۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۹۳۰۱۰
استاد فقه مقارن مصر:

به حاشیه راندن صاحب نظران علت صدور فتواهای شاذّ است

استاد فقه مقارن مصر با اشاره به ولنگاری در عرصه فتوا تاکید کرد که به حاشیه راندن صاحب نظران سبب شده تا فتواهای شاذّ در جامعه گسترش یابد.
شیخ عطیه

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ عطیه لاشین استاد فقه مقارن و امام جمعه الازهر مصر در سخنانی با عنوان «جایگاه الازهر و نقش آن در انتشار اسلام اعتدالی» گفت: دست‌های پنهانی وجود دارد که درصدد به حاشیه راندن جایگاه موسسه‌های دینی و خصوصا الازهر است.

وی با اشاره به نقش هزارساله الازهر در حفظ فرهنگ اسلامی تاکید کرد: کسانی که به الازهر هجمه وارد می‌سازند، خطر اندیشه‌های ناآشنا بر جامعه و نشر آن از طریق رسانه‌ها را به درستی درک نکردند. آنان این اندیشه‌ها را در میان مردم مطرح می‌کنند بدون آنکه در مسائل دینی به علما مراجعه شود.

شیخ عطیه با بیان آنکه الازهر تلاش داشته تا میراث دینی، عربی و هویت مردمی را حفظ کندT افزود: نقش حمایتی الازهر و تبلیغ دین و علوم میان مردم هیچگاه دستخوش تغییر نخواهد شد. فضل و منزلت علما تا آنجا است که خداوند در قرآن کریم شهادت علما را حجت قرار داده است.

استاد فقه مقارن الازهر مصر اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) علما را ورثه انبیا دانسته است. با بررسی آیات و روایات به اهمیت موسسه‌های دینی پی خواهیم برد که در رأس آن الازهر شریف است که در طول تاریخ رسالت خود را به درستی انجام داده است.

وی حفظ جایگاه الازهر را ضروری دانسته و تصریح کرد: الازهر تلاش کرده تا از خط مشی خود در حفظ علوم دینی و تبلیغ آن با اعتدال و میانه‌روی برای مردم به دور از غلو تخطّی نکند. رسانه‌ها نیز باید احترام علما و بزرگان دین را وظیفه خود بدانند.

شیخ عطیه در پایان تاکید کرد: افزایش و ورود افراد غیر متخصص به عرصه فتوا و به حاشیه راندن افراد صاحب نظر علت اصلی ایجاد ولنگاری در عرصه فتوا است. جامعه اسلامی امروز از خطر جمعیت‌های افراطی و فتواهای شاذّ رنج می‌برد./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات