۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۴۹۳۰۷۵
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نگاه به فرهنگ نبايد کاسب‌کارانه باشد

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اينكه فعالیت‌های فرهنگي بايد رويكرد اقتصادي داشته باشند، گفت: البته نبايد نگاه و نگرش ما به فرهنگ کاسب‌کارانه باشد.
سيد هادي حسيني، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، سيد هادي حسيني، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه امروز در نشست واحدهای تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خراسان شمالی، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به فرهنگ اقتصادي و اقتصاد فرهنگ توجه ویژه‌ای دارد.

وي افزود: در حقيقت اقتصاد چرخ فرهنگ را به گردش درمی‌آورد و امكان رونق آن را فراهم می‌کند؛ اما نبايد نگاه ما به فرهنگ کاسب‌کارانه باشد؛ چرا که رشد اقتصادي اگر در خدمت ارتقاي اخلاق، معنويت و كمال انساني باشد سبب پيشرفت و توسعه در همه عرصه‌ها می‌شود.

حسيني اضافه كرد: درست است كه همه فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگ و ارشاد اسلامی باید داراي پیوست اقتصادی باشد؛ اما اگر همه توجه ما معطوف به اقتصاد باشد و فرهنگ و پيوست فرهنگي را در نظر نگيريم به طور يقين شاهد پسرفت فرهنگي شده و اقتصاد ما هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وي با تأكيد بر ضرورت اقتصادي كردن فعالیت‌های فرهنگي، ادامه داد: در حقيقت اگر فعالان در فعالیت‌های بخش فرهنگ به سود و منفعتي برسند به موفقيت رسیده‌اند؛ اما نبايد فرهنگ و پیوست‌های فرهنگي در حاشيه اقتصاد قرار گيرند.

حسيني تصريح كرد: پيوست نگاري فرهنگي مؤلفه‌ای راهبردي براي توسعه اقتصادي به شمار می‌رود؛ چراکه در مسير تحولات مادي جوامع زمينه رشد اخلاقي و معنوي افراد را فراهم كرده و جامعه علاوه بر اينكه مسير رشد و توسعه را طي می‌کند به‌سوی تعالي و كمال گام برمی‌دارد.

وي با اشاره به تأكيد رهبر معظم انقلاب مبني بر لحاظ کردن پيوست فرهنگي در طرح‌های گوناگون، خاطرنشان كرد: اگر مسؤولان و فعالان اقتصادي در طرح‌های اقتصادي و معيشتي پيوست فرهنگي را در نظر بگيرند و فرهنگ را در حاشيه و ذيل اقتصاد قرار ندهند می‌توانند علاوه بر كسب سود و منفعت مادي سود و منفعت معنوي هم ‌کسب كنند.

وي در بخش دیگر سخنان خود بر استفاده از توان و ظرفیت اهالی هنر در توسعه فرهنگی تأکید كرد و افزود: اهالي هنر و هنرمندان به دليل مردمي بودن فعالیت‌های آنها تأثير ویژه‌ای در توسعه فرهنگي جامعه ايفا می‌کنند كه بايد از ظرفيت و توانمندي آنها براي توسعه فرهنگي به‌درستی استفاده شود.

حسيني اضافه كرد: در راستاي توسعه فرهنگي بايد مراكز و مؤسسات فرهنگي و هنري تقويت شده و از ظرفيت و توانمندي اهالي هنر و پتانسيل مردمي بودن آنها كمال استفاده را ببريم كه در اين راه براي ايجاد انگيزه در هنرمندان بايد برگزاري هفته‌های فرهنگي مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌های هنري تقويت شود.

وي ادامه داد: بايد دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با برپايي نشست‌ها و تعامل بيشتر با يكديگر ظرفیت‌های گوناگون موجود را مورد بررسي قرار داده و از اين ظرفیت‌ها براي تبادل فرهنگي بيشترين بهره را ببرند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نشست واحدهای تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خراسان شمالی، تصريح كرد: خوشبختانه همان‌طور كه در اين نشست مشهود است، تعامل و هم‌افزایی فرهنگي در دستگاه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي سبب استفاده مؤثر و كارآمدتر از ظرفیت‌های موجود در استان شده است كه اميدواريم اين روند پايدار باشد./9314/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات