۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۴۹۲۶۰۸
شیخ الازهر:

اعلام جهاد تنها به دستور ولی امر جایز است

شیخ الازهر مصر با تبین ابعاد جهاد در اسلام تاکید کرد که تنها ولی امر است که می‌تواند اعلام جهاد کند و دیگران هیچ حقی در این مساله ندارند.
احمد طیب

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد طیب شیخ الازهر مصر در مقاله‌ای در مجله «صوت الازهر» با اشاره به موضوع جهاد در اسلام تاکید کرد که حق اعلام جهاد تنها برعهده ولی امر است.

طیب در این مقاله نوشت: برخی‌ها با این بهانه که در راه خدا جهاد کرده و دولت اسلامی را احیا کردند، هرکس که با افکار و نظرات شاذ و مذهب ساختگی‌شان موافق نباشد را تکفیر کرده و به مثله و آتش زدن جسد مسلمانان و غیر مسلمانان روی می‌آورند.

شیخ الازهر خاطر نشان کرد: این سازمان‌های تروریستی مسلّح، مفهوم جهاد را تحریف کردند. در شریعت اسلامی جهاد تنها برای دفاع از جان، دین، ناموس و کشور تشریع شده است و برای افراد یا جمعیت‌ها حق اظهار نظر در مورد جهاد نیست.

عالم اهل سنت مصر با بیان آنکه اعلام جهاد تنها به دستور ولی امر وابسته است، اظهار داشت: بی‌شک ندای فقه صحیح اسلامی که مسلمانان در طول تاریخ با آن مأنوس بودند، همه جا را فرا خواهد گرفت. علما چاره‌ای ندارند که مطابق با واقعیت‌ها با بحران فتوای در دین مقابله کنند.

وی علما را به پذیرش مسؤولیت خود در توضیح حقیقت دین و صدور فتوای حرمت جان، مال، عرض و اموال مسلمانان دعوت کرده و اظهار داشت: جوانان منطقه که اندیشه‌های تروریستی آنان را فریفته از خواب مستی بیدار شوند و بدانند که اسلام به سایر ادیان دیدگاه دشمنانه و کینه‌توزانه ندارد بلکه از دریچه محبت و رحمت به آنان نظر می‌کند./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات