۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۴۹۳۳۷۶
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی:

صرف ایجاد معاونت تهذیب برای تحول اخلاقی کافی نیست

حجت الاسلام جواد حبیبی لزوم توجه به تهذیب در بحث تحول در حوزه علمیه را جدی دانست و تصریح کرد: صرف ایجاد معاونت تهذیب کافی نیست.
تهذیب نفس
معاونت تهذیب

حجت الاسلام جواد حبیبی تبار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مقوله مهم تحول در حوزه های علمیه بیان کرد: در زمینه تحول در حوزه علمیه نگاه به تحولاتی که رخ داده ضروری است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی ادامه داد: در سیستم آموزشی حوزه علمیه با گسترش بسیار مطلوبی مواجه هستیم که به گونه ای که اقبال عمومی مردم برای ورود به حوزه علمیه فراوان است که پیش از این چنین نبوده است.

وی توزیع جغرافیایی حوزه علمیه را از تحولات مثبت ارزیابی کرد و گفت: توزیع جغرافیایی تحول مثبتی است که در حوزه علمیه صورت گرفته، به گونه ای که تمرکز حوزه علمیه از قم، مشهد یا اصفهان خارج شده و در سراسر کشور و در استان های مختلف مدراس علمیه فعالی وجود دارند؛ جذب حداکثری بانوان در حوزه علمیه خواهران همچنین تدوین دروس جنبی در حوزه علمیه همانند تفسیر، تاریخ ، رجال و فلسفه از تحولات مثبت حوزه علمیه است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: تدوین پایان نامه های حوزوی نیز تحول مثبتی است که در بعد پژوهشی حوزه علمیه صورت گرفته است؛ همچنین ایجاد شورای عالی و مدیریت های استانی نکته بسیار مثبتی است که می تواند به صورت متمرکز و هدفمند عمل و بسیاری از نقاط ضعف را که ناشی از پراکندگی در کارها است را بر طرف کند.

مدیر گروه فقه خانواده مرکز تحقیقات  اسلامی مجلس با بیان این که تحولات حوزه علمیه در مجموع قابل ستودن است و کارهایی مفیدی نیز صورت گرفته است، تصریح کرد: با این وجود متأسفانه تحولات حوزه علمیه تا بایسته های مورد انتظار و مقاصدی که رهبر معظم انقلاب بیان کرده است فاصله فراوانی دارد.

حجت الاسلام حبیبی تبار افزود: حوزه انقلابی، حوزه ای است که نظام مقدس اسلامی را از نظر نیازهای علمی و فقهی پشتیبانی کند.

وی ادامه داد: در آموزش، کیفیت اهمیت دارد و افزایش دانش آموختگان در صورت غفلت از کیفیت، فایده فراوانی نخواهد داشت؛ توجه کیفی به مسائل آموزشی بسیار ضروری است و از بایسته های تحول به شمار می رود و حتی نسبت به تقویت بنیه علمی طلاب شهرستانی نیز باید اهتمام ویژه ای داشت.

 عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با تأکید بر توجه جدی به تخصصی شدن مباحث حوزوی ابراز کرد: در بحث تحول در حوزه علمیه انتظار می رود به تخصصی شدن حوزه مطالعاتی توجه جدی شود به گونه ای که مراکز تخصصی موجود تقویت و از سیستم متمرکزی برخوردار شوند.

وی پرداختن به بحث تهذیب در حوزه علمیه را بسیار با اهمیت دانست و افزود: صرف ایجاد معاونت تهذیب کافی نیست؛ مدارس علمیه در بعد مباحث اخلاقی و تربیتی طلاب فعال نیستند؛ باید در بعد اخلاق نظری چه عملی باید از اساتید مطرحی که حضور و ارتباط شان با طلاب می تواند موجب افاضات اخلاقی در آنها باشد استفاده شود اما متأسفانه در این زمینه توفیقات مان چندان در خشان نیست./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات