۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۴۹۳۵۶۳
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

حقیقت بعثت و مقام انسانی رسول اکرم

استاد حوزه علمیه همدان گفت: اتفاق بزرگ مبعث از جهات متعددی قابل تامل و مطالعه است، اول اینکه بدانیم حقیقت بعثت چیست و دوم این که رسول اکرم در چه درجه و مرتبه انسانی قرار دارد.
بعثت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام علی اعظمی استاد حوزه علمیه همدان، در جشنی که به مناسب مبعث پیامبر اکرم(ص) شب گذشته در مسجد جامع همدان برگزار شد، گفت: همان طور که حضرت امام(ره) فرمودند، در سرتاسر گیتی از ازل تا ابد روزی شریف­تر از روز بعثت رسول اکرم(ص) وجود ندارد زیرا که حادثه ای بزرگ­تر از بعثت اتفاق نیفتاده است و بزرگ­تر از رسول اکرم(ص) در عالم وجود، غیر از ذات مقدس حق تعالی نیست.

وی ادامه داد: حادثه بزرگ مبعث از جهات متعددی قابل تامل و مطالعه است، اول اینکه بدانیم حقیقت بعثت و فلسفه مبعوث شدن رسول اکرم(ص) چیست و دوم این که پیامبر اعظم(ص) در چه درجه و مرتبه انسانی قرار دارد.

حجت الاسلام اعظمی، ابراز داشت: اگر علوم الهی و مراتب بالای معرفت انسان در شناخت و رابطه با خداوند متعال را در نظر بگیریم، آیا پیامبر(ص) عابدی است که مورد عنایت قرار گرفته و یا حکیم و عالمی است که کشف اسرار کرده و یا عارفی است که به شهود و وصال رسیده است.

وی افزود: در درک درجه و مرتبه انسانی رسول اکرم(ص) و پاسخ به این سوالات با استفاده از علوم الهی و معرف انسانی، باید گفت که حقیقت این است که مقام و مرتبه انسانی پیامبر اکرم(ص) بسیار والاتر و بزرگتر از این عناوین است.

استاد حوزه علمیه همدان، بیان کرد: نکته دوم هدف بعثت است و در این باره می توان گفت که یکی از اهداف رسالت پیامبر اکرم(ص) در کلام ایشان تکامل اخلاقی انسان است که فرمودند، من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم.

وی اظهار داشت: تکامل اخلاق انسانی یعنی همان بستر سازی برای ترویج و تکمیل فضایل اخلاق و ارتقاء صفات پسندیده و نیک انسانی و پاک کردن و زدودن صفات نکوهیده فردی و اجتماعی از جامعه بشری است.

حجت الاسلام اعظمی در ادامه گفت: پیامبر خاتم(ص) مبعوث شد تا کاری که پیامبران گذشته به دلیل مقتضیات زمان و عدم رشد عقلی و فکری بشر در زمان های گذشته نا تمام گذاشته اند را به اتمام برساند.

وی ابراز داشت: جهان در آستانه بعثت پیامبر(ص) در یک انحطاط و بحران شگفت انگیزی قرار گرفته بود و جهالت، غارت، ظلم و ستم، فساد، بی بند و باری و تضییع حقوق ضعیفان  و دوری از اخلاق و انسانیت تمام جوامع بشری را فرا گرفته بود و در این میان جزیرة العرب از نظر اجتماعی و فرهنگی بدترین وضع را تحمل می کرد.

استاد حوزه علمیه همدان، در پایان گفت: پیامبر(ص) مبعوث شد تا انسان ها را از جهالت و ظلمت محض نجات دهد و اما نکته ای که در دنیای کنونی وجود دارد، جهالت مدرن، ظلم، جنایت و کودک کشی مدرن است که بسیاری از جوامع را در بر گرفته است و سوال این است که چه کسی می تواند منجی جهان باشد و آیا نباید منتظر یک منجی باشیم تا بشریت را از این جهالت مدرن نجات دهد./۲۰۲/۹۷۹/ب۱

ارسال نظرات