۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۴۹۳۵۵۶

بررسی فضای انتخاباتی ریاست جمهوری در قم

در جلسه ای که با حضور طلاب و فضلای اندیمشک برگزار شد،حجت الاسلام اشکوری مسائل انتخاباتی ریاست جمهوری را مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار داد.
حجت الاسلام اشکوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری در جلسه طلاب و فضلای شهرستان اندیمشک که شب گذشته در دفتر مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در قم  برگزار شد، به تبیین برخی از خصوصیات فضای انتخاباتی در حال حاضر پرداخت و گفت: فضای انتخابات در حال حاضر دچار بی انضباطی در حوزه رفتار سیاسی و تشکیلاتی است.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: عدم انضباط در فضای انتخابات سبب سرریز شدن مشکلات بر روی نهادهای حاکمیتی شده و جامعه را دچار اختلال می کند.

وی با بیان اینکه در انتخابات گذشته وارد فضای جدید و خوبی شده ایم، اظهار داشت: از دوره قبل کاندیداها به جای اینکه به مسائل اصل حاکمیت نظام بپردازند و بگویند فلان اصل را قبول داریم یا خیر؟، بیشتر به مسائل چگونگی نحوه اداره کشور پرداخته اند که این به نوبه خود نوعی پیشرفت در این عرصه محسوب می شود.

حجت الاسلام اشکوری با اشاره به اینکه در عرصه نحوه اداره کشور دو دیدگاه وجود دارد که متداول میان اصول گرایان و اصلاح طلبان است، عنوان کرد: دیدگاه اول جامعه را بر اساس ارزش های دینی و انقلابی اداره کرده و دیدگاه دوم خلاف این عمل می کند؛ البته ناگفته نماند که دیدگاه دوم همه اصول و مبانی دینی را قبول دارند، اما در نوع اداره کشور اختلاف دارند؛ به دیگر سخن ارزش های دینی را قبول دارند، اما به آن عمل نمی کنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه دو دیدگاه یاد شده به یک هویت تبدیل شده است، بیان کرد: این هویت ها در حال تأثیرگذاری بر روی انتخابات است.

وی ادامه داد: در حال حاضر جریان های سیاسی موفقیت در انتخابات را مبتنی بر ایجاد گفتمان می دانند؛ برای شکل دهی به گفتمان چهار موضوع واقعیت اجتماعی، پایگاه ایدئولوژیک، شخصیت کاریزمایی و نماد و شعار باید مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام اشکوری به تبیین واقعیت اجتماعی در جامعه پرداخت و ابراز داشت: واقعیت اجتماعی در حال حاضر، نارضایتی از وضع موجود است که شامل همه مباحث سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می شود بنابراین همه جریان ها به دنبا این هستند که خود را به گونه ای جلوه دهند که اعتماد مردم را جلب کنند.

وی افزود: در بخش واقعیت اجتماعی، دولت کنونی شانس کمتری دارد؛ زیرا در این زمینه موفق عمل نکرده است، اما سایر کاندیداها تنها نقش نقد کننده دارند و بهتر قادر به فضاسازی هستند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به پایگاه ایدئولوژیک کاندیداهای ریاست جمهوری، اظهار داشت: آقای روحانی و رییسی دارای اینگونه مسائل هستند، اما سایر کاندیداها دارای پایگاه ایدئولوژیک نیستند؛ آقای رییسی این مهم را در جریان حوزوی  و آقای روحانی این موضوع را در جریان های لیبرالیستی در حال شکل دادن است؛ البته ناگفته نماند که خود وی تفکر لیبرالی ندارد، اما این جریان برای او وجود دارد.

حجت الاسلام اشکوری به مسإله شخصیت کاریزمایی کاندیداهای ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این مسأله ای است که باید جامعه قبول کند که کاندیدا قادر به اداره امور کشور است و به او اعتماد کنند.

وی به تشریح موضوع نمادها و شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخت و عنوان کرد: رسیدن به یک جمله کلیدی و قرار دادنش به عنوان شعار در عرصه انتخابات بسیار کاربرد دارد؛ کاندیداها جملات کوتاه بسیاری می گویند و هر کدام از آنها بازتاب خوبی داشت، به عنوان جنبه مثبت خودشان انتخاب کرده و از آن برای منفی جلوه دادن رقبا استفاده می کنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: براساس آمار بدست آماده بیشتر مردم به تصمیم گیری جدی برای انتخاب کردن کاندیداها نرسیده اند؛و این مناظرات سیاسی در روزهای آینده میزان مشارکت و انتخاب مردم را بیشتر روشن می کند./841/ 202/ص

ارسال نظرات