۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۴۹۳۵۰۰
شاگرد آیت الله ملکوتی تشریح کرد؛

ابعاد شخصیتی و سیاسی آیت الله ملکوتی

حجت الاسلام ساسانی به اشاره به برکات معنوی، علمی و سیاسی آیت الله ملکوتی، گفت: آیت الله ملکوتی بی شک اگر در قم می ماند از مراجع تقلید بود.
مرحوم آیت الله مسلم ملکوتی

حجت الاسلام علی ساسانی، از شاگردان آیت الله مسلم ملکوتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، که به مناسبت سالروز ارتحال آیت الله ملکوتی ترتیب یافت، اظهار داشت: آیت الله مسلم ملکوتی یک شخصیت ذو الفنون بود و در اکثر مباحث علمی تبحر داشت.

وی با بیان اینکه آیت الله ملکوتی از استوانه های علمی نجف بود، تصریح کرد: بسیاری از عالمان کشورهای افغانستان و پاکستان از محضر وی زمانی که در شهر نجف اشرف حضور داشتند، تلمذ و کسب فیض کردند، بنابراین آیت الله ملکوتی دارای عمق علمی و تبحر بالایی بود.

این شاگرد آیت الله ملکوتی با اشاره به همراهی آیت الله ملکوتی در دوران مبارزات انقلابی، ابراز داشت: زمانی که امام راحل به نجف تبعید شدند، وی از استقبال کنندگان از امام خمینی بود، همانطوری که خود بیان کردند زمانی که امام در نجف حضور پیدا کردند رابطه وی با امام راحل تعمیق پیدا کرد و به امام پیشنهاد استفاده از کتابخانه خود را دادند.

وی با اشاره به بازگشت آیت الله ملکوتی به قم و انتقال کتابخانه ارزشمند وی با کمک برخی شاگردان پاکستانی وی به قم، گفت: وی در حوزه علمیه قم به تدریس خارج فقه و اصول اقدام کرد و افزون بر فقه، اصول، فلسفه، حدیث، رجال و درایه در رشته‌هایی همچون ریاضیات، هیأت، تاریخ اسلام و تاریخ گذشته و معاصر ایران نیز کار کرده و صاحب نظر بود.

حجت الاسلام ساسانی ادامه داد: آیت الله ملکوتی جزء حلقه استفتائی امام خمینی (ره) بود و بعد از انقلاب نیز جزء نخستین کسانی بود که بیانیه خلع شاه را امضاء کرد، شخصیت علمی وی از چنان عمقی برخوردار بود که به اذعان همگان اگر در قم باقی می ماندند از مراجع مسلم علمی بودند.

وی با اشاره به زمان حضور آیت الله ملکوتی در تبریز و تصدی امامت جمعه در این شهر، افزود: تبریز از برکات وجودی آیت الله ملکوتی بهره بسیار برد به طوری که بسیاری از بحران ها را با درایت خاموش کرد، در جریان خلق مسلمان و بیانیه جامعه مدرسین، وی علمای تبریز را جمع کرد و در حمایت از بیانیه به راهپیمایی پرداختند.

شاگرد آیت الله ملکوتی با بیان اینکه پتروشیمی تبریز از برکات وجودی این عالم بزرگ است، اذعان داشت: پتروشیمی تبریز به دنبال پیشنهاد وی به رهبر معظم انقلاب در دوران ریاست جمهوری ایشان و سفر ایشان به تبریز تأسیس شد، در جریان مشکلاتی چون قائله کمبود نان به پیشنهاد ایشان در مقابل نانوایی‌ها کیسه هایی از آرد قرار داده شد تا تبلیغات دشمن بی اثر شود، و بار روانی آن از میان برود.

وی با اشاره به ولایت مداری و تبعیت آیت الله ملکوتی از امر ولایت فقیه، گفت: آیت الله ملکوتی قائل بودند که به کار بردن لفظ امام برای مقام معظم رهبری لازم است، ارتباط وی با امام راحل و رهبر معظم انقلاب خاص بود.

حجت الاسلام ساسانی گفت: آیت الله ملکوتی اعتقاد داشت که حفاظت از کیان اسلامی نیازمند ولی و رهبر است و  مشکلات جهان اسلام بدون ولی و رهبر حل نمی شود و اگر در صدر اسلام، اهل نفاق قضیه را وارونه نمی کردند و حضرت امیرالمومنین(ع) در صدر حکومت بودند، امروز جهان اسلام این همه مشکلات نداشت.

وی در پایان افزود: از آیت الله ملکوتی کتاب های ارزنده بسیاری بر جا مانده است، از جمله کتاب «الربا فی تشریع الاسلام»، «الامر العام»، «کتاب مسجد مسجد شد»، «مناسک حج » و «رساله عملیه» و دیگر دست نوشته های ایشان که امید است به چاپ برسند./303/854/ب1

ارسال نظرات