۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۴۹۲۹۶۳
فرهنگ و دولت آینده(۸)

دولت آینده باید دشمن تجمل گرایی باشد

پژوهشگر حوزوی گفت: نباید در جامعه اسلامی دوگانگی و بی عدالتی موجود باشد؛ یک عده حقوق های نجومی دریافت می کنند و عده ای هم نانی برای خوردن ندارند.
مهدی اقبالی تجمل گرایی تجمل گرایی

حجت الاسلام مهدی اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آیه «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم تَراهُم رُكَّعًا سُجَّدًا» گفت‌: امروزه باید مسلمانان و افراد جامعه اسلامی به ویژه مسؤولان این آیه شریفه را سرلوحه کار خود قرار داده و یک تحول اساسی در جامعه شکل بدهند؛ یک جامعه اسلامی باید کنار رهبر خود بایستند، همواره پشتیبان او باشند و در مقابل ستمگران با اتحاد و همدلی مقاومت کنند.

نگاه دولت اسلامی باید به خدا باشد نه به کدخدا

پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه دولت باید اسلامی رفتار کند، اظهار داشت: دولت اسلامی باید رضایت خداوند را در نظر بگیرد نه اینکه همواره نگاهش به این باشد که چگونه رفتار کند که استکبار گرانی مانند آمریکا از آنها خشنود باشد.

وی افزود: جامعه ای که پیامبر اکرم(ص) به وجود آورد یک جامعه مستقل بود که هیچگونه وابستگی نداشت؛ بر این اساس دولت اسلامی باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند که دیگر وابسته به فرهنگ شرق و غرب نباشد.

برخی مسؤولان تنها شعار دادن را فراگرفته‌اند

حجت‌الاسلام اقبالی با اشاره به اینکه برخی افراد با رفتار خود سبب کمرنگ شدن ارزش‌های اسلام ناب محمدی می‌شوند، اظهار داشت: امروزه متأسفانه برخی افراد کج اندیش در جامعه اسلامی وجود دارند که از آرمان ها و ارزش‌های صدر اسلام، تنها شعار دادن را فراگرفته‌اند و در مقام عمل برخلاف آن شعارها رفتار می‌کنند و به این ترتیب چهره اسلام را خشن جلوه می‌دهند.

پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: همه مردم جامعه اسلامی باید بدانند که سرنوشت ما در گرو پیروی از فرهنگ نبوی است؛ بنابراین همه افراد جامعه به ویژه مسؤولان در دولت کنونی و آینده باید گوش به فرمان ولی فقیه بوده و از اعمال سلیقه دست بردارند چرا که اینگونه رفتارها سبب رنگ‌باختگی فرهنگی می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه یکی است مشکلاتی که وجود دارد این است که هرآنچه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است مورد بی توجهی برخی مسؤولان است؛ اگر به رهنمودهای ایشان عمل می شد هم اکنون اوضاع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره در این حد نابسامان نبود.

دولت اسلامی باید ولایت محور باشد!

حجت‌الاسلام اقبالی با اشاره به اینکه همه افراد جامعه به ویژه مسؤولان باید حول محور ولایت فقیه عمل کنند، بیان کرد: متأسفانه برخی مسؤولان و خواص جامعه گاهی در مقابل رهبر معظم انقلاب موضع گیری می‌کنند که نمونه بارز آن فتنه 88 بود؛ بر اساس این می‌توان گفت برخی مشکلات فرهنگی موجود در جامعه نتیجه عمل همین مسؤولان غافل و خودخواه است.

انتظاراتی از دولت آینده

پژوهشگر حوزوی با اشاره به روایت «من لا معاش له لا معاد له» ابراز داشت: اولین انتظاری که از دولت آينده به عنوان یک دولت اسلامی می‌رود این است که اقتصاد جامعه را با پیشبرد و عمل به شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی بهبود بخشد.

سکوت مردم را به پای بی اعتراضی آنها نزنید!

وی با اشاره به خروشیدن مردم در برخی نقاط جهان برای اعتراض به مسائل اقتصادی اظهار داشت: مسؤولان رفتار کریمانه و صبورانه مردم و اعتراض نکردن آنها را نسبت به مسائل اقتصادی نباید به پای آن بزنند که هیچ مشکلی در جامعه موجود نیست؛ بسیار ضروری است که دولت آینده برای بهبود معیشت مردم راهکارهای سازنده بیندیشد و آنها را به ورطه عمل بکشاند.

حجت‌الاسلام اقبالی یادآور شد: نباید در جامعه اسلامی دوگانگی و بی عدالتی موجود باشد؛ به عنوان مثال نباید یک عده حقوق های نجومی دریافت کرده و عده ای از اقشار ضعیف جامعه نانی برای خوردن نداشته باشند.

پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه دولت آینده باید صداقت بین گفتار و عمل داشته باشد، عنوان کرد: دولت اسلامی نباید فقط شعار «عدالت و تدبیر» سر بدهد در حالی که در جامعه بی عدالتی و بی تدبیری وجود دارد؛ مسؤولان بدانند که با شعار دادن مشکلی حل نخواهد شد.

تجمل‌گرایی در حال جانشین شدن مباحث دینی

وی اضافه کرد: دولت آینده باید در مسأله های «اعتقادی، دینی و فرهنگی» برنامه ویژه‌ای داشته باشد؛ یعنی باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند که در ادارات، بانک‌ها، مدارس، بازارها و غیره اخلاق دینی حاکم باشد.

حجت‌الاسلام اقبالی در پایان با بیان اینکه دولت آینده باید برای مباحث فرهنگی مقدار بیشتری بودجه قرار دهد، گفت: متأسفانه امروزه شاهدیم که برخی مسؤولان بودجه‌های کلانی را برای مسائل تجملاتی صرف می‌کنند و هنگامی که نوبت به مباحث فرهنگی می‌رسد، می‌گویند با کمبود بودجه مواجه هستیم./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات