۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۴۹۳۵۶۱
مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن‌الحسن:

بداخلاقی‌های سیاسی ناشی از خودستایی است

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن‌الحسن(ع) با بیان اینکه پیامبر(ص) تمام کننده مکارم‌الاخلاق است، گفت: بداخلاقی‌های سیاسی و اقتصادی در جوامع بشری ناشی از خودمحوری‌ها و خودستایی‌ها است.
علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدباقر علم الهدی، مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن‌الحسن(ع)، دوشنبه شب در مراسمی که به مناسبت مبعث نبی اکرم محمد مصطفی(ص) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: مهمترین هدف بعثت در کلام رسول خدا(ص) اتمام مکارم‌الاخلاق در بین مردم است.

وی افزود: هنگامی که از مکارم‌الاخلاق در بین مردم صحبت می‌شود ممکن است بسیاری از آنان این سخن را درک نکنند که منظور از مکارم‌الاخلاق چیست.

حجت‌الاسلام علم الهدی بیان بیان اینکه مردم در تعاملات روزمره با دو امر مکارم‌الاخلاق و محاسن‌الاخلاق رو به رو هستند، ابراز کرد:  عدالت ورزی، مهرورزی، ظلم ستیزی، ظلم گریزی و بسیاری از این امور مربوط به محاسن اخلاقی یک انسان می‌شود بنابراین انسان برای اداره زندگی خود نیاز دارد که حداقل‌ترین حد محاسن را داشته باشد.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن‌الحسن(ع) با اشاره به اینکه بعثت رسول اکرم(ع) برای اتمام مکارم‌الاخلاق بود، بیان داشت: منظور از مکارم‌الاخلاق که در فرمایشات پیامبر(ص) نیاز به رمز گشایی دارد بنابراین باید ما این مهم را بدانیم که پیامبر(ص) مبعوث شدند تا انسانها نسبت به برخی از روشها و گرایشها که فراتر از اخلاق انسانی است دست یابند.

وی ادامه داد: رعایت آن امور است که ما را در زمره امت پیامبر(ص) قرار می‌دهد چرا که اخلاق بالاتر از خواسته‌های نفسانی انسانها قرار دارد.

حجت‌الاسلام علم الهدی اضافه کرد: گاهی انسان با خواسته‌ها و تمایلات نفسانی روبرو می‌شود اما اینها مکارم‌الاخلاق نیستند بلکه اخلاق ماوراء خواسته‌ها نفسانی انسان است اخلاق اسلامی و انسانی آن است انسان در همه امور بر خلاف خواسته‌های نفسانی‌اش رضای خدا را در نظر بگیرد.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن‌الحسن(ع) درباره اینکه انسان باید رضای خدا را مقدم بر رضای خود بداند، گفت: پیامبر اکرم(ص) مبعوث شدند تا انسان از خودمحوری‌ها و خودستایی‌ها دست بردارد و خدا محوری را مقدم بر خود محوری قرار دهد.

وی ادامه داد: بداخلاقی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جوامع بشری ناشی از همین خودمحوری‌ها و خودستایی‌ها است اگر خداوند در دل مردم و مسوولان حاکم شود همه افعال آنان نیز صورتی خدایی به خود می‌گیرد.

حجت‌الاسلام علم الهدی با بیان اینکه اخلاق بالاتری از فرقه گرایی است، تصریح کرد: حزب گرایی، گروه گرایی و فرقه گرایی انسانها را گرفتار می‌کند امروز برخی در جوامع بشری اقدام به وضع حقوق می‌کنند درحالی که هنگام اجرا حق مظلومان و محرومان را پایمال کرده و به یغما می‌برند چرا که آن حقوق تنها در راستای منفعت‌های فردی و شخصی خوشان وضع و تصویب می‌شود.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن‌الحسن(ع) با تاکید براینکه حرمت مومن از حرمت خانه خدا نیز بالاتر است، گفت: پیامبر(ص) آمدند تا حقوق حقیقی مردم را وضع کند تا مبادا به حق یک انسان توهین و جسارتی صورت بپذیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انسان باید به دور از فرقه گراهی‌ها حرکت کند و با شناسایی جبهه حق و باطل، حق را کسب و باطل را از خود دور کند./۲۰۲/۸۱۳/ب۱

ارسال نظرات