۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۴۹۲۶۸۴
در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ارائه شد؛

گزارش دیدار مسؤولان فرهنگی دانشگاه ها با دادستان کل کشور

جلسه ۳۰۵ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش خبرگزار رسا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 305 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌  شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گزارشی از دیدار دبیر شورا و معاونین فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حجت‌الاسلام‌ و المسلمین منتظری، دادستان کل کشور ارائه کرد.

وی گفت: در این دیدار طرفین ضمن تأکید بر اهتمام مسؤولان دانشگاهی بر حفظ ارزش های اسلامی و انقلابی در محیط دانشگاه، بر لزوم انجام فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تاکید کردند.

در ادامه جلسه، گزارش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» پیرامون مباحث محتوایی دروس معارف اسلامی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به جذب 1200 استاد در رشته معارف اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی، از همکاری مؤثر وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به منظور جبران کمبود استاد این حوزه درسی تقدیر شد.

در ادامه گزارش، معاونت امور آموزشی و پژوهشی نهاد با اشاره به ارزیابی و پایش مستمر نحوه تدریس و محتوای کتب درسی این رشته، استفاده از ظرفیت آموزش مجازی در این زمینه به منظور افزایش ضریب بازدهی و تسهیل در دسترسی به منابع درسی را از دیگر برنامه های نهاد عنوان نموده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش حجت الاسلام والمسلمین رنجبران با تشریح ساز وکار پاسخگویی به سؤالات عقیدتی دانشجویان، جمع‌آوری و احصاء بیش از 70 هزار سؤال از دانشجویان سراسر کشور و گنجانیدن پاسخ این سؤالات در متون آموزشی را از جمله اقدامات نهاد در این زمینه برشمردند.

در پایان این گزارش، تطبیق برخی از مواد آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با مقتضیات اساتید این رشته مورد تأکید قرار گرفت.

پس از ارائه این گزارش، اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بر موارد ذیل تأکید کردند: تألیف و تدوین سرفصل‌های دروس معارف با توجه به مقتضیات هر رشته و توجه به ظرفیت و قابلیت نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای در دروس معارف، تألیف کتب معارف اسلامی قابل استفاده در دانشگاه‌های سایر کشورهای اسلامی، تدوین آئین‌نامه اختصاصی جذب و ارتقاء اعضای هیئت علمی درس معارف اسلامی با هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، استفاده از عناصر ایجاد کننده رغبت و تمایل در دانشجویان برای شرکت در مباحث مربوط به معارف اسلامی و تبیین عقلانی مبانی معارف اسلامی برای قشر دانشگاهی.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در دانشگاه‌ها گفت: طبق گزارش ارائه شده، سرفصل‌های دروس معارف بیش از 12 سال است که بازنگری نشده‌اند و بازنگری در این متون درسی لازم به نظر می‌رسد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: استفاده از تجربیات سایر کشورها در زمینه تدوین و تألیف منابع و نحوه تدریس دروس مشابه باید مورد توجه قرار گیرد./998/د102/س

ارسال نظرات