۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۴۹۳۲۸۳
با برگزاری مراسم افتتاحیه؛

نخستین دوره مسابقات قرآن کریم طلاب جهان اسلام آغاز شد

آیین افتتاحیه نخستین دوره مسابقات قرآن کریم طلاب جهان اسلام با شعار«یک کتاب، یک امت» عصر امروز در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد.
افتتاحیه نخستین دوره مسابقات بین المللی قرآن طلاب جهان اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین دوره مسابقات قرآن کریم طلاب جهان اسلام با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی معاون تهذیب حوزه های علمیه سخنران این مراسم، به تبیین ضرورت استفاده جامعه از فرهنگ های قرآنی پرداخت و گفت: جامعه اسلامی وظیفه دارد به گسترش فرهنگ قرآنی پرداخته و قرآن را از مهجوریت خارج کند.

وی افزود: آیه 30 سوره فرقان به بحث مهجوریت قرآن و گلایه پیامبر (ص) از این موضوع اشاره دارد و لازم است تا حوزه های علمیه به عنوان مدافعان اسلام و قرآن در زمینه مهجوریت زدایی از قرآن پیش قدم باشند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه تصریح کرد: این حرکت عظیم قرآنی در حوزه های علمیه سال های طولانی است آغاز شده و به صورت عمیق وجود داشته است و امروز این مسأله به منصه ظهور رسیده و دنیای اسلام شاهد است که در کشوهای اسلامی و شیعی و حوزه های علمیه، جوانان علاقمند به قرآن و عترت و حافظان و قاریان خوش صدا در حال موج آفرینی فرهنگ قرآنی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی مهجوریت زدایی از قرآن را از مهم‌ترین وظایف طلاب دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری چنین مسابقاتی گامی بزرگ و تبلوری از خدماتی است که در سالهای اخیر برای مهجوریت زدایی از قرآن صورت گرفته است و حوزه و طلاب در این موضوع وظیفه سنگینی برعهده دارند.

وی اضافه کرد: انتظاری که از جهان اسلام می رود این است که قرآن به وسیله طلاب و روحانیان از مهجوریت خارج شود و فرهنگ قرآنی در جامعه گسترش یابد.

مدیر حوزه علمیه امام کاظم(ع) مهجوریت قرآن را در چند بخش دانست و اظهار کرد: در برخی از مجالس قرائت قرآن مهجور است، در برخی دیگر قرآن قرائت می شود اما فهم آن مهجور است و در مجالس دیگر، قرآن فهمیده می شود اما عمل به آن مهجور است و باید فکری برای مهجوریت زدایی قرآن بشود.

وی تأکید کرد: اگر جامعه ای بر مبنای فرهنگ قرآنی حرکت کند، افعال، رفتار و کردار آن احسن می شود و این جامعه، تمدنی را می سازد که در اوج پیشرفت و تعالی است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه ادامه داد: قرآن می گوید برای مهجوریت زدایی باید قرآن تلاوت و با آن انس گرفته شود تا نور قرآن در درون انسان نورافشانی کند و آرام آرام این قرائت به ترتیل، تفکر و تدبر تبدیل می شود و در نهایت باعث تجلی رفتار قرآنی در زندگی فرد می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدایت قرآن اقوم است و انسانی که احسن المخلوقین و آفریننده اش احسن الخالقین و کتاب آسمانی اش احسن الحدیث است، با عمل به فرهنگ قرآنی تمام رفتارهایش به احسن تبدیل می شود.

گفتنی است در ابتدای این مراسم، خادمان حرم حضرت معصومه(س) با حضور خود و تقدیم پرچم حرم آن بانوی بزرگوار به این مسابقات، معنویتی خاص به این مراسم بخشیدند.

در بخشی دیگر از این مراسم گروه کریمه متشکل از طلاب حوزه علمیه، به همخوانی آیاتی از سوره کهف پرداختند./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات