۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۴۹۳۱۰۴
حجت الاسلام عالي:

هر كدام از اسامی و القاب اهل‌بيت بابی از معرفت است

استاد حوزه علميه قم گفت: هر کدام از اسامي و القاب اهل ‌بيت(ع) بي‌ حساب نيست و بابي از معرفت براي درک کنندگان و عمل کنندگان به آن است.
حجت الاسلام مسعود عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت ‌الاسلام مسعود عالي، شنبه شب در شب شهادت موسي‌ كاظم(ع) در هيأت ابوالفضل محله فخارخانه شهرستان آران و بيدگل، گفت: براي هر کدام از از اسامي و القاب اهل‌بيت(ع) معرفتي است که هر کس آن را دنبال کند بر معرفت اخلاقي‌اش و رفتارش افزوده مي ‌شود.

وي اسامي و القاب اهل‌بيت(ع) را نشانگر صفات کمال روحي ائمه دانست و افزود: القاب کاظم و صابر براي حضرت موسي‌بن‌ جعفر(ع) به معناي کاظم غيظ و صبوري را هر کس در اخلاق و رفتار خود همراه کند ديدگاهش به دنيا و مشکلات آن تغيير مي كند و بهتر مي‌تواند با آن مقابله کند.

به‌گفته‌ وي، دوران امام هفتم شيعيان از سخت‌ ترين دوران با 35 سال امامت آن حضرت و طولاني‌ ترين دوره امامت در بين ائمه طاهرين و بعد از آن امام سجاد با 34 سال امامت است.

اين استاد حوزه علميه تصريح‌ کرد: 10 سال از زمان امامت حضرت موسي ‌بن‌ جعفر(ع) در دوره منصور دوانيقي، 10 سال در زمان مهدي عباسي و 10 سال در دوره هارون ‌الرشيد اوج اقتدار عباسي بود.

به‌گفته‌ وي، امام کاظم(ع) باب الحوائج در بر آوردن حاجات جسمي و روحي است و صاحب کرامات و عنايات خاصي به دوستدارانش است.

عنايت امام کاظم(ع) به فرهاد ميرزا معتمدالدوله پس از مرگ

حجت الاسلام عالي يادآور شد: ارادت فرهاد ميرزا معتمدالدوله از مشاهير و رجال و شاهزادگان عصر ناصرالدين شاه، فرزند عباس ميرزا نايب‌ السلطنه از جمله اشخاصي بود که ارادت خاصي به حضرت موسي‌ بن ‌جعفر(ع) داشت و بخشي از مخارج احداث حرم آن حضرت را در کاظمين را پرداخت‌ کرد و حتي وصيت‌ کرد پس از مرگ خودش جنازه‌اش را به کاظمين در جوار حرم امام انتقال دهند و دفن کنند.

وي تجليات ائمه را نسبت به قلب ها متفاوت عنوان‌ کرد و اظهار داشت: فرهاد ميرزا معتمدالدوله وصيت کرد جنازه‌اش را پس از مرگش با تشريفات تشييع نکنند و در نزديکي بغداد به زمين گذاشته و از سوی چهار کارگر مانند غربت تشييع امام کاظم(ع) تا حرم تشييع کنند و تأكيد كرده بود، نبايد در برابر امامي که غريبانه تشيع شده جمعيت انبوه او را تشييع کند.

به‌گفته‌ وي، وقتي جنازه فرهاد ميرزا معتمدالدوله را چهار کارگر تا نزديک بارگاه امام مي‌رسانند متوجه مي شوند خدام آن حضرت دوان دوان به طرف آنها مي‌آيند و زير جنازه را مي‌گيرند و به آنها مي‌گويند وصيت خودش است که جنازه‌اش را حمل‌ کنند، اما يکي از خادمان حضرت مي‌گويد ديشب حضرت را در خواب ديده که فردا پيکر يکي از دوستان ما را به اينجا مي‌ آورند با عزت و  شکوه تشييع کنند.

معرفت به القاب و اسامي اهل بيت(ع) انسان را به کمال مي‌رساند

حجت ‌الاسلام عالي در ادامه با اشاره به اينکه محدث نوري استاد شيخ عباس قمي صاحب مفاتيح در کتاب نجم ‌الثاقب 180 مورد از القاب و اسامي امام زمان(عج) و وجه تسميه آن را بيان مي‌کند گفت: هر کس اين القاب را دنبال کند با وجود همه سختي ها به معرفت نوراني باطني و معنوي، بلوغ و رشد و زيبايي زندگي مي‌رسد.

به‌گفته ‌وي، انسانهاي بالغ و رشد يافته در سختي‌هاي زندگي با اقتدا به اين القاب و لحاظ کردن آن در اخلاق و رفتار و زندگي فردي و اجتماعي است که فقط  زيبايي مي‌بينند و به کمال مي ‌رسند و شکرگزار خدا مي ‌شوند.

استاد سطح عالي حوزه علميه قم با تأکيد بر اينکه از دنيا نبايد انتظار بهشت را داشت و اينجا جلسه امتحان و ابتلا به همه سختي‌هاي آن است، گفت: ماهيت دنيا مانند مسابقه فوتبال است که گل‌زدن در آن و رسيدن به هدف همراه با سختي است.

وي با اشاره به اينکه براي رسيدن به هدف با پشت ‌سرگذاشتن سختي‌ها، بالغ شدن و رشد و کمال شخصيتي لذت و ارزش دارد، گفت: دنيا تندي و تيزي دارد و خدا مي‌خواهد انسان را در اين ابتلا قرار دهد تا به درجات کمال برسد.

به‌گفته ‌وي، کسي عاقل و بالغ است که از سختي‌ها فرار نکند و  ديدگاهش را به حوادث و ابتلائات دنيا تغيير دهد، چرا که ديد انسان‌ها به حوادث مهم‌تر از خود حوادث است.

حجت الاسلام عالی لزوم رسيدن انسان به معرفت ناب و کمالات اخلاقي را يادآور شد و گفت: تمام مصيبتها و ابتلائاتي که امام حسين(ع) در صحراي کربلا ديد، يک صدم آن براي ما قابل تحمل نيست.

شايان ذکر است، آيين سوگواري شهادت حضرت موسي‌بن جعفر(ع) به همت حاج ابوالفضل کريمشاهي محب اهل ‌بيت(ع) باني نيکوکار و خير ارجمند، با حضور سخنرانان و مداحان برجسته کشوري در قالب آيين سوگواري موسي‌ كاظم(ع) و گراميداشت مبعث خاتم‌النبيين در منزل شخصي وي به مدت هفت شب از 29 فروردين تا چهارم ارديبهشت در محل هيأت ابوالفضل(ع) محله فخارخانه شهرستان آران و بيدگل در حال برگزاري است./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات