۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۹۳۵۲۱
ضوابط اسلامی تبلیغات(5)

انصاف در قضاوت‌های انتخاباتی

اصول اخلاقی اسلام و عقل سلیم بشری رفتاری خارج از عدل و انصاف را مغایر با روح تقوا و خدامحوری دانسته است.
کتاب عدالت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انسان ها در رفتار و عملکردهای سیاسی ـ اجتماعی خویش دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف هستند؛ همچنین میزان تقوای افراد در ایفای مسؤولیت‌های واگذار شده به آنان نیز سهم بسزایی خواهد داشت؛ از این رو لازم است هنگام قضاوت در کارها و عملکرد‌های آنان از دایره انصاف و عدالت بیرون نرفته و از قضاوت‌های ظالمانه و گناه‌آلود پرهیز کرد.

بر اساس اوامر قرآن، نه تنها در قضاوت نسبت به دوستان و نیروهای خودی، بلکه در قضاوت نسبت به دشمنان نیز باید عدالت را پیشه ساخت زیرا این عمل نشان از تقوای درون دارد.

بنابراین، نادیده گرفتن زحمات و فعالیت‌های شایسته نمایندگان و مسؤولان در دوره‌های پیشین و زیر سؤال بردن کارهای خوب و مثبت افراد و به اصطلاح سیاه‌نمایی دیگران، عملی برخلاف تقوا و از آداب منفی سیاست بازان دنیا طلب است؛ تشکر از زحمات مسؤولین و خدمتگزاران گذشته، وظیفه‌ای منطقی و مورد رضایت پروردگار بوده و نشان از روحیه شکرگزاری از خداوند متعال است.

اصول اخلاقی اسلام و عقل سلیم بشری رفتاری خارج از عدل و انصاف را مغایر با روح تقوا و خدامحوری دانسته است؛ چه بسا زیر سؤال بردن دست‌اندرکاران قبلی نظام، به انکار و زیر سؤال بردن طرح‌ها و مصوبات و قوانین قبلی آن سیستم حکومتی و نظام اسلامی منجر شود.

گفتنی است، کتاب «احکام انتخابات» نوشته سید سیف‌الله نحوی با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین  محمد حسین فلاح زاده به سفارش ستاد امر به معروف و نهی از منکر از سوی انتشارات بهار دلها با شمارگان 3000 نسخه در 135 صفحه منتشر شده است./841/ت۳۰۳/س

ارسال نظرات