۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۴۹۳۵۴۲
آيت الله نمازي:

رهبري در نظام توحیدی سبب بها و شخصیت مردم می شود

آيت الله نمازی با اشاره به اينكه فلسفه مشاوره، بها دادن به مردم است، گفت: رهبري در نظام توحیدی سبب بها و شخصیت مردم می شود.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت‌الله عبدالنبي نمازي دوشنبه شب در سيصد و بيست و نهمين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در تفسير آيات 156 تا159 سوره مباركه آل عمران، گفت: اين آيات در ادامه آيات جنگ بدر و جنگ احد است كه گروهي از منافقين گفتند آنهايي كه در عمليات احد و بدر كشته شدند اگر به حرف ما گوش داده بودند مسافرت و يا جبهه نمي رفتند زنده مي ماندند و كشته نمي شدند.

وي افزود: خداوند به پيامبر اكرم(ص) خطاب مي كند شما از آنها ياد نگيرد و آنچه آنها مي گويند باور كنيد كه اگر سفرنمي رفت كشته نمي شد و يا اگر جبهه نمي رفت شهيد نمي شد چرا كه موت و حيات در قدرت خدا است و سرنوشت هر انساني را  در همان دوران رحم بر پيشاني جنين نوشته مي شود، از اين رو تولد و مرگ انسان اختياري نيست.

آيت الله نمازي، گفت: اگر كسي براي فرار از مرگ در خانه بنشيند و مسافرت نرود و در دوره جنگ و اسلان و كفر مخفي شود و به خارج از كشور برود همانطوريكه برخي در دفاع مقدس براي اينكه به جبهه نروند به خارج از كشور رفتند و اين در حالي است كه مرگ و حيات انسانها در دوره جنين و در رحم مادر بر پيشاني انسانها نوشته مي شود.

وي، يادآور شد: زماني كه جنين در رحم مادر شكل مي گيرد خداوند دو فرشته اعزام مي كند و همه سرنوشت و تعداد نفس هايش در دنيا، تعداد لقمه هاي رزق و روزي و سرنوشت او در پيشاني او نوشته مي‌شود.

نماينده ولي فقيه دركاشان، افزود: خداوند در آيه 156 سوره آل عمران مي فرمايد ‹‹يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَکُونُوا کَالَّذينَ کَفَرُوا›› مسلمانان حرف هايي را كه كفار مي گويند گوش ندهيد آنها به خدا معرفت ندارند و مانند آنها ‹‹قالُوا لِإِخْوانِهِمْ إِذا ضَرَبُوا فِي الْأَرْضِ أَوْ کانُوا غُزًّي›› اگر مسافرت و جبهه نمي رفتند و نزد ما در شهر مي مانند ‹‹لَوْ کانُوا عِنْدَنا ما ماتُوا وَ ما قُتِلُوا›› كشته نمي شدند و شما مسلمانان  حرف كفار را نزنيد چرا كه اگر مرگ فرا برسد در رختخواب هم كه باشد او را فرا خواهد گرفت ‹‹ لِيَجْعَلَ اللَّهُ ذلِکَ حَسْرَةً في‏ قُلُوبِهِمْ›› خداوند اين تفكر كفار را حسرت دل آنها قرار مي دهد كه اگر در خانه بماند و مسافرت نرود از مرگ نجات پيدا خواهد كرد ‹‹وَ اللَّهُ يُحْيي‏ وَ يُميتُ›› حيات و موت دست خدا است ‹‹وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ›› خداوند كارهاي شما را مي داند.

آيت الله نمازي ادامه داد: دستگاه هاي پيشرفته فيلمبرداري كه مخفيانه همه رفتار انسانها را ثبت و ضبط مي‌كنند، اين ثبت اعمال كه از سوی فرشتگان انجام مي شود، پيشرفت علم امروز آن را مشخص كرده است و حتي در انگشتان دست ما نوار است اما اطلاع نداريم.

وي ادامه داد: هيچ عمل و گناه و حسنه اي از نگاه نافذ خداي سبحان و فرشتگان پنهان نمي ماند و امام نيز عالم را محضر خدا دانست و همه چيز در قدرت خدا است.

نماينده ولي فقيه افزود: خداوند در آيه 157 سوره مباركه اآل عمران مي فرمايد‹‹وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ›› نگران مرگ نباشيد كسي كه موحد است و خدا را شناخته است و مي داند خدا مهربان است و خدا بندگانش را خلق نكرده تا او را مجازات كند همانگونه كه پدر و مادر فرزند خودش را شكنجه نمي‌كند و همه تلاش آنها براي آسايش فرزندان است و اين رحمت و محبت  پدر و مادر به فرزند تنها قطره اي از اقيانوس احمت واسعه الهي است و همه چيز تحت شعاع رحمت الهي است.

به گفته وي، رحمت خدا هميشه و همه جا با انسان است، اما مال و ثروت دنيا همه جا با انسان نيست و مال و ثروت انسان با او به قبر و قيامت نمي آيد.

آيت الله نمازي، گفت: خداوند در آيه 158 سوره آل عمران مي فرمايد ‹‹وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَي اللَّهِ تُحْشَرُونَ›› مسلمانان بدانيد چه با مرگ طبيعي بميريد و چه شهيد بشويد سرانجام كار شما و محاسبه شما با خدا است و بازگشت شما به سوي خدا است و زماني كه ميزبان انسان خدا باشد انسان نگراني ندارد.

وي افزود: خداوند در آيه 159 مي فرمايد ‹‹فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ›› به دليل رحمتي كه خدا قرار داده است فرستاده و نماينده اش در روي زمين نسبت به مردم مهربان است ‹‹لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ›› پيامبر اگر انسان خشني بودي و قصي القلب بودي همه از دور تو متواري مي شدند و تو را تنها مي گذاشتند اما خداوند تو را مهربان قرار داده است ‹‹  ولاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْوَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ›› پيامبر شما مظهر رحمت من هستي و گاهي مسلمانان اشتباه مي‌كنند اما به آنها سخت نگير وعفو كن، رهبري مانند پدر خانواده است كه اگر فرزند او خطايي كرد نمي توانداو را از خانه اخراج كند تذكر مي دهد.

نماينده ولي فقيه دركاشان با اشاره به اينكه رهبري بايد امت را به دور خودش جمع كند، اظهار داشت: اگر انسان خشن باشد در اطراف كسي باقي نخواهد ماند و اگر خطايي را مرتكب شدند آنها را ببخش ‹‹شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْر›› و با آنها به غيراز موضوع احكام ديني درباره موضوعات اجتماعي و حاكميتي مشورت كند ‹‹فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْعَلَي اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلينَ›› فلسفه مشاوره، بها دادن به مردم است و رهبري در نظام توحيدي بايد به مردم بها داده و به امت شخصيت دهد.

آيت الله نمازي يادآور شد: در حقوق خانواده و آداب تربيت نيز بها دادن به فرزندان مهم است چرا كه 7 سال اول فرزندان در خانواده بايد بازي كند تا كمبود نداشته باشد و 7 سال دوم دوره آموزشي و 7 سال سوم فرزند مشاور پدر و مادر است و اين شخصيت دادن و بها دادن به فرزندان است و احساس شخصيت مي كند و رهبري نيز همينگونه است و بايد با امت خودش در مسائل مهم مشورت كند.

نماينده ولي فقيه در كاشان يادآور شد: بايد به بچه ها ميدان داد تا حرف خودشان را بزنند تا كم رو نباشند و بتوانند در اجتماع از حقوق خود دفاع كنند.

شايان ذكر است، درس هاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي، نماينده ولي فقيه در كاشان از 26 تيرماه سال 86 از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و بيست و نهمين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزار شد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات