۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۹۲۷۲۱

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

حضور شاعران آیینی کشور در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، تشییع پیکر سه شهید مدافع حرم و تمدید دومین نمایشگاه مهر درخشان از جمله اخبار کوتاه این هفته استان است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، در نشست شاعران آیینی کشور که در ادامه سلسله نشست‌های ادبی «شمس» سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با حضور محمدهادی زاهدی؛ رئیس این سازمان و جمعی از شاعران آیینی و ادب‌دوستان برگزار گردید به خوانش اشعاری در ثنای حضرت رضا(ع) و گفت‌وگو پیرامون شعر آیینی پرداخته شد.

شاعران آیینی کشور، میهمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی شدند

زاهدی، با تأکید بر فعالیت‌های شاعران آیینی حاضر در این نشست در حوزه شعر رضوی و چاپ و بازنشر آثار آن‌ها توسط مجموعه آستان قدس رضوی، بیان کرد: برنامه دورهمی شاعران، شروعی برای حضور و فعالیت پررنگ‌تر شاعران در حوزه شعر رضوی است.

وی افزود: گنجینه نفیسی از آثار خطی دیوان شاعران گذشته در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که با بهره‌گیری از این برنامه فرهنگی می‌توان در مسیر بازخوانی این آثار کم‌نظیر و همچنین غنای منابع کتابخانه با آثاری از شاعران معاصر حرکت کرد.

در ادامه دکتر بهزاد پورحاجیان، یکی از شاعران حاضر در این مراسم با تأکید بر اینکه در هر دوره‌ای، تعریف شعر آیینی تغییر می‌کند، گفت: در حال حاضر، هر شعری که آلوده به تفکرات روشن‌فکری و دین‌ستیزی نشده باشد، یک گام به سمت شعر آیینی نزدیک شده است.

وی پس از خوانش اشعاری از کتاب «زیارت‌نامه عروج» به خاطرات خود درباره چگونگی سرودن این روایت شاعرانه زندگی حضرت ثامن‌الحجج(ع) توضیحاتی ارائه کرد. 

دکتر هادی منوّری، دیگر میهمان جلسه نیز ضمن خواندن ابیاتی از استاد علی معلّم و کتاب شعر رضوی خود، ابراز کرد: شعر آیینی، شعری مملو از رحمانیّت و تهی از شیطانیّت است که در آن خوبی‌ها مستتر شده است.

وی با بیان دو تعریف اصلی برای شعر در قالب «محاکات» و «انفعال نفسانی» گفت: در تعریف محاکات، شاعر تصویری را که همچون آیینه‌ می‌بیند، در قالب شعر می‌سراید، اما در انفعال نفسانی، شعر موجب دگرگونی انسان می‌شود. اگر تعریف دوّم را بپذیریم، فرد با شنیدن حتی یک کلمه ممکن است دچار تغییر حالت شود. 

همچنین استاد عباس ساعی، از شاعران آیینی کشور با تذکر اینکه شعر، رنگ احساس شاعر را می‌گیرد، تصریح کرد: نباید ابیات یک شاعر بزرگ را یک سند تاریخی دانست. اهل علم همواره بین منطق شعر و تاریخ تمایز قائل می‌شوند و برای رد یا اثبات مسئله‌ای تاریخی به شعر استناد نمی‌کنند.

رضا رجبی(رجاء)، سعید حیدری و استاد امیر برزگر خراسانی نیز اشعاری را در وصف امام هشتم(ع) و حال و هوای حرم مطهر رضوی در این دورهمی شاعرانه که استاد مجید نظافت یزدی، به عنوان کارشناس مجری در آن حضور داشت، خواندند که موجب شور و نشاط معنوی جمع حاضر به‌ویژه اعضای جوان کتابخانه شد. 

سلسله نشست‌های ادبی شمس از جمله برنامه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی آثار ادبی کشور است که با دعوت از ادب‌دوستان از اقصی نقاط کشور، معرفی و نقد کتاب و همچنین گفت‌وگو درباره آثار ادبی، به‌صورت ادواری در این کتابخانه برپا می‌شود. 

لازم به ذکر است، دورهمی شاعرانه بهار حرم به عنوان دومین نشست شمس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی روز سه‌شنبه، 29 فروردین 1396، از ساعت 17 تا 19، در ورودی تالار قدس این کتابخانه در جوار بارگاه مطهر امام هشتم(ع) برپا شد.

پیکر پاک 3 شهید مدافع حرم بر دوش زائران بارگاه منور رضوی تشییع شد   

مراسم تشییع پیکر مطهر شهیدان ظاهر آشوری، رضا اخلاقی و سید باقر موسوی که برای دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم در سرزمین شام به شهادت رسیده بودند، صبح امروز با حضور پرشور امت حزب الله و خانواده این شهدای والا مقام در مشهد مقدس تشییع شد.

در این مراسم نوروزیان؛ معاون استاندار و فرماندار شهر مقدس مشهد، سردار نجاتی؛ مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، فقیهی‌نیا؛ مشاور استاندار در امور ایثارگران، عابدی مقدم؛ مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی و جمعی دیگر از مسئولان شهری و استانی نیز حضور داشتند.

مراسم تشییع این سه شهید از ساعت 9 صبح از مقابل مهدیه مشهد آغاز شد و مردم ولایتمدار پیکر این شهدای گلگون­کفن را با سردادن شعارهایی چون «این گل پر پر ز کجا آمده، از سفر شام بلا آمده»، «کلنا عباسک یا زینب»، «حسین، حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست» و فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» تا حرم مطهر رضوی مشایعت کردند.

پیکر پاک و مطهر این شهدای قهرمان بعد از طواف در بارگاه  ملکوتی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع)  و اقامه باشکوه نماز به قطعه شهدای بهشت رضا(ع) منتقل و به خاک سپرده شد.

گفتنی است؛ مراسم وداع با این شهیدان شب گذشته در مسجد حضرت زهرا(س) واقع در بلوارشهید آوینی (گلشهر) برگزار شد.

دومین نمایشگاه "مهر درخشان"  تمدید شد

دومین نمایشگاه مهر درخشان که با استقبال زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی همراه بود به مدت یک هفته تمدید شد.

این نمایشگاه که تا پایان فروردین ماه پذیرای بالغ بر 250هزار بازدید کننده زائر و مجاور بوده است به دلیل درخواست غرفه داران و استقبال بازدیدکنندگان تا هفتم اردیبهشت ماه تمدید شد.

نمایشگاه مهر درخشان دو که از دهم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های آستان قدس رضوی آغاز به کار کرده است با ارائه محصولات فرهنگی شامل: کتاب، نوشت افزار، عفاف و حجاب و سوغات زیارت شامل: فرش، تابلو فرش، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، زیورآلات و اقتصاد درون زا شامل: منسوجات و پوشاک ایرانی اسلامی، گیاهان دارویی و عناب، منبت معرق، محصولات چوبی، تزئیینات خانه و آشپزخانه، شیرینی های خانگی و عسل و کلوچه در غالب 118 غرفه میزبان زائران و مجاوران است.

محصولات و صنایع هنری ارائه شده در این نمایشگاه  که توسط هنرمندان و کارآفرینان استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تهیه و تولید شده است .

لازم به ذکر است نمایشگاه مهر درخشان برای دومین بار در راستای حمایت از اشتغال و تولیدات داخلی توسط آستان قدس رضوی و با مشارکت بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شده است.

کتابخانه آستان قدس رضوی، مایه مباهات جهان اسلام است

رستم مینیخانوف، نماینده پوتین در امور مسمانان و رئیس جمهور تاتارستان ظهر امروز به همراه جمعی از دولتمردان این کشور به حرم مطهر رضوی مشرف شد و از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی همچون گنجینه مخطوطات این کتابخانه بازدید کرد و با بخشی از نفایس این آستان مقدس از نزدیک آشنا شد.

وی در حاشیه بازدید از گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی و آثار نفیسی همچون قرآن بزرگ ابراهیم سلطان و قرآن ابن‌طباخ هروی، خواستار همکاری‌های مشترک بین کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه‌های آن کشور شد.

رئیس جمهور کشور تاتارستان این کتابخانه را مایه مباهات جهان اسلام دانست.

در ادامه این بازدید، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه کتابخانه مرکزی آستان مقدس رضوی، دارای قدمتی هزار ساله است، گفت: اسناد فعالیت‌های این کتابخانه از 500 سال پیش در این مجموعه نگهداری می‌شود.

محمدهادی زاهدی اضافه کرد: مجموعه‌ای غنی از آثار خطی و چاپ سنگی در اداره مخطوطات این کتابخانه وجود دارد که منتخبی از قرآن‌های ارزشمند خطی آن، از سده اول هجری تا معاصر، در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.

وی ضمن معرفی قرآن ابراهیم سلطان ابراز کرد: از برخی قرآن‌های نفیس این مجموعه مانند قرآن‌های بایسنقری، بزرگترین مصحف خطی جهان، نسخه چاپی در ابعاد مشابه و با همان ظرافت و هنری که در نسخه اصلی به‌کار رفته، توسط مجموعه آستان قدس رضوی منتشر شده است.

زاهدی با اشاره به وجود آثاری از بزرگترین خوش‌نویسان و تذهیب‌کاران در این کتابخانه، بیان کرد: بیش از 50 باب کتابخانه در سراسر کشور با برخورداری از منابع متنوع چاپی و دیجیتالی زیر نظر مجموعه آستان قدس رضوی به کتاب‌دوستان خدمات‌رسانی می‌کند./۳۰۳/۸۶۴/ب۱

ارسال نظرات