۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۴۹۲۹۳۷
با حضور اندیشمند مراکشی؛

نشست علمی «تحول در نظریه عدالت» برگزار شد

نشست علمی «تحول در نظریه عدالت در جهان امروز» از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با سخنرانی ادریس هانی اندیشمند مراکشی برگزار شد.
 نشست علمی تحول در نظریه عدالت در جهان امروز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «تحول در نظریه عدالت در جهان امروز» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

سخنران ویژه این نشست پروفسور ادریس هانی اندیشمند اسلامی از کشور مراکش بود و حجت اسلام محمدعلی میرزایی سخنان وی را ترجمه می کرد و حجت الاسلام حبیب الله بابایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دبیری علمی نشست را برعهده داشت.

حجت الاسلام بابایی در ابتدای این نشست اظهار داشت: ما دو جلسه قبلی که با پروفسور هانی داشتیم در موضوع تمدن اسلامی بحث کردیم و تمدن اسلامی و فرایند تمدنی در جهان اسلام وحرکت های تمدنی در ایران بعد از انقلاب اسلامی از سوی ایشان نگاه های راهگشایی مطرح شد و برای امروز موضوع عدالت و عدالت اجتماعی را محور قرار داده ایم.

وی با بیان این که بیش از دو سال است که موضوع عدالت اجتماعی در دفتر تبلیغات شکل گرفته و کارهای خوبی هم در این بخش صورت گرفته است، اظهار داشت: بخشی از این فعالیت ها به صورت مکتوب درآمده و امسال منتشر می شود و به نظر می آید پروژه عدالت اجتماعی در ایران مغفول مانده است و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی کمتر به آن ورود داشته اند و تفکر ما بیشتر ترجمه ای از مغرب زمین بوده و ما نظریه ایجابی در موضوع عدالت اجتماعی نداشته ایم.

در ادامه این نشست ادریس هانی که به زبان عربی سخن می گفت، ضمن تقدیر و تشکر از دفتر تبلیغات و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با بیان این که اساسا ریشه مطالب علمی با گفت‌وگو و غنی سازی رشد می کند، اظهار داشت: چالش اصلی ما نبود اندیشه ها نیست بلکه ضعف گفت وگو و تضارب اندیشه ها است.

ادریس هانی با بیان این که عدالت در اندیشه جمهوری اسلامی محور اساسی مباحث است، یادآور شد: عدالت در ایران یک حرکت عینی و عینیت ساز است و تجربه عدالت در دل تجربه حکومت در ایران به عنوان تجربه عملی و پشتیبان عدالت می تواند کمک زیادی به مباحث ما داشته باشد.

وی با بیان این که تاریخ عدالت همان تاریخ اندیشه است و ضعف های تاریخ اندیشه در عدالت نیز وارد شده است، ابراز داشت: چالش های مطرح شده در عدالت بیشتر چالش هایی ایدوئولژیک و سیاسی است و مورخان اندیشه به درستی تاریخ نگاری نکرده اند و درموضوع عدالت هم نظریات بسته تاریخ اندیشه را ارائه داده اند.

پژوهشگر علوم اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ظلم آفرینی و بعد مظالمی مدرنیسم به موج ظلم و محاصره و تخریب در دنیا دامن زد، عنوان کرد: در حقیقت مطالبه مدرنیستی از عدالت با اساس عدالت تناقض ذاتی و جوهری دارد و الگوی خوبی برای تحقق نظریه عدالت مطرح نشده است، بنابراین باید نقشه مظالم مدرنیسم را تدوین و از نظر اخلاقی جریان مدرنیته را نقد کنیم.

همچنین در پایان این نشست سه ساعته با توجه به کمبود وقت فرصت برای جمع بندی مباحث توسط دبیر علمی باقی نماند و در ادامه حاضران سؤالات و ابهامات خود را مطرح کردند و کارشناس نشست ادریس هانی به این سؤالات پاسخ گفت.

گفتنی است، گزارش مشروحی از این نشست علمی به زودی از خبرگزاری رسا منتشر و تقدیم خوانندگان محترم خواهد شد./1330/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات