۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۴۹۳۵۱۸
از سوی انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار شد؛

نشست علمی کمیته بررسی درس انقلاب اسلامی و اساتید دانشگاه

نشست علمی کمیته بررسی درس انقلاب اسلامی و اساتید انقلاب اسلامی دانشگاه های سراسر کشور با عنوان نقد و بررسی سرفصل های پیشنهادی جدید از سوی انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار شد.
انجمن علمی مطالعات سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی کمیته بررسی درس انقلاب اسلامی و اساتید انقلاب اسلامی دانشگاه های سراسر کشور با عنوان نقد و بررسی سرفصل های پیشنهادی جدید عصر امروز دوشنبه از سوی گروه انقلاب اسلامی انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه با حضور اساتید دروس انقلاب اسلامی و اعضای کمیته بررسی درس انقلاب اسلامی در ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

در آغاز این نشست فراتی عضو کمیته بررسی درس انقلاب اسلامی در زمینه سر فصل های پیشنهادی جدید درس انقلاب اسلامی گفت: سال های فراوانی است که درس انقلاب اسلامی در دانشگاه ها تدریس می شود که همانند بسیاری از درس های عمومی دارای مشکلات علمی و عملی فراوانی است.

عضو انجمن علمی مطالعات سیاسی حوزه علمیه ادامه داد: کمیته بررسی درس انقلاب اسلامی که پیش از دو سال از فعالیت های آن می گذرد درصدد است درس انقلاب اعم از سر فصل ها و اساتید را بررسی کند تا بتواند در میان دروس عمومی نقش مؤثری را ایفا کند.

وی با بیان این که درس انقلاب در میان دروس انقلاب اسلامی دارای جایگاه کم نظیری است، ابراز کرد: از مشکلات درس انقلاب اسلامی نگاه تاریخ نگاری به این درس است در نتیجه استاد مجبور است که ریشه های تاریخی انقلاب را بیان کند.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: نگاه تاریخی به انقلاب در این درس موجب می شود اصل و ذات انقلاب مورد غفلت واقع شود در نتیجه دانشجو متوجه نخواهد شد که حوادث فراوان در انقلاب بر چه مواردی دلالت دارند یا این که انقلاب چه هدفی را دنبال می کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات درس انقلاب اسلامی این است که دانشجو پیش از شرکت در درس انقلاب با ادبیات آن چه از طریق صداوسیما یا در دوران دبیرستان آشنایی دارد و از نظر او استاد یک موضوع را با زبان های متعددی مطرح می کند در نتیجه از یک سو دانشجو با درس ارتباط برقرار نمی کند و از سوی دیگر استاد با مشکلات فراوانی در کلاس درس مواجه است بنابراین کمیته بررسی درس انقلاب اسلامی تصمیم گرفته است پدید های دیگر انقلاب را که مورد غفلت واقع شده اند را بررسی کند.

مسؤول تدوین پیش نویس طرح پیشنهادی سر فصل های جدید درس انقلاب اسلامی ادامه داد: در سر فصل های جدید نگاه به انقلاب یک نگاه گفتمانی است زیرا رویکرد انقلاب گفتمانی است؛ در این سر فصل ها بررسی می شود انقلاب اسلامی با چه گفتمان هایی دست و پنجه نرم کرده است و چگونه می تواند به مشکلات پاسخ دهد و این که به چه دلیل گفتمان های رقیب نتوانسته اند اعتماد عمومی مردم را جذب کنند.

وی افزود: سر فصل های موجود درس انقلاب اسلامی در زمینه حوادث پس از پیروزی انقلاب دارای حلقه های مفقوده فراوانی است از جمله این که اسلام سیاسی به مثابه گفتمان دارای مدلول های فراوانی اعم از سلبی و ایجابی است که دانشجو با آن موارد کمتر آشنا است یا آشنایی ندارد؛ اگر دانشجو گفتمان انقلاب اسلامی را بشناسد و در درون، این گفتمان را نقد کند دارای فایده های فراوانی خواهد بود زیرا نقدهای او دلسوزانه است اما اگر از نگاه گفتمان غربی این انقلاب را نقد کند بسیار خطرناک خواهد بود.

فراتی با بیان این که رقبای گفتمان انقلاب اسلامی پس از استقرار و تثبیت آن، با رقبای پیش از پیروزی متفاوت هستند، اظهارکرد: گفتمان انقلاب اسلامی پس از تثبیت با مناقشات جدیدی مواجه است که از آنها می توان به اسلام فرهنگی که مصداق بارز آن انجمن حجتیه است و اسلام مدنی که بیان می کند جامعه باید اسلامی باشد اما دولت مدنی همانند ترکیه همچنین اسلام سلفی که امروزه هم در تشیع و هم در تسنن وجود دارد اشاره کرد.

گفتنی است در پایان نشست علمی کمیته بررسی درس انقلاب اسلامی اساتید درس انقلاب اسلامی حاضر در نشست نظرات خود را در زمینه سر فصل های جدید پیشنهادی ارائه کردند./1324/پ۲۰۲/ج

 

 

ارسال نظرات