۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۴۹۳۴۱۰
در درس خارج صورت گرفت؛

پاسخ آ‌یت الله سبحانی به شبهه نزول قرآن در مبعث

حضرت آ‌یت الله سبحانی گفت: دلیل نداریم در مبعث قرآن کریم نازل شده باشد بلکه در این روز پیامبر اسلام به مقام رسالت مشرف شدند.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تبریک مبعث رسول اکرم(ص) گفت: مبعث از نظرما در 27 رجب است اما اهل سنت می گویند که مبعث غیر از 27 رجب است.

وی افزود: ظاهرا آن ها تولد و مبعث را یکی می دانند یا این که 27 ماه مبارک رمضان را مطرح می کنند اما از نظر ما مبعث در 27 رجب واقع شده است، حال از کجا باید متوجه شویم که 27 رجب واقع شده است؟ گاهی به ما اشکال می کنند که اگر می گویید مبعث 27 ماه رجب است در مبعث قرآن نازل شده اما در قرآن آمده که کتاب الهی در ماه مبارک رمضان نازل شده و این تناقض محسوب می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اشکال وارد می کنند که اگر مبعثت 27 رجب باشد لازم  می آید که نزول قرآن در رجب صورت گرفته باشد، اظهار داشت: جواب این مسأله اگر گوش شنوا باشد روشن است.

وی ادامه داد: برای قرآن کریم دو نزول وجود دارد که شامل نزول جمعی و نزول تدریجی می شود، نزول جمعی در ماه مبارک رمضان بوده  اما نزول تدریجی در مبعثت انجام شده است، مانعی ندارد که نزول قرآن تدریجا در مبعث و مجموعش در رمضان باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به نظر علامه طباطبایی در این زمینه ابراز داشت: مرحوم علامه طباطبایی در المیزان این بیان را دارند که نزول جمعی با تدریجی فرق دارد، جواب دیگر این است که دلیل نداریم در مبعث قرآن کریم نازل شده باشد بلکه در این روز پیامبر اسلام به مقام رسالت مشرف شدند.

وی عنوان کرد: کسانی که می گویند در مبعث قرآن نازل شده مستندات آن برای صحیح بخاری است و از عایشه نقل می کنند اما عایشه در آن زمان نبوده است؛ مبعث روز رسالت بوده و بعدا در ماه مبارک رمضان قرآن نازل شده است./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات