۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۴۹۲۶۰۴
آیت الله اعرافی:

حوزه انقلابی با انزوا میانه ای ندارد

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور حضور در عرصه های مختلف اجتماعی را از شاخصه های حوزه انقلابی دانست و بر ورود فعالانه حوزه علمیه در جهت مسأله یابی و رفع مشکلات جامعه تأکید کرد.
سخنرانی آیت اعرافی در اختتامیه اجلاس سراسری مدیران و موسسین حوزه های علمیه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله علیرضا اعرافی در اختتامیه سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور که پیش از ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، راه اندازی حوزه علمیه خواهران را از دستاوردهای مهم انقلاب دانست و گفت: گسترش مرزهای آگاهی بانوان با معارف الهی یکی از دستاوردهای انقلاب بود که در بستر حوزه های علمیه خواهران رقم خورد و این گسترش باعث شد تا صدها هسته علمی و هزاران بانوی متدین و معتقد در نهاد مقدس حوزه به فراگیری علوم دینی بپردازند.

وی افزود: حوزه علمیه امروز در برابر چالش های فراوانی قرار دارد که یکی از آنها معضلات و مشکلاتی است که جامعه و بشر را تهدید می کند و حوزه باید برای این مسائل راه حل های مناسب داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: دو نوع نگاه نسبت به ورود حوزه و روحانیت به موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی وجود دارد که یک نوع نگاه برگرفته از نظریه انزوای حوزه ها است و نگاهی دیگر که برخاسته از انقلاب و مبتنی بر حوزه انقلابی است، توجه به نقش فعالانه نهاد حوزه و روحانیت در حوزه های مختلف جامعه دارد.

وی ورود حوزه به مسائل اجتماعی را دارای دو فلسفه مهم دانست و خاطرنشان کرد: فلسفه ابتدایی این موضوع مربوط به آیات و روایات متعددی است که  در منابع دینی نسبت به اهمیت به موضوع اجتماع و مسائل اجتماعی وجود دارد، می باشد و اگر کسی قرآن و روایات را مشاهده کند نمی تواند نسبت به حضور فعالانه حوزه در مسائل مختلف جامعه بی تفاوت باشد.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: فلسفه دوم هم ارتباط میان دین و زندگی مردم است به طوری که دین به زندگی مردم گره خورده است و رنج ها و آلام و مصیبت ها بر فرهنگ و دین مردم تأثیرگذار خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه ابراز کرد: حوزه ای که رهبر انقلاب به بیان ویژگی های آن با عنوان حوزه انقلابی می پردازد، با انزوا میانه ای ندارد و در عرصه اجتماع ورود فعالانه و تأثیرگذاری دارد.

وی با اشاره به چالش های مهمی که در جامعه جهانی وجود دارد تأکید کرد: چالش هایی مانند تفاوت طبقاتی در جهان به طوری که در آمریکا و اروپا اسراف هایی فراوانی صورت می گیرد اما در آفریقا جمعیتی بسیار زیادی بر روی تلی از زباله ها به دنبال لقمه نانی می گردند دل انسان را به درد می آورد، همچنین تروریسم، مشکل بیکاری، حاشیه نشینی، اعتیاد، جنگ و اشغال، گرسنگی، محیط زیست و جمعیت از مهمترین چالش های پیش روی بشر عصر حاضر است.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه باید در دو مقوله تولید اندیشه ناظر به معالجه آسیب ها و ایجاد تمدن نوین اسلامی و همچنین پیاده سازی، ترویج و تبلیغ این اندیشه گام های زیادی بردارد و حوزه خواهران نیز باید قلمروهای مختص به خود را که مربوط به بحث زن و خانواده در دنیای امروز است دنبال کند./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات