۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۴۹۳۴۰۵
استاد حوزه و دانشگاه:

اشتغال بانوان به اقتضای ضرورت و هماهنگ با رسالت همسری و مادری آنان باشد

حجت الاسلام عباسی آغوی، حداقل بودن اختلاط با مردان و منافات نداشتن با وظایف همسرداری، خانه داری و مادری را از لوازم اشتغال بانوان دانست و گفت: شغل مناسب، شغلی است که متناسب با ویژگی های جسمی روانی خانم ها باشد و ضرورت آن را اقتضا کند.
اشتغال بانوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدمهدی عباسی آغوی، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در نشست علمی پژوهشی «تولید و اشتغال بانوان حوزوی؛ بایدها و نبایدها» در مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) گفت: در اسلام برای اشتغال زنان در خارج از منزل حکم مشخص و اولی نداریم و آنچه مطرح می شود حکم ثانویه و بر اساس شرایط فردی متفاوت است.

وی با بیان اینکه باید هدف و انگیزه اشتغال مشخص باشد، کمک به اقتصاد خانواده، پیشرفت، رسیدن به استقلال مالی، ارزش قائل نبودن برای همسرداری و خانه داری، رقابت با سایر زنان شاغل یا همسر، اندیشه های فمینیستی و خدمت رسانی را از انگیزه های بانوان برای اشتغال خارج از خانه برشمرد.

حجت الاسلام عباسی در ادامه کسب مهارتهای اجتماعی، افزایش تجربه و اعتماد به نفس، کمک به رفاه خانواده، فرار از احساس تنهایی، مدیریت بهتر اقتصادی، احساس نشاط، و افزایش تعهد خانوادگی را از مزایای اشتغال زنان معرفی کرد.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین به پیامدهای اشتغال بانوان اشاره و اظهار کرد: اشتغال بانوان در بیرون از منزل پیامدهای همچون درگیری و اشتغال ذهنی به کار، فشار جسمی و روانی، تغییر شخصیت به سمت مردانگی، آسیبهای خانوادگی، ناتوانی در رفع نیازهای جسمی روانی خانواده، تربیت فرزند، تأمین نیاز عاطفی در خارج از خانه، کاهش تمایل به فرزندآوری، افزایش تعارض با همسر و کاهش نقش پدر در تربیت فرزند به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه برخلاف ادعای کشورهای غربی مبنی بر تساوی حقوق زن و مرد، 70 درصد زنان شاغل امریکایی، کارهای خانه را نیز به دوش می کشند، افزود: تقسیم کار میان زن و مرد بر اساس تفاوتهای آنان صورت گرفته و اینگونه نیست که صرفا به نفع مرد باشد.

حجت الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: با اشتغال بانوی خانه، اغلب اقتدار به جای مرد در زن جمع و مرد به حاشیه رانده می شود که حاشیه راندن مرد، ظلم به فرزندان است و دختران و پسران خانواده از الگوی جنسیتی مناسب محروم می شوند.

این مشاور و روانشناس، متناسب بودن با تخصص و علاقه، حداقل بودن حضور مردان در محیط کار و منافات نداشتن با وظایف همسرداری و خانه داری و مادری را از لوازم اشتغال بانوان دانست و ادامه داد: شغل مناسب، شغلی است که متناسب با ویژگیهای جسمی روانی خانمها باشد و ضرورت آن را اقتضا کند.

وی یادآور شد: خانمها برای جمع میان کار و خانواده باید نکاتی مانند تقسیم کار، قناعت و پرهیز از تجمل و اسراف، تنظیم صحیح ساعات کار، بالابردن کیفیت لحظات حضور در کنار خانواده، رفع سریع تنشها، جدا کردن کار از خانه در ذهن و واقعیت، منت نگذاشتن بر مرد و تحقیر او، تعیین جلسه گفت و گوی خانوادگی درباره احساسات، تعیین وقتی برای ورزش و تفریح با خانواده و ایجاد هماهنگی تربیتی با فرد یا مراکز نگهداری فرزند را مد نظر قرار دهند.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد ثروت کشورهای صنعتی از طریق خانه داری بانوان تدمین می شود، افزود: رعایت  حریمها در محیطهای کاری بسیار اهمیت دارد و تحقیقات نشان می دهد زنان و مردانی که حیای بیشتری دارند سازگاری زناشویی شان بیشتر است./202/930/ب1

ارسال نظرات