۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۴۹۲۵۲۵
حجت‌الاسلام والمسمین قریشی:

مسؤولان حکومت داری حضرت علی را الگو قرار دهند

نماینده‌ ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: افرادی که با لباس‌ها و تیپ‌های رنگارنگ و متفاوت برای نشستن در جایگاه شخصیت دوم مملکت تلاش می‌کنند باید حضرت علی(ع) را الگوی خویش قرار دهند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، به قسمت سوم خطبه ۲۶ نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در این خطبه می‌فرمایند «تا بهایى نگرفت بیعت نکرد آنکه فروخت سودى نکرد و آنکه خرید خوار و ذلیل شد. جنگ را آماده شوید و ساز و برگ نبرد مهیا دارید که آتش کارزار افروخته شده و شعله آن بالا گرفته است . پایدارى ورزید که پایدارى بیش از هر سلاح دیگر پیروزى را میسر گرداند».

وی در تفسیر این خطبه اظهار داشت: خطبه ۲۶، خطبه مفصلی است که مرحوم سیدرضی نویسنده کتاب نهج‌البلاغه بخش‌هایی از آن را در کتاب خویش آورده است و در این خطبه، حضرت علی(ع) بعد از اشاره به زمان جاهلیت و زمان بیعت مردم با ایشان بعد از فوت پیامبر(ص) بخش سوم را ایراد می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی افزود: بخش سوم این خطبه به ماجرای بیعت عمروعاص با معاویه بعد از فرستادن نامه حضرت علی(ع) به معاویه مبنی بر بیعت با ایشان است که در نهایت منجر به اعلام جنگ علیه معاویه می‌شود.

وی ادامه داد: عمروعاص فرد زیرک و باهوشی بود که بعد از فوت پیامبر(ص) در حکومت دخالتی نکرده و حتی در زمان خلیفه سوم نیز در کنار او نبود و با معاویه نیز بیعت نکرده بود، ولی معاویه برای رهایی از زیر بار بیعت رفتن با حضرت علی(ع) به عمروعاص متوسل شد.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: عمروعاص برای بیعت با معاویه شرط کرد که در برابر بیعت خلافت مصر را می‌خواهد و در واقع با این کار دنیای خویش را فروخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: حضرت علی(ع) عمروعاص و معاویه را نفرین می‌کند ودر این خطبه، منظور از اینکه تا بهایی نگرفت بیعت نکرد همان عمروعاص است که حضرت به ایشان اشاره می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر کسی در دنیا قیمتی دارد، بیان کرد: مردم باید آنقدر دین و باورهای خویش را تقویت کنند که کسی نتواند دین او را بخرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی اضافه کرد: قیمت حضرت علی(ع) به قدری بالا بود که به گفته خویش اگر تمام هستی را هم به او بدهند حاضر نیست دانه‌ای را بدون اجازه خداوند و به ستم از دهان مورچه‌ای بگیرد.

وی امانت‌داری حضرت علی(ع) را در حفظ بیت‌المال بی‌نظیر خواند و گفت: زمانی که عقیل برادر ایشان برای خواهان سهمی بیشتر از حق خویش از بیت‌المال شد حضرت علی(ع) قبول نکرد و گفت آتش جهنم سوزاننده‌تر از آهن داغی است که در دست می‌گیری.

وی با بیان اینکه نگاه حضرت علی(ع) به حکومت یک نگاه دینی بود، عنوان کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند اگر مردم به دور من جمع نمی‌شدند و اصرار به بیعت نمی‌کردند من هرگز حکومت را قبول نمی‌کردم و حکومت باید تنها برای از بین بردن باطل باشد نه جمع‌ کردن ثروت و مقام، و برای همین ایشان در حالی که حاکم بودند ولی ساده‌ زندگی می‌کردند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به افراد ثبت‌نام کرده در انتخابات، اظهار کرد: افرادی که با لباس‌ها و تیپ‌های رنگارنگ ومتفاوت برای نشستن در جایگاه شخصیت دوم مملکت تلاش می‌کنند باید حضرت علی(ع) را الگوی خویش قرار دهند و بدانند که ایشان با لباس و کفش کهنه زندگی کرده و برای رضای الهی حکومت می‌کردند نه برای اینکه به شهرت و مقام برسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرشی افزود: اگر افرادی که دنبال سمت و مقام هستند با نیت خدایی به میدان بیایند ایرادی ندارد ولی اگر برای رسیدن به امیال و آرزوهای دنیایی دنبال کسب مقام هستند کارشان باطل و اشتباه است./936/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات