۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۴۹۲۷۹۸
حکیم:

ایران دشمن کشورهای عربی نیست

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق خواستار گفت‎وگو کشورهای عربی با ایران شد و اظهار داشت که این کشور دشمن کشورهای منطقه نیست.
حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در گفت‎وگو با شبکه تلویزیونی «اون لایف» مصر درباره ارتباط ایران با کشورهای عربی گفت: عراق آمادگی میانجی‎گری برای ارتباط و گفت‎وگو ایران با کشورهای عربی را دارد.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق خواستار تغییر نگرش و دیدگاه کشورهای عربی نسبت به ایران شد و ادامه داد: ما باید واقعیت‎های کشورهای منطقه را درک کنیم و به ایران به چشم دشمن نگاه نکنیم.

وی موقعیت و جایگاه مصر در نزد کشورهای عربی را ویژه توصیف کرد و اظهار داشت: عراق و مصر درپی افزایش ارتباط و همکاری‎ها در زمینه‎های مختلف هستند. ارتباطات اقتصادی این دو کشور نسبت به گذشته بسیار وسیع‎تر شده است و ما به شدت به شراکت حقیقی در دورانی که قیمت جهانی نفت کاهش یافته است، نیاز داریم.

حجت الاسلام حکیم با اشاره به آخرین رویدادهای امنیتی و تروریستی در کشورهای سوریه، یمن و لیبی افزود: دیدگاه مصر و عراق در رابطه با این کشورها بسیار نزدیک است و مصر می‎تواند توازن را در کشورهای منطقه ایجاد کند.

تروریسم یک تهدید جهانی است

وی با بیان اینکه عراق بیش از 13 سال است که با تروریسم دست و پنجه نرم می‎کند، بیان داشت: بدون شک تروریست‎ها به یک تهدید جهانی تبدیل شده‎ و کشورهای منطقه به ویژه عراق زیان‎های بسیاری به ویژه در 3 سال اخیر دیده‎اند.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد که مراجع تقلید در نجف اشرف و الازهر مصر با ایجاد اتحاد توانستند در مقابل تروریسم و افراط‎گرایی ایستادگی کنند.

وی بسیج مردمی را یک نهاد قانونی توصیف کرد و گفت: طبق مصوبه پارلمان عراق، بسیج مردمی به یک نهاد مردمی و نظامی تبدیل شده است که اقشار مختلف در آن عضویت دارند.

حجت الاسلام حکیم جدایی اقلیم کردستان عراق و اعلام استقلال این اقلیم در شرایط کنونی را غیر ممکن خواند و خاطرنشان کرد که اقلیم کردستان با مشکلات اقتصادی، امنیتی و سیاسی مختلفی دست و پنجه نرم می‎کند و هیچ کشوری غیر از رژیم اشغالگر اسرائیل خواهان استقلال اقلیم کردستان نیست و همه کشورها حتی آمریکا بر وحدت و حفظ یکپارچگی این کشور تاکید می کنند./994/ب۹۰۱/د

ارسال نظرات