۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۴۹۳۴۱۹
معاون فرهنگی حوزه‎های علمیه خواهران تبیین کرد؛

نقش زنان در تحقق جامعه مؤمنانه

حجت الاسلام اسکندری با بیان این که آشنایی زنان با شیوه های ترویج دین راهکاری برای رفع آسیب های اجتماعی است، گفت: زنان نقش بی بدیلی در تربیت و اصلاح خانواده و جامعه دارند.
حجت الاسلام رضا اسکندری قرارگاه فرهنگی حجت الاسلام رضا اسکندری

اشاره: آسیب های فرهنگی و اجتماعی در کشور همچون بیکاری، فقر، طلاق فیزیکی، طلاق عاطفی، نابسامانی خانواده ها، عفاف و پوشش اسلامی، فساد اخلاقی، اعتیاد، مصرف مواد مخدر، سرقت، دروغگویی، بدزبانی، خشونت خانوادگی، رباخواری، درآمدهای نامشروع، افزایش جمعیت زندانیان و ... هر ساله بخش زیادی از انرژی و سرمایه کشور را می بلعد و برای مقابله با آنها، هزینه هنگفتی صرف می شود.

بر این مبنا، شایسته است امکانات و سرمایه های مراکز مختلف و پراکنده کشور، تجمیع شده و با اقدامات هوشمندانه برای کاهش این آسیب ها، بر پیشگیری از گسترش و شیوع آن ها تأکید و تمرکز شود تا از هدر رفتن منابع مالی و نیروی انسانی جلوگیری شود.

مطالعه خاستگاه اختلال ها، بی نظمی ها و نابسامانی های اجتماعی، آسیب شناسی اجتماعی است؛ زیرا اگر در جامعه ای هنجارها مراعات نشود، کجروی پدید می آید و رفتارها آسیب می بیند. یعنی، آسیب زمانی پدید می آید که از هنجارهای مقبول اجتماعی تخلفی صورت پذیرد. عدم پای بندی به هنجارهای اجتماعی موجب پیدایش آسیب اجتماعی است.

خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به اهمیت آسیب های فرهنگی در جامعه و ضرورت رفع مشکلات و ناهنجاری‌ها، گفت و گویی با حجت الاسلام رضا اسکندری، معاون فرهنگی تربیتی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران ترتیب داده که تقدیم علاقه مندان می شود.

رسا ـ مهم ترین آسیب های اجتماعی شامل چه مواردی هستند و بفرمایید نقش نهادهای اجتماعی در پیشگیری از آسیب ها تا چه حد است؟

مهم ترین آسیب های اجتماعی عبارت از بیکاری، فقر، طلاق، نابسامانی خانواده ها، عفاف و پوشش اسلامی، فساد اخلاقی، اعتیاد، سرقت و ... است.

در رابطه با آسیب های اجتماعی که یکی از دغدغه های جدی رهبر معظم انقلاب و مسؤولان نظام است، باید نهادهای علمی و فرهنگی در کشور به ویژه نهادهای حوزوی اقدام های مناسبی انجام بدهند. ما

یک جامعه مطلوب داریم، در واقع یک مدینه فاضله و یک جامعه پاک و طیب که جزء آرمان های انقلابی است که جامعه به سمت یک جامعه کامل حرکت کرده و در بُعد معنوی و انسانی رشد و تعالی داشته باشد و مهمترین هدف و رسالت انقلاب اسلامی تحقق یک جامعه اخلاقی و معنوی و الهی در سطح جهانی است.

انقلاب اسلامی، انقلابی دینی و با اهداف الهی و معنوی است

با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ما یک انقلاب دینی و با اهداف الهی و معنوی بوده تلاش همه مسؤولان باید این باشد که کشور روز به روز به سر و سامان مناسبی برسد، وقتی بحث آسیب های اجتماعی مطرح می شود یعنی این که در واقع فاصله‌ای که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود داریم بسیار است و این می‌تواند یک تعریفی باشد از آسیب های اجتماعی و نقصان هایی که در جامعه ما در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد.

رسا ـ رسیدن به جامعه مطلوب و مؤمنانه چگونه میسر می شود؟

 به عبارت دیگر می توانیم بگوییم ناهنجاری های اجتماعی همان آسیب های اجتماعی است. اگر ما وضعیت موجود جامعه را با جامعه مطلوب تحلیل کنیم می توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف نماییم، مثلاً ما انتظارمان این است که در جامعه مطلوب همه انسان ها دارای ایمان کامل، تقوا، اخلاق و دارای منش کاملاً دینی در ابعاد فردی ، عبادی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باشند، ولی طبیعتاً تحقق این امر کار آسانی نیست؛ اگر می گوییم دچار آسیب شده ایم داریم از آن جامعه مطلوب فاصله می گیریم، در واقع یکی از دغدغه های ما این است که بتوانیم با یک سرعت بیشتر و کیفیت بیشتر به موقعیت مطلوب ایمانی برسیم یعنی جامعه ای که در آن هیچ ظلمی به کسی نمی شود، جامعه ای که در آن همه مردم زندگی مؤمنانه و آرام و با امکانات لازم داشته باشند و جامعه ای که زندگی مادی و معنوی مردم در آن تأمین است، این دغدغه جدی ماست.

رسا ـ چرا جامعه ما با جامعه مطلوب و عاری از آسیب های اجتماعی فاصله دارد؟

قطعا آسیب هایی وجود دارد، حالا چه آسیبی وجود دارد، چه ناهنجاری هایی در جامعه وجود دارد که ما نمی توانیم به جامعه مطلوب برسیم؟ یکی از موضوعاتی است که وظیفه ماست به این دغدغه برسیم؛ اما یک تعریف دیگر در بحث آسیب ها همان نقصان ها یا همان ناهنجاری های اجتماعی است؛ مثلاً فرض بفرمایید در بُعد مشکلات اقتصادی جامعه، در بُعد گرفتاری هایی چون اعتیاد در جامعه، در بُعد ظواهر دینی جامعه مثل عفاف و حجاب ما مشکلاتی را می بینیم که نظم اجتماعی را با مخاطره رو به رو می کند و موجب تضعیف بنیان خانواده و ایجاد اختلالات جدی در افراد می شود؛ در واقع تعریفی که ما می خواهیم ارائه دهیم تعریفی جامع با زوایای مختلف برای رسیدن به جامعه مطلوب است که با آن فاصله داریم و باید در این راستا بیشتر تلاش کنیم.

ما باید به سمت جامعه اسلامی حرکت کنیم که در آن مؤمنان با قرآن، با نماز، با مسجد و با عبادت انس بگیرند و تلاش اقتصادی مناسبی داشته باشند، در جامعه خودشان عدالت را رعایت کنند، به همدیگر ظلم نکنند، با محبت و با صمیمیت با هم مواجه شوند، با اقوام و دوستان و پدران و مادران با تکریم مواجه شوند و به همدیگر احترام بگذارند و کاملاً صمیمی و به دور از دورغ، کینه و حسد و بد اخلاقی و سایر خصوصیات منفی که به یک جامعه دینی لطمه وارد می کند، زندگی کنند، این وضعیت مطلوب است.

 هر نقصان و هر نوع آسیبی که در این زمینه وجود داشته باشد و ما را از رسیدن به وضعیت مطلوب دور کند، باید مورد توجه جدی قرار دهیم و آسیب ها را از خود و جامعه مان دور کنیم.

رسا ـ اگر ممکن است، بخشی از آسیب های اجتماعی و راهکار مقابله با آن را تبیین کنید؟

یکی از آسیب های اجتماعی که بعضی از اقشار جامعه ما را دچار مشکلاتی کرده است، بحث ازدیاد طلاق در جامعه است، ازدواج بهنگام در جامعه انجام نمی شود، قریب به 11 میلیون از جوانان ما در سن ازدواج هستند، اما با وجود موانع متعددی از ناحیه خود افراد یا از ناحیه اقوام و نزدیکان یا موانع اجتماعی که هست، نمی‌توانند ازدواج کنند و اگر ازدواج هم بکنند در کوتاه ترین مدت از هم جدا می‌شوند که این نقصانی برای جامعه اسلامی است.

یکی دیگر از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی اعتیاد است که لطمات بسیار سنگینی را به جوانان جامعه وارد کرده است، متأسفانه امروز آمارهای نگران کننده‌ای درباره اعتیاد مردان و حتی زنان به گوش می رسد و تعداد قابل توجهی از زنان ما گرفتار اعتیاد شده اند که این مسأله آسیب بسیار سنگینی برای جامعه به ویژه خانواده است و یقینا آسیبی که مادر معتاد به خانواده وارد می‌کند بسیار جبران ناپذیرتر از آسیبی است که پدر معتاد به خانواده و جایگاه آن وارد می کند.

اگر یک زن معتاد شود شاید لطمه ای که به جامعه وارد می شود چندین برابر لطمه ای است که مرد به جامعه وارد می کند، چون زن است که قوام خانواده و رسالت تربیت فرزندان بر دوش اوست، اگر زن رسالت تربیتی را صحیح انجام ندهد، فرزندان صالحی را تحویل جامعه نخواهد داد، ولی اگر فقط پدران آلوده باشند و مادران پاک باشند، آن مادر طبیعتاً می‌تواند نقش تربیتی خود را ایفا کرده و فرزندان صالحی را تربیت کند و این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

ماهواره و فضای مجازی عامل اصلی تزلزل بنیان های اخلاقی جامعه

فضای مجازی یا ماهواره یکی دیگر از آسیب های اجتماعی است که بنیان های اخلاقی جامعه را مورد تزلزل قرار داده و تهدیدی جدی برای خانواده ها، جوانان و حتی کودکان است؛ با این که فضای مجازی ابزاری برای رشد و تعالی جامعه است، ولی متأسفانه امروزه از این ابزار استفاده های نامناسبی می شود و افرادی از اقشار و سنین مختلف گرفتار آلودگی های جدی روحی، روانی و اخلاقی در این فضا شده اند و همین امر منجر به ایجاد افسردگی های شدید در برخی از مردان و زنان تا حد خودکشی افراد شده که بسیار نگران کننده است و باید راه حل مناسبی برای آن اتخاذ کرد.

روحیه اسراف، توجه زیاد به کالاهای خارجی، دوری از روحیه قناعت و تجمل گرایی در زندگی افراد برخی دیگر از آسیب های اجتماعی است.

در روایات داریم که قناعت سبب بی نیازی است، یعنی کسی که روحیه قناعت داشته باشد بی نیاز است و به بی نیازی می رسد، این روحیه قناعت اگر نباشد انسان هر مقدار داشته باشد و داشته هایش بیشتر شود حریص‌تر می شود و نسبت به دنیا احساس آرامش نمی‌کند، خوب این هم از آسیب های جدی است.

ضرورت افزایش تولید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

عدم تلاش و کوشش و تنبلی و سستی برای تولید یکی دیگر از آسیب های جدی است، اگر ما تولید را در راستای مصرف در اولویت قرار دهیم، طبیعتاً تولیدات در کشور افزایش پیدا می کند، واردات کمتر می‌شود و سرمایه های کشور منتقل نمی شود؛ طبیعتاً نتیجه اش این می شود که تولیدکنندگان داخلی فعال تر شده و اشتغال در کشور زیاد می شود و به نوعی اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که در مباحث آسیب های اجتماعی باید به آن توجه داشت، مباحث اشتغال زنان در محیط های مردانه است، مثلاً خیلی از زنان ما به علت اینکه بخواهند کمکی برای زندگیشان باشند وارد رستوران ها می شوند و در آنجا کار می کنند، وارد پاساژها شده و در محیطی در ارتباط با مردان و نامحرمان کار می کنند، این امر که زنان اشتغال داشته باشند و تلاش اقتصادی کنند و درآمد داشته باشند، امر بسیار مناسب و مطلوبی است ولی مهم این است به چه شکل، به چه نحو و به چه قیمت؟

ایجاد محیط های مناسب کار برای زنان شاغل

اگر زنی ازدواج کرده، فرزند دارد، خانواده دارد، این زن وارد اجتماع شده و خودش را در معرض دید مردان قرار دهد و برای اینکه درآمد محدودی برای کمک به زندگی اش داشته باشد، در هر فضایی کار کند، آسیب های بعدی که به این خانم ، جامعه و خانواده وارد می شود بسیار سنگین است، از این رو باید برای اشتغال خواهران در محیط های مناسب زنانه اقداماتی انجام شود تا خانم ها در یک محیط پاک و به دور از معصیت بتوانند کار داشته و تلاش اقتصادی داشته باشند که این امر بسیار مطلوب است.

یکی از آسیب های جدی اجتماعی بحث مهاجرت و استقرار در حاشیه های شهر ها است که این خود دارای آسیب های متعددی برای جامعه است. وقتی یک شخص در یک روستا یا یک شهر متولد شده و همه اعضای خانواده در آن شهر یا روستا و در آن محله با هم زندگی می کنند، خود این تعاملات اجتماعی که در طول این سال ها برای اعضای خانواده، محله و شهر حاصل می شود، این یک حریم برای اعضای خانواده ایجاد می کند و همین مسأله موجب می شود حقوق همدیگر را رعایت کرده و شئونات را نسبت به هم حفظ کنند ولی وقتی این افراد از محل خودشان، از شهر یا روستای خودشان مهاجرت کردند و به حاشیه یک شهر دیگر رفتند که در آنجا خانواده ها با هم آشنایی ندارند طبیعتاً یک فاصله جدی بین آن ها وجود دارد، طبیعتاً احساس همگرایی و با هم بودن در آن ها کاهش پیدا می کند، به حریم یکدیگر احترام نمی گذارند و به راحتی به حریم یکدیگر لطمه می زنند که این مسائل آسیب های اجتماعی جدی را برای جامعه رقم می زند.

یکی دیگر از آسیب های جدی جامعه ما مسأله عصبانیت و عدم کظم غیظ است، عصبانیت در جامعه ما بسیار شده و افراد به کوچکترین کنشی واکنش شدید نشان می دهند و به خاطر کوچکترین اتفاق عصبانی می شوند، این نوع عصبانیت ها لطمات زیادی به جامعه ما وارد می کند که حتی در برخی مواقع منجر به قتل می‌شود که این آسیب و ناهنجاری در جامعه نیز بسیار نگران کننده است.

رسا ـ راه حل کاهش یا رفع آسیب های اجتماعی را بیان کنید؟

تمام این اشکالی که برای آسیب های اجتماعی بیان کردیم، همه این ها یک راه حل کلی دارد، برای کاهش این آسیب ها یا بخش عمده ای از این آسیب ها راهکار اساسی این است که ما خانواده به ویژه زنان را با شیوه های ترویج دین آشنا کنیم، نقشی که زنان جامعه برای تربیت جامعه و اصلاح اعضای خانواده می توانند ایفا کنند نقش بی بدیلی است، مادر نقش ترویجی بسیار ارزشمندی را می تواند ایفا کند؛ اگر زنان و مادران جامعه ما نقش تربیتی خودشان را خوب انجام دهند بخش عمده ای از این مشکلات و آسیب ها کاهش پیدا می کند، اگر مادر به خوبی نقش تربیتی خود را ایفا کرد طبیعتاً اعضای خانواده را می تواند مهار کند، خانواده های ما اگر در مسیر دین، تدین و در مسیر صحیح قرار بگیرند جامعه به سمت اصلاح حرکت خواهد کرد.

اگر خانواده های ما دچار آسیب نشده و درست تربیت شوند، جامعه ما در مسیر تربیت صحیح قرار خواهد گرفت، رکن اساسی خانواده زنان هستند، مهمترین مدل، شیوه و روش برای رفع آسیب ها و مشکلات اجتماعی تقویت جایگاه زنان و مادران در نظام تربیتی خانواده است.

تحکیم خانواده از ارکان اساسی حفظ خانواده است

تحکیم خانواده یکی از ارکان اساسی حفظ خانواده است، اگر ما در مسیر تربیت خانواده نقش کلیدی زنان را احیا کردیم و زنان ما نقش محوری را در تربیت فرزندان، اصلاح فرزندان و حتی اصلاح رفتار شوهرانشان ایفا کردند قطعاً خانواده به سمت اصلاح حرکت خواهد کرد؛ وقتی خانواده به سمت اصلاح حرکت کرد در واقع به سمت تحکیم حرکت خواهد کرد و خانواده مطلوبی را خواهیم داشت. وقتی خانواده مطلوب شد، در واقع خیلی از آسیب ها از خانواده دور می شود و به همین ترتیب آسیب ها از جامعه دور می شود.

اگر دختر و پسر جوان که ازدواج می‌کنند، تلقی‌شان این باشد که ازدواج می‌کنند برای خودشان، این تلقی خطاست، اگر این دو زوج جوان زندگی مؤمنانه و پر از تفاهم و صمیمانه داشته باشند ازدواج آن دو نفر برای اصلاح جامعه نقش ایفا می کند و در اقوام و خوبشان این دو زوج جوان تأثیرگذار است، ولی وقتی که دو زوج جوان زندگی‌شان دچار اختلال شد، گرفتار طلاق می شوند، در واقع لطمه به خانواده های هر دو زوج وارد می شود.

وقتی که دختر یا پسری طلاق می گیرد، این دختر و پسر دچار آسیب شده و از نظر اقتصادی نیاز به حمایت دارند و از نظر عاطفی و جنسی نیز با مشکل مواجه شده و دچار آسیب می شوند، آسیب هایی که به کل جامعه سرایت می کند و ناهنجاری هایی را در جامعه به بار می آورد.

در واقع ازدواج درست بین زن وشوهر در مسیر صحیح قرار گرفته و سبب تحکیم خانواده می شود، برخلاف آن اگر این ازدواج در مسیر صحیح قرار نگرفت و دچار طلاق شد، در واقع آسیب آن متوجه کل جامعه است، از این رو سمت و سوی تقویت یک خانواده مؤمنانه یک خانواده ای که براساس قرآن و آموزه‌های دینی و آموزه های مکتب اهل بیت(ع) باید شکل بگیرد، مهمترین عامل دور کردن آسیب های اجتماعی از جامعه و مهمترین عامل رشد و تعالی جامعه خواهد بود.

بر همین اساس حوزه های علمیه خواهران ورود پیدا کرده که ما با توجه به اینکه زنان نقش محوری و کلیدی را در رشد و تعالی جامعه می توانند داشته باشند و ما در کشور بالغ بر 160000 هزار خواهر طلبه داریم که این تعداد خواهر طلبه را اگر ما در عرصه های فرهنگی و تبلیغی فعال کنیم نتیجه اش این می شود که جامعه ما، جامعه سالمی خواهد شد.

من برای آن بخش از مطالبی که در اوایل سخنم عرض کردم شاهد مثالی را برای شما بیان می کنم، یک وقت من به کانون اصلاح و تربیت مربوط به گروه سنی 9 تا 18 سال رفتم و در آنجا دو تا برادر دیدم یکی 12 ساله و یکی 14 ساله که هر دو معتاد بودند و به علت اینکه معتاد بودند دستگیر شده و در کانون اصلاح و تربیت به سر می بردند. از هر دو پرسیدم، پدر شما کجاست هر دو گفتند او هم معتاد است و الان در زندان است و باز سؤال کردم، مادرتان کجاست، گفتند او هم معتاد است و الان در زندان است، سؤال کردم آیا خواهر دارید گفتند بله ولی او هم معتاد است و الان در زندان است. وقتی که پدر و مادر معتاد باشند بچه ها هم در مسیر اعتیاد وارد شده و خانواده متلاشی می شود و این آسیب به جامعه منتقل شده، به کل اقوام و خویشاوندان و به همه ارکان اجتماعی آسیب می‌زند.

شاهد مثال دوم این که روزی در یک محیطی وارد شدم جوانی را دیدم که از من سؤال کرد حاج آقا شما کجا زندگی می کنید، گفتم من در قم زندگی می کنم، آن جوان گفت من تا به حال دو بار یه قم مشرف شدم، گفتم مشهد هم مشرف شدی؟ گفت بله دو بار هم مشهد مشرف شدم، گفتم کربلا هم مشرف شدی؟ گفت: در دو سال اخیر دو بار کربلا مشرف شدم، بعد به من گفت حاج آقا من نماز نمی خوانم، گفتم چرا؟ بلد نیستی، گفت بلدم ولی حواسم پرت میشه، خانومم به من میگه نماز بخون، فرزندانمم به من می گویند نماز  بخوان، ولی نماز نمی خونم، خانوم من خانوم خوبیه و نمازخونه، بچه هایم را هم نمازخوان کرده، من معتاد بودم من را از اعتیاد نجات داد، یک مشکل اخلاقی داشتم، من را از آن نجات داد و الان من را تشویق می کند که قرآن بخوانم ولی من سواد ندارم، به من می گوید قرآن را تبرک کن و آن را نگاه کن من هم این کار را می‌کنم.

یک زن مؤمن می‌آید شوهر معتاد را نجات می دهد، بچه هایش را نمازخوان می کند، شوهرش را که مسأله اخلاقی دارد، از مشکلات اخلاقی نجات می دهد و زمینه نماز خواندن او و انسش را با قرآن فراهم می کند، یک زن مؤمن این چنین است، این زن اگر بخواهد درست نقش خودش را ایفا کند، این چنین است، اگر مادر جایگاه مادری اش را پیدا کرد جامعه ما اصلاح می شود، اگر مادر معتاد شد قطعاً نمی تواند شوهرش را از اعتیاد نجات دهد، اگر مادر معتاد شد قطعاً برای فرزندانش زمینه های اعتیاد و گرفتاری های اجتماعی پیش خواهد آمد، پس این بسیار مهم است که ما نگاهمان به اصلاح جامعه نگاه زیرساختی به تقویت جایگاه زنان در تربیت جامعه باشد، جامعه به اصلاح می رسد؛ اگر زنان نقش مادری خود را درست ایفا کنند، زنان می توانند تأثیرگذار روی مردان هم باشند، یعنی زن مؤمن زنی است که می تواند جامعه را اصلاح کند، به خلاف زنی که اگر مؤمن نباشد جامعه را فاسد می کند.

نقش تربیتی زنان یک نقش کلیدی و اساسی است

نقش تربیتی زنان یک نقش کلیدی و اساسی است و طرحی که ما در حوزه های علمیه خواهران دنبال می‌کنیم، این است که جایگاه زن و خانواده در مسیر سعادت جامعه، در مسیر حیات طیبه و در مسیر زندگی مؤمنانه قرار دهیم و طبیعتاً با این اقدامات از آسیب های اجتماعی پیشگیری خواهد شد و خیلی از آسیب های اجتماعی اصلاً پیش نخواهد آمد.

اگر مادر، مادر نباشد می تواند فرزندش را به شدیدترین آلودگی ها گرفتار کند ولی اگر مادر نقش تربیتی خودش را درست انجام بدهد می تواند بسیاری از آسیب ها را از فرزندش دور کند.

رسا ـ توضیحاتی هم درباره طرح حیات طیبه قرارگاه های فرهنگی زنان ارائه بفرمایید.

 در طرح قرارگاه های فرهنگی محور اصلی کار ما انس با قرآن و انس با اهل بیت(ع) است، چون جامعه ای که می خواهد به سمت سعادت و زندگی مؤمنانه حرکت کند باید با قرآن انس بگیرد، با اهل بیت(ع) انس بگیرد، با حضرت زهرا(س) انس بگیرد، با آقا امیرمؤمنان(ع) انس بگیرد، از این رو در واقع این مسیر، مسیری است که ما در این چارچوب مباحثی را آماده کردیم، در راستای تحکیم خانواده ما وقتی موفقیم که خانواده را با شیوه تربیت اهل بیت(ع) آشنا کنیم.

اهداف این طرح «هدایت جامعه زنان با تکیه بر تعلیم، تعمیق و گسترش معنویت اخلاق و رفتار اسلامی»، «تبلیغ، ترویج، تثبیت و تعمیق ارزش ها و معارف اسلامی در جامعه زنان و خانواده های آنان در سطح ملی و فراملی»، «حضور طلاب و مشارکت حوزه های علمیه خواهران در فعالیت های اجتماعی به منظور پیشگیری و کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی»، «ساماندهی و استفاده بهینه از توانمندی های دانش آموختگان با حمایت از آنان در ایجاد و توسعه مؤسسات علمی، فرهنگی، انجمن های علمی و تشکل های مردم نهاد اجتماعی ـ فرهنگی»، «هدایت، راهبری و جهت دهی به فعالیت های تبلیغی مبلغان و طلاب خواهر» و «تأمین و تربیت جامع و متوازن بانوان عالم، وارسته، و توانمند در عرصه های تبلیغی و تهذیبی» است.

ما در کشوری هستیم که مردم ما سالانه توفیق تشرف به مشهد را دارند، توفیق تشرف به قم و زیارت حضرت معصومه(س) را دارند، توفیق تشرف به کربلا را دارند، سالانه چندین میلیون نفر توفیق تشرف به این اماکن را دارند و اگر ما سبک زندگی و شیوه و روش زندگی اهل بیت(ع) را در بین مردم که عاشق اهل بیت(ع) هستند، ترویج دادیم جامعه ما جامعه خوبی خواهد شد.

رسا ـ توضیحی هم درباره اجلاس مدیران و مؤسسان با عنوان نقش حوزه های علمیه خواهران در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی که اخیرا برگزار شد، بفرمایید.

این اجلاس با حضور مدیران و مؤسسان حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور به مدت سه روز با بررسی کارگروه های شش گانه «زن، باورها و رفتارهای دینی»، «زن، تحکیم خانواده، ازدواج و تربیت فرزند»، «زن، سلامت جسم و روان»، «زن، خانواده و فضای مجازی و رسانه های جدید»، «زن، خانواده و عفاف و حجاب و صیانت اخلاقی» و «زن، خانواده، تولید و مصرف» برگزار شد.

«ایجاد وحدت رویه و هماهنگی فرهنکی میان مدارس علمیه خواهران سراسر کشور»، «ایجاد ارتباط مؤثر و تعامل سازنده با مجامع و نهادهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی»، «ساماندهی مبلغان و طلاب خواهر حوزه های علمیه در ارتباط با موضوع های تخصصی»، «تعیین اولویت ها بر اساس نیازهای فرهنگی جامعه و مناطق مختلف کشور»، «توسعه کمی و کیفی تبلیغ چهره به چهره، مکتوب، رسانه ای، هنری و مجازی»، «توسعه شبکه فعالیت های دینی مردمی از طریق تبلیغ سنتی، مجازی و مکتوب»، «آموزش و توانمندسازی طلاب و مبلغان خواهر»، «بسط زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادها و خلاقیت ها و حمایت از ابتکارات و ابداعات»، «رونق بخشی به فضای معنوی مدارس و قرارگاه های تخصصی» و «ایجاد هماهنگی و تعامل بین قرارگاه ها برای هم افزایی و ارتقای فعالیت های فرهنگی و تبلیغی» از محورها و راهبردهای برگزاری این اجلاس بود.

رسا ـ با تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید./907گ۴۰۲/س

محمدباقر محجوب

ارسال نظرات