۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۴۹۳۰۶۳
آیت الله مهدوی:

رحمت و مهربانی پروردگار نسبت به بندگان در مواضع مختلفی تجلی دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که خداوند نسبت به بندگانش بسیار مهربان است، گفت: رحمت و مهربانی پروردگار نسبت به بندگان در مواضع مختلفی تجلی دارد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: تبدیل گناه به حسنه شرایط خاصی دارد.

وی در ابتدا با بیان این که خداوند نسبت به بندگانش بسیار مهربان است، افزود: رحمت و مهربانی پروردگار نسبت به بندگان در مواضع مختلفی تجلی دارد؛ یکی از مواضع مهربانی پروردگار، زمانی است که بندگانش مرتکب گناه می شوند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: خداوند در برخورد با گناهکار به 4 طریق عمل کرده است که نشانه رحمت واسعه خداوند در برخورد با انسان ها است؛ اولین کاری که خداوند در برخورد با ارتکاب کننده گناه انجام می دهد این است که امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، خداوند تا 7 ساعت بعد از این که انسانی مرتکب گناه شد، گناهش را در نامه اعمالش ثبت نمی کند و اگر در این مدت استغفار کند انگار اصلاً گناهی اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: دومین عملی که نشانه مهربانی خداوند نسبت به بندگان گناهکار است، وعده ای است که در قرآن به آن اشاره شده، قرآن می فرماید، عمل صالح را 10 برابر و گاهاً چند صد برابر ثبت می کنیم ولی گناه را به اندازه همان گناه مکتوب می نماییم.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: سومین موضع مهربانی خداوند نسبت به بندگان این است که اگر بنده ای گناهی کرد و تا 7 ساعت از انجام گناهی که کرده است، پشیمان نشد و بعد از سپری شدن مدت زیادی از انجام گناه، پشیمان شد و استغفار کرد، باز هم خداوند توبه اش را می پذیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه هفتادم سوره فرقان که می فرماید «إِلّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلا صَالِحًا فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا»، اظهار کرد: خداوند با شرایط خاصی گناه برخی افراد را به حسنه تبدیل می کند؛ فرض کنید شخصی ربا خورده است و شرایط مورد نظر خداوند را برای توبه ای خاص مراعات می کند، خداوند در پاسخ به رفتار این شخص، گناه او را محو نمی کند، بلکه مثلاً به جای عمل رباخواری، در نامه اعمالش، عمل انفاق را ثبت می کند.

آیت الله مهدوی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، تبیین کرد: ذکری که سبب پذیرش توبه از جانب خداوند می شود، «استغفر الله الذی لا اله الا هو حی القیوم» است، امام صادق(ع) می فرمایند، کسی که این ذکر شریفه را سه مرتبه بر زبانش جاری کند، خداوند گناه را در نامه عمل او ثبت نمی کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان یک مثال، توضیح داد: اگر راننده ای مسیری را در رسیدن به مقصد اشتباه برود، نمی تواند استغفار کند و به خداوند بگوید من به راه اشتباهی که انتخاب کرده ام ادامه می دهم و تو من را به مقصد برسان بلکه باید از مسیری که انتخاب کرده است بازگردد و مسیر درست را بیپماید؛ انسانی که گناه کرده است توبه اش پذیرفته نمی شود مگر این که در دلش از اشتباهی که انجام داده پشیمان شود.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان افزود: انسانی که حق الناس بر ذمه اش است باید حق الناس را ادا کند وگرنه اگر به جای سه بار، سی بار بگوید «استغفر الله الذی لا اله الا هو حی القیوم» فایده ای ندارد؛ اگر فردی نماز قضا دارد باید نماز قضاهایش را بخواند وگرنه اصلاً توبه نکرده است./867/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات