۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۴۹۳۵۱۹
ضوابط اسلامی تبلیغات(۴)

هشدار امام خمینی درباره دودستگی‌های انتخاباتی

امام راحل فرمودند: ممکن است که اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند، این انتخابات موجب این بشود که دودستگی‌های زیادی ایجاد بشود و این همان مسئله مشروطه است.
کتاب «احکام انتخابات» امام خمینی (ره) امام خمینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تاریخ همواره معلم انسان‌ها است و خردمندان در پیمودن مسیر صحیح زندگی از آن غافل نیستند؛ به یقین بهره‌گیری از این راهنمای هدایت، در مسائل سیاسی و اجتماعی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

حوادث انقلاب مشروطه، از بهترین تجربه‌های سیاسی اجتماعی کشور ایران است و از همین رو امام خمینی(ره) در مباحث اخلاق انتخاباتی همه اقشار ملت را به عبرت آموزی از آن دوران توصیه کرده و فرموده‌اند: «ممکن است که اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند، این انتخابات موجب این بشود که دودستگی‌های زیادی ایجاد بشود و این همان مسئله مشروطه است. باید مردم توجه کنند، و خصوصاً روحانیون، روحانیون مبارز تهران، مدرسین محترم قم، روحانیون ... همه جا توجه کنند که مسئله، مسئله مشروطه نشود. که یک دسته برای خاطر اینکه یک کاندیدایی دارند، دیگران را بکوبند، آن دسته هم برای همین کاندیدای خودشان، این را بکوبند.اگر همه برای خدا هست، با هم تفاهم کنید. البته تبلیغ هیچ مانعی ندارد، لکن مثل مشروطه نشود...».

ایشان همه علما و روحانیون، روشنفکران، نویسندگان و گویندگان را به این تکلیف الهی توصیه کرده و فرموده‌اند: «به همه تکلیف شرعی است که نگذارید مسئله مثل مسئله مشروطیت بشود. عبرت بگیرید از آنجا، اگر مثل او بشود، آنهایی که مخالف با اسلام و جمهوری اسلامی هستند و بازیگر هستند، آنها می‌آیند قبضه می‌کنند؛ یکی از اموری که خیلی لازم است، همین مسأله است که باید تذکر بدهند آقایان، تنبه بدهند آقایان...».

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، همگان را از رفتارهایی همانند دوران مشروطه پرهیز داده و فرمودند: «این توطئه را که می‌خواهند با اسم خطوط مختلفه، یک دسته را طرفدار یک جبهه بکنند و یک دسته را طرفدار یک جبهه بکنند، و در صورتی که خود آنها با هم اختلاف ندارند، مریدها به اختلاف بیفتند و کم کم در همه جا همان حرف‌هایی که در مشروطه بود، که در یک شهر یک دسته اهل منبر مشروطه بودند، یک دسته اهل منبر مستبد بودند، و در خانه‌ها همین مسائل بود و در بازار همین مسائل بود، یک وقت اینطور نشود که مردم را به جان هم بیندازند، این برای طرفداری از فلان شخصیت...».

گفتنی است، کتاب «احکام انتخابات» نوشته سید سیف‌الله نحوی با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح به سفارش ستاد امر به معروف و نهی از منکر از سوی انتشارات بهار دلها با شمارگان 3000 نسخه در 135 صفحه منتشر شده است./841/ت۳۰۳/س

ارسال نظرات