۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۴۹۲۴۷۰
عضو جامعه مدرسین:

روحانی باید اهل علم و عمل باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی گفت: یک روحانی در صورتی موفق می‌شود که دارای علم و عمل باشد؛ اگر روحانی عالم و عامل باشد، هنگامی که سخن می‌گوید، تدریس می‌کند و یا در جامعه حضور می‌یابد مردم در برابر او خضوع می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سید حسن صالحی که عصر امروز در حسینیه شهدا(صفائیه) قم برگزار شد، با اشاره به این که حوزه علمیه مشهد از اعظم آثار و برکات وجود حضرت رضا(ع) در آن دیار است، گفت: از روزی که ایشان به خراسان وارد شد، به یمن حضور و قدوم مبارک آن حضرت(ع)، خراسان به یک کانون مهم دینی - علمی مبدل شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برخی حوادث و وقایع دوران زندگانی امام رضا(ع) در میان سایر ائمه معصومین(ع) بی بدیل است، اظهار داشت: هنگامی که ایشان در سرزمین خراسان بودند، علمای شاخص و برجسته آن منطقه در یک کنگره بزرگ مقابل حضرت(ع) قرار گرفتند و آنجا بود که دانستند همانند کودکی دبستانی هستند که در برابر استادی مسلط بر همه علوم ایستاده‌اند و به خوبی عظمت خاندان رسالت را لمس کردند، چنانکه عده‌ای در همان مجلس جذب دین اسلام شده و مسلمان شدند.

وی با اشاره به این که بنیان گذار حوزه علمیه مشهد، امام رضا(ع) است، عنوان کرد: این حوزه علمیه با همه فراز و نشیب‌هایی که تا کنون داشته، یک حوزه مستقل و دارای جایگاه بلند علمی است و همچنین مهد پرورش بسیاری از علمای برجسته بوده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: سید میرزا محمد مهدی اصفهانی خراسانی مشهور به شهید ثالث است که شاگردان علمای برجسته‌ای همچون وحید بهبهانی و غیره بوده است که از هم‌دوره‌ای های شیخ جعفر کبیر کاشف‌الغطا، شیخ اسدالله تستری، سید محمد مهدی طباطبایی بحرالعلوم و دیگر بزرگان بوده است که هر کدام وزنه‌ای در عالم علم و دانش بوده‌اند.

وی افزود: مرحوم سید مهدی طباطبایی در روزگار سید محمد مهدی اصفهانی خراسانی، پس از آن که در نجف عَلَمی از اعلام آنجا می‌شود برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد سفر می‌کند و در آنجا با ایشان روبه رو می‌شود و به مدت هفت سال در مشهد ماندگار شده و شاگردی سید اصفهانی را در پیش می‌گیرد و سپس در این حوزه ملقب به «بحرالعلوم» می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به این که مرحوم آیت‌الله سید حسن صالحی در حوزه مشهد هم تحصیل و هم تدریس کرده است، بیان کرد: وی باید به عنوان یک چهره ماندگار برای حوزه‌های علمیه شناخته شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله صالحی همواره در سخنان خود و در درس اخلاق‌ها مطرح می‌کرد «روحانیت راستین شیعه همواره در طول تاریخ پناهگاه ملت و حافظ دین بوده است؛ رمز موفقیت روحانیت، برخورداری از دو سرمایه علمی و عملی است».

وی اضافه کرد: یک روحانی در صورتی موفق می‌شود که دارای علم و عمل باشد؛ اگر روحانی عالم باشد، هنگامی که سخن می‌گوید، تدریس می‌کند و یا در جامعه حضور می‌یابد، شنوندگان و مخاطبان از وی تأثیر می‌پذیرند و در برابر او از خود خضوع نشان می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی یادآور شد: امام راحل نیز در سخنان خود همواره می‌فرمودند «مردم به مُلا احتیاج دارند و حوزه باید ملا پرور باشد»؛ بر این اساس امروزه طلاب علوم دینی همانند علمای بزرگ زندگی‌های خود را پاک و سالم نگه دارند چراکه اگر غیر از این باشد بنابر نص برخی روایات نسبت به مکتب اهل بیت(ع) خیانت روی داده است و باید جلوی آن را گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بعد عملی و تأثیر آن میان مردم ابراز داشت: مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی با عمل و رفتار خود نجف را بنده و خاضع خود ساخت چرا که با عملش، علمش را آشکار ساخت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنگامی که سید ابوالحسن اصفهانی دار فانی را وداع گفت حتی اقلیت‌های مذهبی همانند یهودی‌ها و همچنین اهل سنت نیز در کنار شیعیان فریاد «وا ابتاه» سر داده بودند و اینها همه حاصل عمل ایشان بوده است؛ بنابراین ضروری است امروزه در حوزه علمیه نیز اینگونه رفتارها نهادینه شده و بر اساس آن عمل شود./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات