۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۵۴۷
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ارتباط زنده با مردم:

رشد اقتصادی بدون اصلاح نظام مالی و پولی کشور امکان پذیر نیست/ می توان فساد اداری را ریشه کن کرد

تولیت ‌آستان قدس رضوی با بیان این که رشد اقتصادی بدون اصلاح نظام مالی ممکن نیست، گفت: اگر قوت در مدیریت اقتصادی باشد ساختارهای غلط اصلاح شده و تهدیدها به فرصت تبدیل می شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی عصر امروز در ارتباط زنده اینستاگرامی با مردم با تبریک عید سعید مبعث گفت: آنچه سبب شد در عرصه انتخابات حاضر شوم دیدن مشکلات کشور و وضعیت مردم عزیز ما بود، مشکلاتی که می تواند برای مردم وجود نداشته باشد.

وی افزود: می توان تغییری ایجاد کرد که شرایط فقر، بیکاری و فساد این گونه نباشد که مردم گله مند هستند، حتما شرایط زندگی مردم می تواند تغییر کند، ما امکانات کمی نداشته و از نظر منابع و نیروهای خلاق، جوان و مبتکر وضعیت خوبی داریم، با این همه امکانات خدادادی در کشور می توان وضعیت را متفاوت دید.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با طرح این سؤال که آیا ما باید محکوم به همین وضعیت فقر برای مردم عزیز و دهک های پایین جامعه باشیم یا می توان وضعیت را متفاوت کرد، اظهار داشت: حتما می شود با امکانات موجود وضعیت زندگی دهک های پایین جامعه متفاوت باشد و دریافتی های آنان متفاوت با وضع فعلی شود.

وی ادامه داد: لازم نیست به فکر منابع دیگری باشیم، همین منابعی که امروز وجود دارد می تواند تغییری در دهک های پایین با اولویت ایجاد کند و این کار کاملا امکان پذیر است، می توان در ارتباط با بیکاری ظرفیت موجود کشور را دید و به وسیله آن اشتغال بیشتری ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که می توان با ساخت مسکن بسیاری از شغل های مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرد، ابراز داشت: به توفیق خداوند و به برکت سالی که در مشهد بودم در ابتدای مأموریت زائر شهری را کلنگ زدیم و در حال حاضر فاز نخست آن که 5 هزار و 600 نفر می توانند از آن استفاده کنند قابل بهره برداری است و هزاران شغل در این رابطه فعال شد.

وی عنوان کرد: در زمینه صنعت مسکن به جای این که کاری که در دولت گذشته انجام شد همه را زیر سؤال ببریم اگر اشکالی داشت باید آن را رفع کنیم، حتما هر کاری ممکن است اشکالاتی داشته باشد؛ اشکالات کار را باید رفع کرد، خانواده ای که فرش زیر پای خود را فروخته و قرض کرده چندین سال معطل مانده و در حسرت خانه دار شدن است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: کارشناسان معتقد هستند صنعت مسکن از صنایعی است که می تواند شغل های مستقیم و غیر مستقیم فراوان ایجاد کند، با این کار کسانی که فاقد مسکن هستند خانه دار می شوند و شغل های بسیار ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: می توان نرخ بیکاری را به 8 درصد کاهش داد و این کار کاملا امکان پذیر است، می توان با میلیون ها شغل بند مربوط به بیکاری و اشتغال برنامه ششم کاملا اجرایی شود، نباید این مسأله به صورت یک آرزو و آرمان بماند، آیا واقعا کشور ما امکانات و ظرفیت ها کم دارد که بخواهیم مشکل شغل داشته باشیم؟.

تولیت آستان قدس رضوی با طرح این سؤال که آیا مشکل آب داریم یا مسأله مدیریت آب است، گفت: مسأله در مدیریت آب است، آیا نیروی انسانی کارآمد پا به کار کم داریم؟ نمی شود با مدیریت دقیق قطب کشاورزی در منطقه ایجاد کرد؟ این ها کاملا امکانپذیر است؛ البته گام هایی برداشته شده که مؤثر بوده است.

وی افزود: آیا وضعیت شغل باید در وضعیت فعلی باشد یا می توان وضعیت را تغییر داد، ما معتقدیم می شود وضع را تغییر داد؛ در زمینه فساد تا کی مردم ما باید بشنوند که فلان موضوع و پرونده وجود دارد، یک بار از یک سوراخ گزیده شدن ممکن است اما اگر انسان از یک سوراخ چند بار گزیده شود معلوم است که در نوع راه رفتن و حرکت اشکالی وجود دارد، نباید چنین چیزهایی اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که حتما می توان فساد اداری که درحال حاضر به صورت مزمن درآمده است را ریشه کن کرد، اظهار داشت: به گونه ای می توان فساد را ریشه کن کرد که  دیگر در هیچ کجای نظام اداری ما لانه نکند.

وی ادامه داد: یکی از راه های مهم این کار این است که ساختارهای فسادزا  در کشور شناسایی شود، کارهایی برای شناسایی صورت گرفته اما باید اراده جدی برای رفع و اصلاح ساختارهای فسادزا وجود داشته باشد، این که دولت ها، دولت قبل خود را متهم به فساد کنند آیا اطمینان آور است یا این که دولتی بگوید ساختار فسادزا را شناسایی و اصلاح کردم.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که می توان بسترهای فساد را شناسایی و اصلاح کرد، ابراز داشت: در برنامه کاری ما این است که ظرف 6 ماه به مردم و مجلس شورای اسلامی گزارش دهم تا موارد قابل اصلاح سریع اصلاح شود  و مواردی که نیاز به اصلاح قانونی دارد اعلام شود که این موارد با پیشنهادات اصلاحی برطرف خواهد شد.

وی عنوان کرد: نظام اداری کشور باید سالم باشد، قانون نظام اداری تصویب شده و مسأله قانون نیست، برخی می گویند باید قانون آن باشد اما بنده معتقدم که بسیاری از برنامه ها، قوانین و سیاست ها تدوین شده و الان سخن از تدوین سیاست ها نیست بلکه موضوع اجرا است، اگر میدان اجرا فعال شود بسیاری از مسائل قابل حل است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که دغدغه مردم مسائل اقتصادی است، خاطرنشان کرد: برخی می گویند مشکلات اقتصادی مشکلات در ساختارها است و ما هم قبول داریم و شاید تحریم ها و تهدیدها هم اثراتی داشته باشد اما نکته مهم این است که ضعف مدیریت اقتصادی در کشور وجود دارد؛ ساختار اقتصادی کشور نباید مبتنی بر نفت باشد.

وی اضافه کرد: اگر قوت در مدیریت اقتصادی باشد ساختارهای غلط اصلاح شده، تهدیدها به فرصت تبدیل می شود و امکان اصلاح نظام اقتصادی وجود دارد، همه دولت ها معتقد به رشد اقتصادی هستند و ما هم می گوییم رشد اقتصادی اما آیا واقعا رشد اقتصادی بدون اصلاح نظام مالی و پولی کشور امکان پذیر است؟ یعنی بدون اصلاح نظام بانکی امکان دارد که از رشد اقتصادی سخن بگوییم؟ نظام بانکی حتما باید اصلاح شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: زمانی که بنده در سازمان بازرسی کل کشور بودم نظام اقتصادی و بانکی کشور را در بعد آسیب شناسی پشت ویترین قرار دادم و نمایشگاهی برقرار کردم که تمام مدیران عالی، میانی و کارشناسان ارشد آسیب ها را ببینند، در آن دوران و بعد از آن غصه دار هستم چون آسیب ها را می شناسم اما آسیب زدایی به دلیل این که دست بنده باز نبود امکان نداشت.

وی افزود: حتما امکان آسیب زدایی وجود وجود دارد، این کار اراده ای راسخ و عزم جدی می خواهد، ما معتقد هستیم که اصلاح نظام بانکی و پولی کشور ممکن است و برای آن طرح داریم، طرح ها با نظر کارشناسان تهیه شده است، امید این داریم که بشود این طرح ها را اجرایی و عملیاتی کرد./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات