۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۴۹۳۱۱۷
مدیر حوزه علمیه مازندران:

علم بدون اخلاق و معنویت انسان را به کمال نمی رساند

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با تأکید براین که طلاب باید در کنار علم آموزی توجه به اخلاق و معنویت را نیز مورد توجه ویژه قرار دهند، گفت: باید بدانیم علم به تنهایی عامل کمال و رستگاری نیست.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب حوزه علمیه ساری با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، صبر و استقامت را مهم ترین ویژگی و شاخصه آن امام همام عنوان کرد و گفت: مهم ترین استراتژی و راهبرد امام موسی کاظم(ع) در مواجهه با مسائل و مشکلات دو عنصر صبر و استقامت بود.

وی با بیان این که امام موسی کاظم(ع) در دوران امامت خود با رشد فرقه های انحرافی بسیار مواجه بودند، افزود: آن امام همام همچون پدر بزرگوارشان توانست با بهره گیری از شیوه های تبلیغی مناسب در آن شرایط حساس اسلام ناب را به جامعه معرفی کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که امام موسی کاظم(ع) در دفاع از حقوق امت خود با کسی تعارف نداشتند و با همه توان از مردم دفاع می کردند، تصریح کرد: تأثیر علمی، معنوی و معرفتی آن حضرت بر جامعه حتی در سخت ترین شرایط حاکم بر آن دوران نیز ادامه داشت و لحظه ای خاموش و کمرنگ نشد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که مبارزه و مقابله با فرقه های انحرافی و ضاله در آن مقطع یکی از اقدامات ارزشمند امام موسی کاظم(ع) بود، ادامه داد: آن شخصیت بزرگ با برگزاری کرسی های علمی شاگردان بسیاری را برای دفاع از دین و اساس شریعت پرورش دادند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که امام موسی کاظم(ع) با بهره گیری از توان شاگردان توانمندی که پرورش داده بودند توطئه دشمنان برای ترویج شبهات در میان جامعه را خنثی کردند، افزود: آن امام همام با پرورش شاگردانی توانمند از تحریف آیات و روایات از سوی دشمنان و بدخواهان اسلام جلوگیری کرد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که با وجود همه فشارهای آن دوران امام موسی کاظم(ع) از جهاد علمی فاصله نگرفتند و تلاش ها و اقدامات علمی آن حضرت سبب تکمیل جنیش علمی امام جعفر صادق(ع) شد، بیان داشت: روشنگری های هفتمین امام شیعیان موجب آگاهی فکری مردم در آن دوران سخت شد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که حکام ظالم وقت همه توان خود را برای خاموشی نور معنویت در جامعه آن دوران به کار گرفتند، خاطرنشان کرد: اما تلاش های علمی، عملی و مبارزاتی امام موسی کاظم(ع) موجب شد دایره معنویت، دین و ارزش های اسلامی در شرایط خفقان دوران گسترش یابد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره گیری از سیره علمی و عملی ائمه معصومین(ع) در جامعه هستیم، تصریح کرد: اگر امروز شخصیت های بزرگی همچون امام راحل، مقام معظم رهبری و دیگر مراجع عظام تقلید در جامعه اسلامی نقش آفرین هستند به دلیل بهره گیری از سیره ائمه طاهری(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با تأکید براین که نباید سیره اهل بیت(ع) در جامعه اسلامی غریب باشد، بیان داشت: امروز جامعه اسلامی عزت و اقتدار خود را مدیون و مرهون نور اهل بیت(ع) است که در این کشور وجود دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران فاصله گرفتن از سیره اهل بیت(ع) عامل انحراف و تباهی دانست و تصریح کرد: راه و روشی که ائمه اطهار(ع) پیمودند راه حق و عدالت بوده است و امروز اگر می خواهیم به سعادت و تعالی حقیقی دست پیدا کنیم راهی جز حرکت در این مسیر نداریم.

مدیر حوزه علمیه مازندران اهل بیت(ع) راه رسیدن به رستگاری را به ما نشان دادند و باید تنها در همین مسیر گام برداریم، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ هر کسی از این مسیر الهی منحرف شد، راه زوال و نابودی را در پیش گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که طلاب و روحانیان ادامه دهندگان حقیقی مسیر اهل بیت(ع) در جامعه هستند، تصریح کرد: امروز انتظار از طلاب حوزه های علمیه بسیار بیشتر از افراد عادی است به همین دلیل باید به گونه ای رفتار کنیم که مورد رضایت خداوند متعال و جامعه باشد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که رفتار، اخلاق و عملکرد طلاب حوزه های علمیه باید تداعی کننده سیره اهل بیت(ع) در جامعه باشد، خاطرنشان کرد: امروز طلاب به عنوان ترویج کنندگان شریعت محمدی در جامعه، نقش و جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی در میان عموم مردم دارند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که نباید اخلاق و رفتار طلاب و روحانیان به گونه ای باشد که خدای ناکرده مردم نسبت به دین و ارزش های اسلامی بدبین شوند، تصریح کرد: اخلاق و رفتار روحانیت همواره مورد توجه عموم مردم بوده و به همین دلیل در حفظ و حراست از این جایگاه دینی تلاش بیشتری صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که دشمن همواره به دنبال نقطه ضعف ها برای سوء استفاده و ضربه زدن به جایگاه رفیع روحانیت است، خاطرنشان کرد: اما خوشبختانه در سه دهه اخیر با وجود همه توطئه ها و دشمنی ها علیه روحانیت، شاهد تقویت این جایگاه در جامعه اسلامی هستیم.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که طلاب در همه امور نیت الهی را سرلوحه همه امور خود قرار دهند، تصریح کرد: اگر در همه کارها خلوص نیت داشته باشیم به حتم خداوند متعال نیز ما را در رسیدن به هدف نهایی یاری خواهد داد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلاب از فرصتی که امروز در اختیار دارند باید تنها برای کسب علم و معرفت دینی بهره گیرند، بیان داشت: در گذشته این چنین امکاناتی در حوزه های علمیه برای تحصیل وجود نداشت، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی شرایط تحصیل در مدارس علمیه کاملاً فراهم است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با تأکید بر این که طلاب باید در کنار علم آموزی توجه به اخلاق و معنویت را نیز مورد توجه ویژه قرار دهند، خاطرنشان کرد: باید بدانیم علم به تنهایی عامل کمال و رستگاری نیست و باید اخلاق و معنویت نیز با آن همراه شود.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که طلاب در کنار همه مسائل، رسالت تبلیغی خود را نیز نباید فراموش کنند، بیان داشت: شرایط امروز جامعه و تلاش بی وقفه دشمنان برای تضعیف دین و معنویت در جامعه، حضور تبلیغی طلاب و روحانیان را بیشتر می مطلبد./۹۵۰/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات