۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۴۹۳۴۹۳
استاد حوزه علمیه:

مرحوم آیت الله ملکوتی شخصیتی فراجناحی داشت

داماد مرحوم آیت الله مسلم ملکوتی با بیان این که نماینده فقید مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری به معنای واقعی کلمه دلسوز انقلاب و رهبری بود، گفت: مرحوم آیت الله ملکوتی شخصیتی فراجناحی داشت.
ملکوتی

حجت‌الاسلام عباس عباس‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه تبریز و داماد مرحوم آیت الله مسلم ملکوتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز ارتحال آن عالم فرزانه ترتیب یافت، اظهار داشت: حضرت آیت الله ملکوتی(ره) به معنای واقعی کلمه دلسوز انقلاب و غیر محافظه کار بود.

وی با بیان این‌که مرحوم آیت الله ملکوتی شخصیتی فراجناحی داشت، خاطرنشان کرد: تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی در منطقه آذربایجان نشان می دهد که بیت آن علم مبارز یکی از کانون‌های اصلی مبارزان انقلابی در آذربایجان بوده است، آیت الله ملکوتی پس از پیروزی انقلاب میز در پشتایبانی از رزمندگان در جنگ تحمیلی لحظه‌ای غفلت نکرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت علمی مرحوم آیت الله ملکوتی گفت: امام جمعه فقید تبریز یکی از برجسته‌ترین اساتید حوزه علمیه قم و فقیهی تمام عیار بود، در علوم مختلف از جمله اصول، فلسفه، عرفان، تفسیر و تاریخ اسلام نیز یکی از علمای طراز اول به شمار می رفت.

حجت الاسلام عباس‌زاده با بیان این‌که کتابخانه شخصی مرحوم آیت الله ملکوتی گنجینه‌ای کم‌نظیر و ارزشمند در منطقه به شمار می رود، تصریح کرد: آیت‌الله ملکوتی در ولایت‌مداری نیز الگویی برای همگان بود، چنانکه همواره نظر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی را بر همه امور جاری می کرد.

وی با بیان این‌که آیت الله ملکوتی با وجود دارا بودن شرایط، هیچ‌گاه به مرجعیت فکر نکرد، افزود: زمانی که اطرافیان اصرار بر چاپ رساله و استفتائات از سوی ایشان را داشتند؛ رضایت نمی‌داد، در مسائل سیاسی نیز فراجناحی عمل می کرد و در عین حفظ عقیده خود، با همه سلایق سیاسی رفتاری یکسان و به دور از تعصب داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که مرحوم آیت الله ملکوتی فردی منصف، منطقی و به دور از هرگونه افراط و تفریط بود، افزود: در شرایطی که منطقه آذربایجان در سال‌های اول انقلاب با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود، تدبیر ایشان منجر شد تا همه‌ گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی و اجتماعی حول محور انقلاب و رهبری گردهم آیند.

حجت الاسلام ملکوتی ساده‌زیستی، تواضع مردم‌داری و آینده‌نگری را از جمله ویژگی‌های آیت الله ملکوتی عنوان کرد و گفت: تاسیس شورای حوزه‌های علمیه و اقدام به احداث مصلای اعظم امام خمینی تبریز که یکی از بناهای فاخر دینی در کشور به شمار می رود، از جمله اقدامات ارزشمند و ماندگار آن عالم بوده است.

گفتنی است، آیت‌الله مسلم ملکوتی، امام جمعه اسبق تبریز و نماینده فقید مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در هفتم شهریور سال 1302 هجری شمسی در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و چهارم اردیبهشت سال 1393 به علت بیماری ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران جان به جان‌آفرین تسلیم کرد./۳۰۲/935/ب1

ارسال نظرات