۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۴۹۲۴۱۰
مدیر کل کمیته امداد قم مطرح کرد؛

جذب یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان زکات در قم/ پژوهشگاه زکات ایجاد می شود

میرشکار با بیان این که یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان زکات در استان قم جذب شده است، از ایجاد پژوهشگاه زکات در این شهر خبر داد.
اکبر میرشکار نشست شورای برنامه ریزی و ترویج زکات کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اکبر میرشکار در نشست شورای برنامه ریزی و ترویج زکات کشور که پیش از ظهر امروز در ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم برگزار شد، به ارائه گزارشی از امور مربوط به زکات این استان پرداخت.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با بیان این که میزان زکاتی که در مجموع برای استان قم پیش بینی شده پنج میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: خوشبختانه در سال گذشته حدود یک میلیارد و 700میلیون تومان زکات جذب شده است.

وی به شیوه صرف مقدار زکات جذب شده اشاره کرد و ادامه داد: حدود 700 میلیون تومان آن خرج فقرا و خانواده های مستضعف شده و یک میلیارد بقیه آن در مساجد، حوزه های علمیه و مدارس استان قم مصرف شده است.

میرشکار با اشاره به طرح جدید کمیته امداد استان قم مبنی بر زکات مال التجاره، ابراز کرد: کمیته امداد استان قم در حال پیگیری و اجرای طرح جدیدی با عنوان زکات مال التجاره است که این طرح برای نخستین بار در کشور اجرایی و از قم آغاز خواهد شد.

وی با ابراز تأسف از تبیین و ترویج ضعیف مبانی و برکات زکات در جامعه، بیان کرد: کار خوبی برای نماز انجام شد و سالانه اجلاسی با عنوان نماز برپا می شود که با توجه به اهمیت زکات، جا دارد که برای این امر دینی هم ساز و کاری فراهم شود.

مدیر کل کمیته امداد استان قم افزود: از سال 1395 کار بسیار خوبی در شهر مقدس قم شروع شده که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) 22 برنامه و سخنرانی با موضوع زکات اجرا شده است؛ با صدا و سیمای استان نیز هماهنگ شده که هر روز پیش از اوقات شرعی برنامه های حداکثر سه دقیقه ای در امر زکات پخش شود.

وی با تأکید بر این که سهم دولت از زکات هم باید لحاظ شود، تصریح کرد: با توجه به صحبت های انجام شده با مسؤولان دولتی، بنا بود دولت بودجه ای را برای این مرکز تخصیص دهد اما متأسفانه با وجود کسری اعتبارات در دولت این وعده عملی نشد.

میرشکار یادآور شد: شایسته است دولت همانند دیگر طرح ها در امر زکات نیز برای تأمین بودجه آن تلاش کند؛ در قم ظرفیت های زیادی نهفته است و درصدد آن هستیم که در آینده نزدیک پژوهشگاهی در راستای امور زکات بنا کنیم.

مدیر کل کمیته امداد استان قم با بیان این که زکات حرکتی دینی و فرهنگی است و تمامی اقدامات ما باید با توجه به اسلام انجام شود، گفت: کمیته امداد کشور نیازمند مرکزی است که مستندات دینی و قرآنی اقدامات این مرکز را مشخص کند و در زمینه های مختلف سیاست گذاری هایی انجام دهد که یکی از اهداف ساخت پژوهشگاه زکات نیز همین امر مهم است.

وی در پایان اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود تا در رسانه ملی تیزرهایی با مبانی و مفاهیم زکات پخش شود؛ کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم این آمادگی را دارد که برای تمامی مراکز فعال در عرصه زکات در استان ها محصولات فرهنگی از جمله کتاب و لوح های فشرده ارسال کند.

در ادامه نشست شورای برنامه ریزی و ترویج زکات کشور، روسای ادارات اجرایی زکات و نمایندگان ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان ها، مدیر کل امور اجرایی و دبیر شواری عالی زکات کشور، مدیر کل کمیته امداد و مسؤولان اداره زکات استان قم به برنامه ریزی و بررسی گزارش عملکردها پرداختند./840/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات