۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۴۹۳۳۳۲
دبير جامعه روحانيت كاشان:

سوره توبه دربردارنده وقايع سال هاي آخر عمر پيامبر است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: سوره مباركه توبه جزء آخرين سوره هايي است كه بر پيامبراكرم(ص) نازل شد و وقايع سال هاي آخر عمر پيامبر گرامي اسلام در اين سوره بيان شده است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در آغاز تفسير سوره توبه، گفت: سوره مباركه توبه جزء آخرين سوره هايي كه بر پيامبراكرم(ص) نازل شد و وقايع سالهاي آخر عمر پيامبر گرامي اسلام در اين سوره بيان شده است.

وي افزود: سوره توبه بر خلاف بقيه سوره هاي قرآن بدون بسم الله الرحمن الرحيم است به اين معني كه خداوند متعال اين سوره را با نام الله و الرحمن و الرحيم آغاز نكرده است و اين امر بيانگر اين است كه محتواي اين سوره يك محتواي جنگ و جدال و مبارزه و اعلام برائت و انزجار و بيزاري است.

به گفته وي، بسم الرحمن الرحيم در سوره حمد خودش يك آيه مستقل است اما در بقيه سوره هاي قرآن جزء آيه اول است از جمله در سوره انفال ‹‹بسم الله الرحمن الرحيم سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ›› قسمت اول سبحان الله با هم يك آيه است، اما در سوره حمد بسم الله الرحمن الرحيم، مستقلا يك آيه محسوب مي شود.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: بسم الله الرحمن الرحيم يك آیه است كه ممكن است يك آيه مستقل و يا اينكه جزء آيه اول محسوب شود.

به گفته وي، چنانچه كسي بخواهد از اواسط سوره مباركه توبه شروع به تلاوت كند گفته شده است، اگر آيه مربوط به ‹‹رحمت›› بود گفتن بسم الله الرحمن الرحيم اشكالي ندارد، اما چنانچه آيات مربوط به رحمت نيست بهتر است بسم الله الرحمن الرحيم گفته نشود و با ‹‹اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّيطانِ الرَّجيم›› شود.  

حجت الاسلام شاه فضل قبل از وارد شدن به آيات سوره مباركه توبه، مقدمه اي را براي متوجه شدن اهميت اين سوره بيان كرد و يادآور شد: عمرشريف پيامبرگرامي اسلام 63 سال بود كه 40 سال از 63 سال را حضرت پيامبر نبود و به عنوان يك انسان عادي بين مردم زندگي مي‌كرد و رسالتي براي ابلاغ وحي نداشت و اصلا وحي نشده بود كه بخواهد ابلاغ كند.

وي يادآور شد: در سن 40 سالگي كه بعثت انجام شد، اين ايام نيز ايام بعثت پيامبر اكرم(ص) است و پيامبر مأمور شد خود را به عنوان پيامبرالهي به مردم معرفي كند و آيات قرآن را به مردم تلاوت كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه دوران 23 ساله نبوت پيامبراكرم(ص) به دو قسمت است، افزود: پيامبراكرم 13 سال را در مكه و 10 سال را در مدينه است كه در دوره 13 ساله در مكه دو سال دعوت پنهاني بود و 10 سال دعوت آشكار كه آيات توحيد و اخلاقي و اعتقادي، معاد، بهشت و جهنم و مباحث اجتماعي مانند مسائلي كه در سوره اسراء به آن اشاره شد عموما مباحث آيات مكي است.

وي يادآور شد: پيامبراكرم و اطرفيان او در مكه به شدت مورد ظلم و ستم مشركان قرار داشتند و درطي 13 ساله حضور پيامبر اكرم(ص) در مكه، تعداد افرادي كه اسلام آوردند بسيار اندك بود و در اين دوران پيامبر اكرم(ص) مأمور به جهاد نبود و هرچه پيامبر را اذيت كردند و سنگ پرتاب كردندو شكمبه گوسفند بر سر او ريختند و اذيت كردند پيامبر اكرم مأمور به مبارزه نبود و تحمل مي كرد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند درآيه 77 سوره مباركه نساء مي فرمايد ‹‹أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ›› در مكه به محضر مبارك پيامبر رسيدند و گفتند تحمل شكنجه و آزار و اذيت نداريم اجازه بدهيد با مشركين جهاد كنيم يا شهيد مي‌شويم و به بهشت مي رويم و يا از شرّ آنها راحت مي شويم، اما حضرت چون مأمور به جهاد نبود مي فرمايد ‹‹أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ›› فعلا نماز بخوانيد و زكات بدهيد هرچند كه همين افراد وقتي پيامبر به مدينه آمد و دستور جهاد داد، گفتند ما در جهاد شركت نمي‌كنيم.

وي با اشاره به اينكه هجرت پيامبر از مكه مدينه به اندازه اي مهم بود كه از آن تاريخ به بعد مبدأ تاريخ مسلمانان شد، افزود: زماني كه پيامبراكرم با دعوت برخي از مردم مدينه وارد مدينه شد جمعيت مدينه زياد نبود و برخي كه به پيامبر علاقه مند بودند و اسلام را پذيرفتند، برخي مسيحي و يهودي و بت پرست و مشرك بودند و آيين هاي خودشان را داشتند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: باورود پيامبراكرم به مدينه با مردم پيمان بست آنها را اذيت نمي‌كند و كاري به آئين آنها ندارد و آنها هر ديني كه دارند در دين خود آزاد باشند و ما نيز با دين خودمان و شما كاري با ما نداشته باشيد، ما هم كاري به شما نداريم اما چنانچه ما با گروهي جنگيديم شما حق نداريد به آنها كمك كنيد و در صورت كمك مالي و جاني و جنگي به مشركان مانند اين است كه شما با ما جنگيده ايد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اقوام و قبائل مدينه نيز پذيرفتند و به مرور زمان به دليل جذابيت هاي فردي پيامبر و دين اسلام و آيات قرآن كه حرف حق بود، به طرفداران پيامبراكرم(ص) روز به روز افزوده شد.

وي ادامه داد: سران يهود و مسيحي با مشاهده گرايش مردم به پيامبر اكرم(ص) احساس خطر كردند، از اين رو تصميم گرفتند در يكي از جنگهاي مشركين با پيامبراكرم  به كمك مشركين بروند و جنگ احزاب با اين هدف شكل گرفت و در اين جنگ حزب ها و گروه هاي مختلف كه پيشرفت و توسعه مسلمانان را ديدند، تصميم گرفتند براي از بين بردن پيامبر اسلام به كمك مشركان بروند و پيمان شكني يهود و نصاري از اين جا آغاز شد.

دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: پيامبر اكرم نيز با پيمان شكن ها مبارزه كرد، برخي به هلاكت رسانيد و برخي را اسير گرفت و اموال آنها براساس قوائد جنگي مسلمان در اختيار مسلمانان قرار داد و عده زيادي هم كه علاقمند به اسلام بودند وارد دين اسلام شدند.

وي يادآور شد: نهايتا پيامبر اكرم قدرتي را در شهر مدينه به دست آورد تا سال چهارم و يا پنجم و در ادامه پيامبر براي زيارت به مكه رفت چرا كه حج يكي از احكام عبادي است كه در همه اديان وجود دارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به وقوع صلح حديبيه، گفت: قرآن صلح حديبيه را به فتح مبين اشاره كرده است ‹‹إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً›› اي پيامبر صلح حديبيه يك فتح بزرگ و پيروزي بزرگي بود و علت پيروزي اين بود مشركين مكه  مسلمانان را به عنوان يك دين و قوميت به رسميت شناختند و قبول كردند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه، ام القرا بودن مكه براي اين بود كه همه اديان احترام خاصي براي مكه قائل بودند، يادآور شد: اگر سران مكه پيامبر را مي پذيرفتند مسلمانان در سراسر مكه رسميت مي‌يافت، به همين دليل پيامبر اكرم بعد از صلح حديبيه به كشورهاي مختلف از جمله ايران و روم باستان نامه نگاري و آنها را به دين اسلام دعوت كرد./202/1307/ب1

ارسال نظرات