۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۴۹۲۶۲۲

مروری بر کتاب پوشش و آرایش از دیدگاه پیامبر اعظم + دانلود

مرکز پژوهش‌های صدا و سیما، کتاب «پوشش و آرایش از دیدگاه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله» نوشته مریم معین الاسلام را منتشر کرده است.
دانلود فایل  کتاب پوشش و آرایش از دیدگاه پیامبر اعظم (ص)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز پژوهش‌های صدا و سیما، کتاب «پوشش و آرایش از دیدگاه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله» نوشته مریم معین الاسلام را منتشر کرده است.

نویسنده در پیشگفتار این کتاب درباره اهمیت ترویج حجاب و عفاف در جامعه و ضرورت الگوگیری از فرهنگ ناب نبوی چنین آورده است:

«... زن به‌طور طبیعی جاذبه‌های بیشتری دارد و میل به عفاف به طور فطری بیشتر به او عطا شده، ولی جهان سرمایه‌داری خواهان ابزاری‌کردن اوست و می‌خواهد تحرک انسانی او را تا سرحد تحریک جنسی تنزل دهد.

ازاین‌رو، اقتصاد، سیاست و فرهنگ را در خدمت این خواست شیطانی درمی‌آورد و شبکه‌های تلویزیونی پورنو در پی ایجاد جریان ناسالم فردی، خانوادگی و اجتماعی هستند تا زن را بازیچه سودسالاری کنند.

این بازار مکاره با تمام ستم‌ها و پلیدی‌ها به سمت زن حرکت می‌کند و جسم او را مثل هزاران جنس دیگر وارد این معرکه می‌سازد؛ تجارتی که هر روز بر شمار قربانیانش افزوده می‌شود.

در این میان، مفاهیم ارزشمند و گران‌سنگی چون حجاب و عفاف مانند حقایق دیگر وارونه می‌شوند و با القای تعبیرهای ناخوشایند از این دو واژه، آرام‌آرام آن را به دست فراموشی می‌سپارند و برای نابودی حجاب و عفاف و از بین بردن این حقایق۰ مسلّم در وجود انسان برنامه ریزی می‌کنند».

 سردمداران نظام سرمایه داری برای رسیدن به هدف‌های سودجویانه خود، از عنصری مظلوم به نام زن به صورت ابزاری بهره می‌برند و مسیر سکس و فمینیسم را پیش چشم زنان قرار می‌دهند.

مهم‌ترین ارمغان این جنبش سودجویانه، نابودی عفاف و حجاب است. آنها برای رسیدن به اهداف خود، مسائل جنسی را زودهنگام به کودکان می‌آموزند. به طور کلی، آزادی‌های بدون مرز و خارج از چارچوب‌های انسانی، پیآمدی جز از بین رفتن امنیت در جامعه، افزایش شمار تبهکاران و کارهای تلافی‌جویانه و در نهایت، جنگ عمومی علیه زنان ندارد و قربانی اصلی آن نیز زنان هستند.

بشر امروز پس از تجربه ناکامی‌های عمل به نسخه‌های بشر آلوده به گناه، بیش از گذشته، به ضرورت توجه به نسخه‌های حکیمانه خالق انسان که پیامبراعظم (ص) به بشر ابلاغ کرده، پی برده است و رویکرد او به مبانی دینی و ارزش‌های الهی، آن را تأیید می‌کند.

پرداختن به حجاب و ضرورت الگوگیری از فرهنگ ناب نبوی، از مهم‌ترین ضرورت‌های فکری و فرهنگی در عصر حاضر است؛ زیرا حجاب از مهم‌ترین نمادهای دینداری و پای بندی به ارزش‌های الهی در جامعه دینی ما به شمار می‌آید.»

خانم معین الاسلام، در ادامه پیشگفتار به بهر‌ه‌گیر‌ی‌ها و سوء استفاده‌های دشمنان اسلام از ترویج بی حجابی و بدحجابی اشاره کرده، می‌گوید:

«پوشش و لباس انسان، مانند پرچم است؛ پرچمی که انسان بر در خانه خویش نصب و به وسلیه آن اعلام می‌کند از کدام فرهنگ پیروی می‌کند. هر نوع دگرگونی در ساختار فرهنگی و اجتماعی، باتغییر در پوشش مردم مشخص می‌شود؛ چنان‌که استیلای فرهنگی و سلطه‌پذیری نیز در اولین مرحله، در پوشش مردم آشکار می‌گردد؛ ازاین‌رو، تلاش دشمن صرف استحاله فرهنگ دینی زنان شده و لاک ارزیابی موفقیت در برنامه‌های استراتژیک دشمن، میزان تصرف در پوشش مذهبی زنان است.

دشمن با بهره‌گیری از بی‌حجابی و بدحجابی می‌خواهد اسلام، قرآن، شخصیت و عظمت مسلمانان را در هم بکوبد و آنها را غارت کند. از این رو با تغییر تاکتیک و روش، از جبهه نظامی به جبهه فرهنگی روی می‌آورد و برای استحاله و نفوذ فرهنگی همه‌جانبه، به زیرساخت‌ها و مبانی فکری جامعه حمله می‌کند و با استفاده ابزاری از زنان، حجاب را به عنوان مهم‌ترین نماد دینی، هدف قرار می‌دهد.

حجاب، یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگ نبوی و مترقی‌ترین و متعالی‌ترین طرح برای حضور اجتماعی زنان و تنها نسخه شفابخش برای زن امروز است که با توجه به اهمیت آن و تلاش دشمن برای تضعیفش، صاحبان اندیشه باید بیش از گذشته، این فرهنگ را به انسان تشنه امروز عرضه کنند.»

نویسنده این کتاب را  در قالب هفت فصل با عنوان‌های: «کلیات»، «کیفیت پوشش زنان پیش از اسلام»، «دلایل تأکید اسلام بر پوشش مناسب زنان»، «پوشش کامل از دیدگاه اسلام»، «برخورد همسران و دختران پیامبراعظم (ص) با حکم پوشش»، «آرایش و زینت از دیدگاه رسول اعظم (ص)»، «تقابل مدرنیته با عفاف و حجاب»، «تقابل مدرنیته با عفاف و حجاب» تنظیم کرده و در «فصل اول» به بررسی عنوان‌های «مفهوم‌شناسی پوشش»، «مأموریت الهی پیامبر اعظم (ص) در زمینه پوشش» و «حدود پوشش از منظر قرآن» پرداخته است.

«پوشش زنان در ادیان پیش از اسلام»، «پوشش زنان در اقوام و ملل دیگر»، «پوشش زنان در دوره جاهلیت» از موضوعاتی است که در «فصل دوم: کیفیت پوشش زنان پیش از اسلام» به چشم می‌خورد.

مؤلف، در فصل سوم، «التهاب‌های جنسی»، «استفاده بهینه از سرمایه‌های اجتماعی»، «حفظ حرمت انسانی» و «پاسخ به میل فطری» را از دلایل تأکید اسلام بر پوشش مناسب زنان و در فصل چهارم عنوان‌های:‌ «واژه‌شناسی مفهوم جلباب»، «مفهوم جلباب از دید مفسران»، «رنگ پوشش» و «پوشش‌های نهی شده» را واکاویده است.

خانم معین الاسلام، در «فصل پنجم»، چگونگی پوشش زنان رسول خدا(ص) و حجاب فاطمه زهرا(س) را از منظر تاریخی و روایی بررسی کرده و «مفهوم آرایش و زینت»، «جایگاه زیبایی و آرایش» و «دستورهای اجمالی در باب زینت» از موضوع‌های است که او را آنها در «فصل ششم: آرایش و زینت از دیدگاه رسول اعظم (ص)» توضیح داده است.

همچنین نگارنده در فصل هفتم به بررسی عنوان‌های «واژه‌شناسی عفاف»، «پیوند حجاب و عفاف از دیدگاه دین» و «راهکارهای استعمارگران برای حجاب‌زدایی» و در فصل آخر، به رسالت فرهنگ‌سازی رسانه‌ها در زمینه پوشش برتر و بیان آسیب‌شناسی وضع موجود پرداخته، در پایان  22 راهکار برای نهادینه‌سازی فرهنگ پوشش و آرایش معرفی کرده است.

خانم معین الاسلام، در صفحه 77  درباره رسالت رسانه‌ها  درباره زمینه حجاب و عفاف چنین گفته است:

«.. در حال حاضر، مسئله گسترش پوشش و آرایش غیراسلامی، به معضل اجتماعی تبدیل شده، به گونه‌ای که نظر بیشتر صاحب‌نظران و متولیان امور فرهنگی و تربیتی را به خود معطوف داشته است. بی‌گمان، رسانه‌های فراگیر نمی‌توانند در برابر این مسئله مهم اجتماعی که فرهنگ جامعه را تحت تأثیر قرار داده است، بی توجه باشند.

بر این اساس، مسئولان محترم صدا و سیما باید نقش این رسانه را در جلوگیری از هنجارشکنی به ویژه مسئله بدحجابی و آرایش نامناسب تقویت کنند؛ زیرا بسیاری از برنامه‌ها و نوع پوشش زنان در این رسانه، عامل مؤثری در گسترش فرهنگ بدحجابی بوده است. صدا و سیما باید خود را از جمله دستگاه‌های دست‌اندرکار در عرصه حجاب در جامعه بداند.

