۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۴۹۲۵۸۹

آشتی سلفی‌ها با الازهر در سایه فشار افکار عمومی مصر

پس از آنکه تنش میان الازهر و سلفی‌های مصر بالا گرفت، جریان‌های سلفی که خود را در خطر می‌دیدند اقدام به آشتی با الازهر کردند.
سامح عبدالحمید یکی از رهبران سلفی مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از بالا گرفتن اختلافات و تنش‌ها میان الازهر و جریان‌های سلفی مصر، شنیده‌ها حاکی است که شخصیت‌های طراز اول سلفیّت به دنبال آشتی با الازهر برآمده اند.

در همین راستا عبدالمنعم الشحات سخنگوی رسمی «الدعوة السلفیة» مصر در اقدامی بی‌سابقه از مواضع احمد طیب شیخ الازهر مصر دفاع کرد. این در حالی است که حزب الدعوة ضمن اعلام جنگ با الازهر، احمد طیب را در اصلاح و بازنگری گفتمان دینی شکست خورده خطاب کرد.

شحات در سخنانی مطبوعاتی که نسخه‌ای از آن بر روی پایگاه خبری رسمی حزب الدعوة السلفیة منتشر شده خاطر نشان کرد: ما اکنون در شرایط بحرانی هستیم همانند کسی که برای حل مشکل وجود برخی طعام فاسد در بازارها فروش تمامی طعام‌ها را ممنوع می‌کند.

وی با بیان سخنانی که نشان از درماندگی سلفی‌های مصر دارد گفت: با وجود اختلافی که میان ما و الازهر وجود دارد اما از الازهر دفاع می‌کنیم اما این دفاع به معنای پذیرش تمامی شیوه‌های آموزشی الازهر نیست. با آنکه در الازهر مذهب اشعری آموزش داده می‌شود اما شیخ الازهر می‌گوید که «مذهب اهل حدیث» یکی از مذاهب اهل سنت است.

عضو ارشد جریان سلفی مصر با اشاره به برخی تلاش‌ها برای ایجاد اختلاف میان سلفی‌ها و الازهر تاکید کرد: تمامی این اقدامات برای به حاشیه بردن سلفی‌ها در مصر و سپس ضربه زدن به الازهر است. آنها در ابتدا سلفی‌ها را به حاشیه می‌رانند و سپس با انتقاد از الازهر به دلیل شکست در مبارزه با سلفی‌ها و تروریسم، الازهر را به نابودی می‌کشانند./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات