۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۴۹۳۳۵۲
امام جمعه ارومیه مطرح کرد؛

سرگردانی، عاقبت سرپیچی قوم بنی‌اسرائیل از دستور خدا و پیامبرش

امام جمعه ارومیه گفت: بنی‌اسرائیل به خاطر سرپیچی از دستور پیامبر خدا از نعمت خداوند که استقرار در سرزمین مقدس بود محروم شدند و برای همین خطا ۴۰ سال در بیابان‌ها سرگردان بودند.
قرآن کریم قرآن مجید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار شد، به آیه ۲۱ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: «اى قوم من به سرزمين مقدسى كه خداوند براى شما مقرر داشته است درآييد و به عقب بازنگرديد كه زيانكار خواهيد شد.»

وی در تفسیر این آیه اظهار داشت: این آیه درواقع به ماجرای تعدی بنی‌اسرائیل از سخنان حضرت موسی(ع) اشاره می‌کند زمانی که ایشان به قوم خویش گفتند خداوند مقرر کرده است که شما در سرزمین مقدس مستقر شوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی افزود: قوم حضرت موسی(ع) در برابر دستور خداوند سرپیچی کردند و به حضرت موسی (ع) گفتند: تو و خدایت برو و با افراد ستمگری که در این شهر زندگی می‌کنند بجنگ و وقتی پیروز شدی ما نیز وارد شهر می‌شویم.

وی با بیان اینکه اطاعت از پیامبر و امام برای انسان واجب است، ادامه داد: بنی‌اسرائیل بخاطر این سرپیچی از دستور پیامبر خدا از نعمت خداوند که استقرار در سرزمین مقدس بود محروم شدند و برای همین خطا ۴۰ سال در بیابان‌ها سرگردان بودند.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: سرزمین مقدس که در این آیه به آن اشاره شده است به طور دقیق معلوم نیست کدام مکان است ولی برخی مفسران سرزمین مقدس را همان مسجد‌الاقصی در فلسطین امروزی می‌خوانند.

وی در ادامه به آیه ۲۲ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «گفتند اى موسى در آنجا مردمى زورمندند و تا آنان از آنجا بيرون نروند ما هرگز وارد آن نمى ‏شويم پس اگر از آنجا بيرون بروند ما وارد خواهيم شد.»

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی در تفسیر این آیه عنوان کرد: وقتی در این آیه به جبار اشاره شده است این یعنی آنان افرادی بودند که با زور حرف خود را به مردم تحمیل می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: قوم حضرت موسی(ع) می‌خواستند بدون هیچ تلاش و زحمت وارد سرزمین مقدس شوند برای همین گفتند که تو و خدایت برو بجنگ، در حالی که آیا بیرون کردن ظالمان از شهر بدون زحمت و تلاش امکان‌پذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: اطاعت از خداوند درهای رحمت و موفقیت را به سوی انسان می‌گشاید و سرپیچی از فرمان خداوند زیان و خسران را برای انسان در پی دارد.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./202/936/ب1

ارسال نظرات