۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۴۹۲۶۹۴
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد؛

تشریح تحریف‌ناپذیری قرآن بر اساس آیات

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تشریح مبحث تحریف‌ناپذیری قرآن کریم، گفت: بر اساس آیات قرآن کریم، همه عالم و همه مأموران الهی دست به دست هم داده‌اند تا قرآن تحریف نشود.
یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شامگاه امروز در جلسه تفسیر قرآن، در ادامه مبحث تحریف‌ناپذیری قرآن، با بیان اینکه تحریف می‌تواند به سه شکل صورت گیرد، اظهار کرد: اضافه شدن بر قرآن، کم شدن از قرآن و جابه‌جا شدن عبارات قرآن اشکال تحریف هستند که هیچ کدام امکان ندارد.

وی با اشاره به ادله مصون بودن قرآن از تحریف، افزود: نخستین آیه‌ای که درباره عدم تحریف قرآن وارد شده و تأکید کرده قرآن تحریف ناپذیر است آیه 9 سوره حجر «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» است که خداوند می‌فرماید: ما این ذکر را فرو فرستادیم و آن را حفظ می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه در این آیه دو نکته محتوایی بسیار مهم هست، ادامه داد: نکته نخست این است که خدا قرآن را نازل کرده و همان‌طور که نازل کرده حفظ هم خواهد کرد.

وی با طرح این سؤال که از کجا معلوم کلمه ذکر در این آیه به معنای قرآن باشد؛ زیرا در اینجا که نگفته «انا نزلنا القرآن» بلکه فرموده «انا نزلنا الذکر»، اضافه کرد: آیات دیگر به کمک این آیه می‌آید و این ذکر را به عنوان یک مصداق برای قرآن بیان کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: ازجمله آیه شش سوره حجر اول نشان می‌دهد که الف و لام در «نحن نزلنا الذکر» عهد ذکر است؛ یعنی همان ذکر چند آیه پیش آمده؛ پس بهترین قرینه برای اینکه مقصود از ذکر قرآن است سیاق آیه است.

وی با اشاره به آیه «وَ قالُوا يا أَيُّهَا الَّذي نُزِّلَ عَلَيْهِ الذِّکْرُ إِنَّکَ لَمَجْنُونٌ»، ادامه داد: اعراب و جاهلان گفتند ای کسی که بر او ذکر نازل شده تو دیوانه‌ای که این بهترین دلیل است؛ زیرا قبل از آیه «نحن نزلنا الذکر» این آیه هست و با «نزل علیه الذکر» انسان یقین پیدا می‌کند این «نحن نزلنا الذکر» مقصود قرآن است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: پس یکی از آیات مهمی که دلالت بر تحریف ناپذیری قرآن دارد همین آیه مذکور است که چند نکته در آن وجود دارد؛ نکته اول مفردات ساختاری آیه مثلاً کلمات «انا»، «نحن» و «نزلنا» است؛ یعنی خدا با تمام قوا به میدان آمده که قرآن را حفظ کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه همه عالم هستی بسیج شده‌اند تا این قرآن همان‌طور که نازل شده حفظ شود، ادامه داد: یک نکته مهم در این آیه ضمایر متکلم مع‌الغیر یا کلمات «انا»، «نحن» و «نزلنا» است؛ به‌گونه‌ای که در آیه چهار مرتبه متکلم مع الغیر به کار رفته؛ یعنی همه عالم و همه مأموران الهی دست به دست هم داده‌اند تا قرآن تحریف نشود.

وی اظهار کرد: نکته دوم وجود یک ارتباط منطقی بین اول و ادامه آیه هست، ما این قرآن را فرستادیم و توانایی نگهداری‌اش را هم داریم که این رابطه منطقی است؛ چون خودمان نازل کردیم خودمان هم حفظ می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بخش اول با بخش دوم آیه رابطه منطقی دارد، افزود: مثل کسی که بچه‌ای را به دنیا آورده، حال چه کسی به حفاظت او اولی است؟ روشن است همان کسی که این بچه را به دنیا آورده اولی است، پدر و مادر فرزند از همه نسبت به او دلسوزتر هستند./۲۰۲/۹۳۱۴/ب۱

ارسال نظرات