به نظر می‌رسد رسانه ملی پیش از هرگونه برنامه‌ریزی برای اثرگذاری در این حوزه، باید موردی و جزئی، میزان نقش خود را در اصلاح یا تخریب فرهنگ حجاب بررسی کند و با بهره گیری از تخصص‌های مرتبط، در قالب گروهی از کارشناسان، کاملاً مشخص کند که چند درصد از برنامه‌های صدا و سیما در اصلاح پوشش یا تخریب این فرهنگ نقش داشته است.

آنگاه پس از بررسی دقیق عوامل پدیدآورنده معضل‌های کنونی، آنها را رفع کند. به بیان دیگر، رسانه ملی باید در گام اول به آسیب‌شناسی بپردازد تا پی ببرد چرا در نهادینه‌سازی این ارزش دینی توفیق زیادی نداشته و در برخی مواقع، بر ضد فرهنگ حجاب، برنامه ساخته است.»

وی در ادامه این نوشتار بر «احیای سنت‌های نبوی» در  زمینه عفاف و حجاب تأکید می‌کند و می‌نویسد:

«باید توجه داشت که صدا و سیما در احیای سنت نبوی حجاب نقش بی‌نظیری دارد و می‌تواند دیگر عوامل فرهنگ‌ساز جامعه مانند والدین و آموزگاران را نسبت به این مسئله حساس کند و با ارائه اطلاعات و آگاهی‌های لازم به عوامل فرهنگ‌ساز، آنان را با سازوکارهای فرهنگ سازی آشنا و به آنها کمک کند تا بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. همچنین باید روابط خویش را با دیگر نهادهای فرهنگ‌ساز و مراکز حکومتی، هماهنگ سازد.

این مهم، زمانی تحقق می‌یابد که تمام نهادها و مراکز فرهنگی جامعه، در یک نظام و ارتباط هدف‌مند به صورت جامع به تقسیم وظایف بپردازند و نهاد متولی عرصه فرهنگ در جامعه، بر آنان نظارت کند. کوتاه سخن آنکه اولین گام صدا و سیما باید بررسی میزان اترگذاری برنامه‌ها در دهه اخیر، در تخریب یا اصلاح مسئله پوشش باشد.»

...ویژگی‌های رسانه از جمله نیازمندی آن به حجم فراوان برنامه‌ها و به تبع آن، پرهزینه بودن آن سبب می‌شود که انتظار دینی شدن آن در شرایط کاملاً مطلوب و ایده آل، کمی دور از ذهن باشد. مخاطبان صدا و سیما، سلیقه‌ها و باورهای متفاوتی دارند و نمی‌توان در یک سطح معرفتی، به همه نیازهای دینی آنان پاسخ گفت. کم توجهی دینداران به عرصه رسانه موجب شده است هنرمندان و عوامل اجرایی متعهد و آشنا به آموزه‌های دینی با این رسانه پیوند برقرار نکنند.

جا دارد، صدا و سیما با تعیین معیارهای رفتاری برگرفته از سنت نبوی، اساس برنامه‌های خود را بر احیای سنت‌های نبوی از جمله حجاب و آرایش مناسب قرار دهد. باید بر این باور باشیم که یکی از راه کارهای استراتژیک برای حل معضل بدحجابی، عمل به دستورهای رسول اعظم(ص) است.»

درباره نویسنده:

سرکار خانم معین الاسلام، متولد سال ۱۳۳۹ در شهرستان اراک است و از سال ۱۳۵۶ به حوزه علمیه  وارد  شده، تا سطح ۳ حوزه را ادامه تحصیل داد.
 تدریس دروس معارف در مرکز تربیت معلم حضرت معصومه(س)، روش تدریس و حقوق خانواده، در جامعة الزهرا (س) و اخلاق،در دانشگاه علوم پزشکی فاطمیه(س) و همکاری پژوهشی با دفتر مطالعات تحقیقات زنان و دفتر پژوهش های فرهنگی (قم) نیز جزو کارنامه علمی خانم معین الاسلام  است.

وی آثار و مقالات بسیاری در مسائل زن و خانواده نگاشته است که «روان شناسی زن در نهج البلاغه»، «زن منتظر و منتظرپروری »، «زینت و عفاف در حج»، «چشم اندازی بر برخی از آسیبهای تربیتی مهدویت» و «چگونگی الگوگیری از امام حسین علیه السلام در عصر حاضر» را می توان از آثار ارزشمند وی برشمرد.

گفتنی است، مرکز پژوهش‌های صدا و سیما کتاب «پوشش و آرایش از دیدگاه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله» را در سال ۱۳۸6 در قطع رقعی و در 88 صفحه چاپ کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود کتاب از سایت قائمیه اینجا را و برای دانلود نسخه PDF بر روی گزینه دانلود فایل کلیک کنند./998/ن ۶۰۱/ش

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷
معرفی جامع و کاملی بود ممنون از نویسنده که وقت کافی برای گذاشته بودند
0
0