۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۴۹۳۰۹۱
در پژوهشگاه المصطفی قم؛

نشست علمی «اجتهاد مقاومتی تمدنی» برگزار شد

در نشست علمی «اجتهاد مقاومتی تمدنی» ابعاد شخصیتی ویژه مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه عصر مقاومت بررسی شد.
اجتهاد مقاومتی تمدنی ادریس هانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی رونمایی از کتاب  «اجتهاد مقاومتی تمدنی» دوم اردیبشهت با سخنرانی دکتر ادریس هانی، مؤلف کتاب اجتهاد مقاومتی و حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پژوهشکده المصطفی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

در ابتدای این نشست ادریس هانی به بیان محتوای این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب به بعد مقاومت در شخصیت فقیهی به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران می پردازد زیرا به صورت کلی ابعاد شخصیتی ولایت فقیه در جاهن اسلام مظلوم واقع شده است.

مدیر دانشگاه دارالحکمه رباط در مراکش با بیان این که اجتهاد ممانع و یا مقاومتی فقه، سیاست و اجتماع را با هم دارا است، خاطرنشان کرد: این شکلی از اجتهاد است که در عین رویکرد اصلاحی و تجدد طلب، مقاوم است و برای نظام جهانی یک بدیل معرفی می کند که آن نظم و تمدن اسلامی با محوریت ولی فقیه است.

وی افزود: ولایت فقیه فقه در فقه اصغر خلاصه نمی شود بلکه مباحث فقه اکبر که مباحث کلامی است را هم شامل می شود و باید توجه داشت که ولایت آیت الله خامنه ای با ولایت امام خمینی(ره) متفاوت است؛ ولایت آیت الله خامنه ای با ویژگی مقاومت تعریف می شود در حالی که ولایت امام خمینی(ره) با شخصیت کاریزماتیک و رهبری انقلاب تعریف می شد.

نویسنده و متفکر مراکشی در ادامه افزود: این کتاب در جایگاه خود به دفاع از ولایت فقیه می پردازد و معتقد است که نظریه ولایت فقیه به فقهی کردن انقلاب و انقلابی کردن فقه نظر دارد و این که ولایت فقیه نظریه سیاسی جدیدی را بنا نهاد که بر اسا انقلاب دائمی شکل گرفته است و اصل انقلاب در آن استمرار دارد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سبحانی به بیان نظرات خود در رابطه با این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب از سلسله کتابهایی است که در رابطه با شخصیت های تأثیر گذار در جهان اسلام نوشته شده است و توسط مؤسسه الحضاره ب چاپ رسیده است.

وی با بیان این که ما باید برای انتقال درون مایه های انقلاب اسلامی بتوانیم با ادبیات جهانی با دیگران سخن بگوییم، گفت: متأسفانه در ایران ادبیاتی که بتواند مورد قبول یک غیر ایرانی باشد وجود ندارد و ما نتوانسته ایم این ادبیات را تولید کنیم.

رییس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) در دانشگاه قرآن و حدیث افزود: این کتاب که با همکاری مؤسسه الحضاره با دکتر ادریس هانی از دانشمندان مراکش نوشته شده است می تواند الگویی برای نحوه سخن گفتن با دیگر ادیان و مذاهب را به ما یاد دهد و ادبیات، استدلال و معرفی درون مایه های انقلاب را گسترش دهد.

گفتنی است مشروح این نشست به زودی در همین سرویس منتشر خواهد شد./843/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات