۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۴۹۳۰۹۵
باهنر عنوان کرد:

رئیسی و قالیباف باید در کنار هم باشند

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: با وجود آنکه احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد ولی باید گفت که عدم حضور ایشان در انتخابات به صلاح منافع ملی بود.
محمدرضا باهنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین شامگاه شنبه در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که در دفتر مرکزی جامعه اسلامی برگزار شد، گفت: این انتخابات برخی از کاندیدها واقعی و برخی پوششی بودند، همانطور که شاهد بودیم جهانگیری با اعلام حمایت از آقای روحانی پای به عرصه انتخابات گذاشت و شاید اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به این نتیجه رسیدند که روحانی نباید در میان سه چهار کاندید دیگر تنها بماند.

وی افزود: البته در برهه‌ای شاهد بودیم که شایعه بر روابط قهرآمیز بین جهانگیری و روحانی به گوش می‌رسید اما دیدیم که حضور جهانگیری و مصاحبه‌‎اش در انتخابات بیانگر عدم اختلافات بین طرفین است، البته ظاهر امر نشان می‌دهد که جهانگیری در روز پایانی انتخابات نخواهد بود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در مورد کاندیدهای اصول‌گرا نیز تصریح کرد: در این دوره بذرپاش و جلیلی ثبت نام نکردند، بذرباش که جز پنج گزینه نهایی جمنا بود تصمیم به ثبت‌نام نگرفت و شاید می‌شود گفت کار عاقلانه را کرد، جلیلی نیز از همان آغاز جمنا را یک ائتلاف قبیله‌ای می‌دانست و از این رو که حزب گفتمانی نبود از ثبت‌نام صرف‌نظر کرد.

در میان دیگر کاندیدهای جمنا برای حضور در انتخابات باید به حاجی بابایی و زاکانی اشاره کرد که هردو آنها رد صلاحیت شدند، البته در این راستا ذکر این نکته الزامی است که رد صلایحت به معنای این نیست که این افراد صلاحیت لازم را ندارند بلکه شرایط فعلی آنها قابل احراز نیست، در واقع از آنجایی که اصل بر احراز صلاحیت است تنها شش کاندید را معرفی کرده‌اند.

 به طورکلی حرکت جمنا قابل تقدیر است، حتی کسانی که به جمنا نپیوستند، در این میان باید به میرسلیم اشاره کنیم که اشاره به حضور در مناظره‌ها کرد اما در مقابل اعلام کرد که در مقابل جمنا نخواهد ایستاد، از این رو به آقای موحدی کرمانی این اطمینان داده شده بود که دوستان در مقابل جمنا نمی‌ایستند و در کنار جمنا خواهند بود.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به کاندید شدن رئیسی و قالیباف نیز بیان داشت: قسمت حساس انتخابات حضور این دو در درون تشکیلات جمنا است که هرکدام بایکدیگر به رقابت می‌پردازند تا ببینند چه کسی رای بیشتری می‌آورد، هرچند این رقابت درون سازمانی نباید تاثیری بروی رقابت مهم و اصلی بگذارد، زیرا آنها باید به دنبال رقابت با حریف مشترک خود باشند و رای یکدیگر را خراب نکنند.

به نظر می‌رسد که یک شورای مرکزی سی نفری به دنبال برسی هردو کاندید مورد نظر هستند و با پیگیری مناظره‌های آنها شاخص‌های اصلی را بالا و پایین کنند تا به یک نتیجه‌گیری برسند.

 اولین تفاوت این دو دوره، نبود عملکرد دولت یازدهم در دوره پیش است، به قولی رفتار دولت یازدهم در این دوره حتما مورد نقد قرار می‌گیرد، قطعا موضوع برجام و نفع آن به چالش کشیده خواهد شد، هرچند که برجام قطعا برای ما منافعی داشته هرچند در برخی موارد حقوق ما را هنوز نداده‌اند و پای آنها ایستاده‌ایم.

احتمالا موضوع تورم به میان خواهد آمد و این موضوع مطرح می‌شود که وقتی رکود تورم داریم تک رقمی کردن تورم به مصلحت اقتصاد نیست، زیرا اگر رقم تورم 20درصد یک تمرکز و هدف‌گزاری صورت می‌گرفت به رکود منجمد نمی‌رسیدیم.

باهنر در ادامه در مورد عدم نبود مرحوم آیت الله هاشمی در انتخابات 96 گفت: در واقع حضور و حمایت ایشان بسیار تاثیرگذار بود و اخیرا قبل از فوت اعلام کرده بود که اگر از روحانی حمایت نمی‌کردند ایشان 6درصد هم رای نمی‌آوردند، در اصل مجموعه‌ای که امروز نفوذ و قدرت آقای هاشمی را داشته باشد را نمی‌بینیم و از این رو روحانی در این دوره مجموعه متراکم پر رای را از سوی آقای هاشمی ندارد.

در دوره پیش تفاهم آراء بین اصولگرا‌ها وجود نداشت و از این رو تفرق آرا بین چند کاندید کار را برای اصولگراها سخت کرد و از این منظر در این دوره انتظار می‌رود که قالیباف و رئیسی با یکدیگر همسو باشند حتی اگر جمنا به این نتیجه برسد که هردو کاندید تا پایان باقی بمانند.

وی با اشاره به فعالیت‌های تشکل جمنا در انتخابات بیان کرد: کاندیدای نهایی جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری همان کاندیدای جمنا است. البته ما در انتخابات ستاد مستقل نداریم و از ابتدا با جمنا همکاری کردیم و می‌کنیم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در مورد نحوه ثبت‌نام این دوره انتخابات افزود: جای تاسف دارد و نحوه ثبت‌نام‌های این دوره مقام ریاست جمهوی ر ا به تمسخر گرفته بود و امید است در قانون مصوبی پیدا شود که شاهد چنین اتفاقاتی در انتخابات نباشیم.

انتخابات امسال تحت تاثیر فضای مجازی جزء اولین انتخاباتی است که در آن کاغذ و بنر کمتر دیده خواهد شد، البته انتخابات شوراها نیز نیازمند چنین تبلیغاتی است و نباید تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری باشد، در این میان لیست انتخاباتی که در دوره انتخابات مجلس پیش داشتیم و همه از روی لیست سعی به انتخاب نماینده داشتند دیگر وجود نخواهد داشت .

ما در جبهه اصولگرایی به 50 تا 60 نفر رسیده‌ایم که برای 21 نفر نهایی به دنبال نظرسنجی از محلات و اقشار هستیم تا کسانی که کارآمدی و امکان رای آوری بیشتری دارند انتخاب شوند؛ اما در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد که رقیب هم هنوز به جمع‌بندی نرسیده و بیشتر تفکرشان شهردار محور شده و بعض‌ هایشان به دنبال شورایی هستند که به شهرداری محسن هاشمی رای دهد و بعضی به دنبال شهردار شدن مهرعلیزاده هستند.

یک مسئله مهم نظارت بر شوراهاست. چون هیئت‌های اجرایی و نظارت عملا از نظر گرایش سیاسی به یک سمت متمایل‌ا‌ند. در بررسی صلاحیت ها با حرکات غیر عادی روبرو شدیم که مثلا در تهران آدم های رای آور را قربت الی‌الله خط زدند. البته در هیئت نظارت مرکزی اگر چه گرایش به سمت اصولگراها نیست؛ اما بالاخره آدم های مجرب و متعهدی هستند که امیدواریم رسیدگی به صلاحیت ها را وارد مقوله رقابت نکنند و آدم های رای آور را نزنند/۸۱۶/ ۲۰۲/ص

 

ارسال نظرات