۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۴۹۳۴۹۶
آیت الله حسینی بوشهری:

تقوای دینی و سیاسی باید در رفتار مسؤولان جلوه گر باشد

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه با اشاره به مبانی قرآنی انقلاب اسلامی و شاخص های انقلابی ماندن، گفت: یکی از مسائل مهم ضرورت برخورداری مسؤولان از تقوای دینی و سیاسی است که در کلام رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه «دهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی» با موضوع قرآن و فرهنگ انقلاب در سالن همایش رسول اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

آیت الله حسینی بوشهری در این همایش با اشاره به مبانی قرآنی انقلاب اسلامی و شاخص های انقلابی ماندن اظهار داشت: تا زمانی که حرکت مسؤولان و مردم ما در چارچوب تأکید قرآن مبنی بر مبارزه جمعی و فردی با باطل زنده و پویا باشد، قطعا هر روز شرایط بهتری را پیدا خواهیم کرد.

وی ابراز داشت: میشل فوکو هنگامی که از انقلاب ما با این مبنای قرآنی یاد می کند می گوید انقلاب ایران روح جهان بی روح است و بازگشت به معنویت است و برخی از شخصیت های غیرمسلمان نیز تأکید می کنند انقلابی به نام خدا و الهی در ایران شکل گرفت و عده ای هم بعد فرهنگی انقلاب را برجسته کرده اند.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: حقیقت امر این است که اگر قیام برای خدا و موعظه واحده نبی گرامی اسلام نبود در دنیایی که اصلا پیروزی انقلابی با این عظمت متصور نبود، به پیروزی نهایی برسیم و از نصرت و قدرت خداوند بهره ببریم.

وی از امام راحل به عنوان مصلح بزرگ اجتماعی یاد و ابراز کرد: ایشان در سخنی بیان می کند اگر حضرت ابراهیم به مقام خلیل اللهی رسید و موسی بر فرعونیان غلبه پیدا کرد و اگر پیامبر گرامی اسلام موفق شد تمام عادات و رسوم جاهلی را از بین ببرد همگی برای حرکت در راه خدا بود، بنابراین اصل انقلاب ما یک مبنای بزرگ قرآنی دارد.

نمایتده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که بیش از هزار آیه در مورد حضرت موسی(ع) بیان شده است، عنوان داشت: قرآن کتاب قصه و داستان نیست و فلسفه این مقدار آیات در مورد پیامبران الهی این است که قرآن دارای فرهنگی است که می تواند راه درست را به انسان ها نشان بدهند و پیامبران هم الگوهای رفتاری در جامعه الهی هستند.

وی یادآور شد: بر اساس مبانی قرآن در مورد شاخصه های انقلابی ماندن، رهبر معظم انقلاب پنج شاخصه مبتنی برآیات قرآن کریم اشاره کرده است و در نخستین مورد بیان می کند مردم ما باید پایبند به ارزش های اساسی انقلاب باشند و حکم الهی را گردن نهند و به غیر آن پایبند نباشند و قرآن هم می فرماید کسانی که حکم الله را قبول نکنند در جرگه کافران وارد می شوند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که شاخصه دوم انقلابی ماندن در کلام رهبری رعایت اصول و ارزش های انقلاب است، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در فرمایشی زیبا می فرماید: «اگر اصول و ارزش های الهی را کنار بگذاریم و هوای نفس ملاک عمل قرار بگیرد و انسان های نالایق کارگزار جامعه دینی بشوند و افراد اندیشمند عقب رانده شوند بدون شک باید منتظر سقوط جامعه دینی باشیم» این مساله در مورد انقلاب اسلامی ایران نیز صادق است.

وی خاطرنشان کرد: مسأله مهم هدف گیری آرمان های انقلاب و تلاش برای رسیدن به آنها است؛ اگر قله ها را در نظر بگیریم و به دامنه توجه نکنیم که یکی از مسائل و آرمان های مهم انقلاب اسلامی توجه به ضعیفان و قدرت طلب نبودن است؛ روح قرآن می گوید باید احکام الهی رعایت شود و اصلاح در امت اسلامی رشد داشته باشد.

امام جمعه قم با بیان این که شاخصه سوم که رهبری بر آن تکیه کرده اند عزت اسلامی است، ابراز داشت: زیر یوغ بیگانه نرفتن و دست دوستی به دشمنان ندادن مبنای اصلی انقلاب و تأکید صریح قرآن است که می فرماید: «ای مسلمان ها یهود و نصاری را دوست خود قرار ندهید که اگر این کار را بکنید شما نیز از آنها هستید» و آیه نفی سبیل نیز از مصادیق عزت مداری جامعه اسلامی است.

وی تأکید کرد: در کلام رهبری جهاد کبیر است که این جهاد همان جهاد فرهنگی است که قرآن به آن اشاره کرده است و شاخصه پنجم برخوداری از تقوای دینی و سیاسی است که باید در رفتار و گفتار مسؤولان ما جلوه روشنی پیدا کند، بنابراین اگر توفیق پیدا کردیم بعد از آشنایی با تلاوت و تجوید و حفظ قرآن، تدبر کنیم می توانیم برداشت های خوبی از این کتاب ارزنده الهی داشته باشیم./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات