۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۴۹۳۳۵۴
در گفت وگو با رسا مطرح شد؛

تدابیری برای کتابخوان شدن جامعه

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین برنامه ریزی دقیق و تحول در سبک زندگی جامعه و خانواده را در مسیر ترویج کتابخوانی ضروری دانست.
کتابخوانی

حجت الاسلام علی نعمت الهی،‌ مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین،‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: باید به سمت تدابیری که سهم مطالعه را در سبد خانواده‌ها افزایش داده و مردم را به اهمیت کتاب آگاه سازد رو بیاوریم.

وی ادامه داد: البته امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و صنعت، روزنامه‌ها، مجلات، صدا و سیما و شبکه‌های مجازی بخشی از توزیع اطلاعات را در جامعه تامین می‌کنند، اما هیچ یک از این موارد نقش مطالعه کتاب را ایفا نمی‌کنند، بنابراین تشویق بیشتر مردم به مطالعه کتاب از راه‌های گوناگون دارای اهمیت است که می‌توان از نقش خانواده‌ها به عنوان یکی از مشوقها در این زمینه یاد کرد.

حجت الاسلام نعمت الهی درباره نقش خانواده‌ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی اظهار داشت: با توجه به تجربه‌های موجود، خانواده‌ها نقش بسیار مهمی را در فرهنگ کتابخوانی ایفا می‌کنند، به گونه‌ای که اگر پدر و مادر در یک خانواده اهل مطالعه باشد، به دلیل الگو بودن آنها، فرزندان نیز به سمت کتاب گرایش پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر در خانه‌ها به جای دکورهای اضافی که با داشتن هزینه زیاد فایده‌ای ندارند در بخشی از دکوراسیون خانه‌ها از کتابهای نفیس که هم دارای زیبایی بوده و هم به خودی خود مشوقی برای مطالعه هستند استفاده شود در تشویق افراد به مطالعه مفید است، زیرا حتی نگاه کردن به کتاب نیز انگیزه‌ ای برای مطالعه است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین سپس به بیان جایگاه مدارس در راستای تشویق به کتابخوانی پرداخت و عنوان کرد: مدارس می‌توانند از راه‌های گوناگون همچون برگزاری مسابقه کتابخوانی و اهدا جوایز، قرار دادن امتیاز و نمره برای مطالعه آزاد، دانش آموزان را به سمت مطالعه هدایت کرده و فرهنگ سازی کنند.

وی با برشمردن سایر راه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی خاطرنشان کرد: راه اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطقی که دسترسی به کتاب مشکل است، تولید آثار جذاب و فاخر و نیاز سنجی از جمله راه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی  در جامعه هستند، زیرا توده مردم از متون فنی استفاده نمی‌کنند و بیشتر به سمت آثاری همچون رمان و داستان گرایش دارند، همچنین تعدیل قیمت کتاب نیز در راستای افزایش مطالعه دارای اهمیت است.

حجت الاسلام نعمت الهی در ادامه افزود:‌ لازم است صدا و سیما اهمیت ویژه‌ای برای موضوع کتابخوانی قائل شود، همچنین قراردادن کتاب های مناسب با قطع و صفحات کوتاه در مکان های عمومی همچون اتوبوس، قطار، هواپیما، بانک ها و اداره‌ها نیز فرهنگ سازی عمومی در جهت مطالعه کتاب را به دنبال خواهد داشت.

وی الگوگیری از جاهایی که سرانه مطالعه بالایی دارند را نیز راهی مناسب در جهت تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه دانست و عنوان کرد: الگو گیری، کشف راز موفقیت کشورهای دارای سرانه مطالعه بالا و بومی سازی و اجرای آن در کشور نیز از مواردی است که می‌تواند در راستای افزایش سرانه مطالعه در جامعه مفید باشد.

این کارشناس دینی و فرهنگی درباره بهره بردن از کتاب به عنوان هدیه ابراز داشت: هدیه دادن کتاب راه کاری مناسب برای ترویج فرهنگ مطالعه است، که البته این کار تا حدودی در فرهنگ اما نه به عنوان فرهنگی عام و فراگیر ما وجود دارد، در هدیه دادن کتاب لازم است نیاز سنجی و در نظر گرفتن شرایط مختلف فردی که کتاب به او هدیه داده می‌شود در نظر گرفته شود تا هدیه برای او مناسب و سودمند باشد.

وی ادامه داد: لازم است پیش از هدیه دادن فرهنگ سازی برای مطالعه صورت گیرد، البته هدیه به خودی خود نیز انگیزه و مشوقی برای مطالعه است حتی اگر پیش از آن فرد انگیزه ضعیفی برای مطالعه داشته باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین در پایان به رابطه کتاب و انتقال فرهنگ اشاره کرد و گفت: کتاب یار مهربانی است که گذشته را به حال و حال را  به آینده منتقل می‌کند و همواره به عنوان زبان گویای بین المللی راه تعامل فرهنگی مناسبی به شمار می‌آید و به طور قطع در زمینه انتقال فرهنگ ناب و اصیل به اقشار مختلف و جوامع مختلف بسیار موثر است./955/ت302/س

ارسال نظرات