می‌کنیم مراکز آموزشی را تقویت کنیم و گسترش دهیم. بخش مطالعاتی آنها را نیز توسعه دهیم. کتاب‌هایی مانند «شرح وقایع»، «مشکوه طنطاوی»، «تفسیر جلالین» ... در این مرکزها آموزش داده می‌شود. همچنین هر سال مسابقه قرآن برگزار می‌کنیم. از24  تا 28 همین ماه میلادی(چهارم تا هشتم اردیبهشت‌ماه) مسابقات امسال در محل انجمن برگزار خواهد شد.

رییس انجمن اسلامی چین ادامه داد: امسال 15 هزار نفر را به حج اعزام می‌کنیم. ما دوست داریم روز به روز ارتباط خود را با ایران تقویت کنیم. در گذشته رییس انجمن در مراسم ارتحال امام خمینی(ره) شرکت کرده بود. سال گذشته من که معاون انجمن بودم و با دبیر به ایران سفر کردیم از مرقد  امام و کمیته امام که به کارهای خیریه مشغول است بازدید کردیم.

در ادامه این دیدار آیت‌الله سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان سیستان‌وبلوچستان پس از معرفی اعضای هیأت همراه خود، گفت: ما از ایران آمده‌ایم. کشور سلمان فارسی که پیامبر(ص) در وصف او فرمود: «سلمان منا اهل البیت». سلمان با راهنمایی بانویی به نام «امه فارسیه» که یک زن ایرانی بود با پیامبر(ص) و اسلام آشنا شد که نشانگر جایگاه بلند زن ایرانی است.

وی ادامه داد: نفوذ اسلام در چین توسط تجار و بازرگانان مسلمان انجام شد که نشان آشکار فطرت پاک مردم چین است که بدون مبلغین و تنها با مراوده با بازرگانان مسلمان شده‌اند. این به برکت جاده ابریشم بود که امروز هم ایران و چین می‌توانند برای احیای آن مشارکت کنند.

آیت‌الله سلیمانی در ادامه اظهار كرد: خوشحالیم که در کشور چین به آزادی مذاهب اهمیت داده می‌شود و همه اقوام دارای احترام هستند و پیروان ادیان و مذاهب اجازه دارند مراسم و آموزه‌های خود را اجرا کنند. در ایران نیز مسیحیان و یهودیان در دین خود آزادی کامل دارند. در شمال شرق کشور ما حنفی‌ها حضور دارند و در غرب کشور ما شافعی‌ها زندگی می‌کنند. همه این جوامع مورد احترام هستند.

وی همچنین گفت: امام خمینی(ره) درباره نگارش کتاب آیات شیطانی خروشید و اهانت به اسلام را تحمل نکرد. مقام معظم رهبری نیز اعلام كرد كه هر کس به مقدسات اهل سنت اهانت کند، من خود جلو او می‌ایستم. در مجلس خبرگان و در مجلس شورای اسلامی اهل سنت نماینده دارند.

آیت‌الله سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان كرد: استان سیستان‌ وبلوچستان که من در آنجا مسئولیت دارم، دارای یك هزار مسجد شیعه و 500 مسجد اهل سنت است. ما هر ساله همایشی را با حضور یکصدهزار نفر از شیعه و سنی برگزار می‌کنیم. کشور ایران محل وحدت فرق اسلامی است؛ حتی عنوان فرق اسلامی را نیز نمی‌پسندیم و «امت واحده» شعار ماست.

وی افزود: اعضای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی ترکیبی از علمای شیعه و سنی هستند. ما طرفدار اسلام و صلح و اخوت هستیم. رهبری فرمودند كه؛ افراط‌گری از سوی هر جریانی باشد ما آنها را در زمره مسلمانان نمی‌دانیم. باید امت وسط باشیم. ما باید به آیه «... والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم» عمل کنیم. تحت رهبری رهبران انقلاب اسلامی، دشمنی ما با استکبار و استعمار و دوستی ما با جهان مستضعفین است. روحیه مسالمت‌آمیز مسلمانان چین و روحیه مسالمت‌آمیز مسلمانان ایران این دو جمعیت را به همدیگر پیوند داده است.

در بخش پایانی این دیدار نیز استاد صلاح‌الدین، عالم سنی عضو هیئت اعزامی مجمع تقریب مذاهب، درباره فعالیت‌های اهل سنت در ایران توضیحاتی ارائه داد. وی گفت: 15 میلیون نفر اهل سنت در ایران زندگی می‌کنند. ما از پیروان نقشبندیه هستیم. صد مدرسه اهل سنت داریم در حکومت اسلامی از آزادی کامل برخورداریم.

وی افزود: طلاب مدارس ما از سربازی معافند. آزادانه مراسم خود را برگزار می‌کنیم و نماز جمعه داریم. مراسم خاص ختم قرآن و فارغ‌التحصیلی یرگزار می‌کنیم و اجازه داریم از کشورهای دیگر هم طلبه بگیریم./۹۹۴/ب۱۰۱/ف

ارسال نظرات