۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۴۹۲۲۱۱
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران:

تمام امور جز سیاستگذاری به مدارس علمیه واگذار می‌شود

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران هدف این مرکز را واگذاری همه امور به مدارس توصیف کرد و گفت: تنها سیاستگذاری و برنامه‌های کلان توسط مرکز انجام خواهد شد.
حمید خالقی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود خالقی معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران  پیش از ظهر امروز در «سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه‌های علمیه خواهران» با عنوان «بررسی نقش حوزه‌های علمیه خواهران در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی» که در مجتمع یاوران مهدی جمکران برگزار شد تمامی اموری که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در حال انجام است را قابل واگذاری توصیف کرد و گفت: در صورتی که مطمئن شویم نیروی قابل توجهی در هر مدرسه وجود دارد امور مربوطه را واگذار می‌کنیم.

وی ادامه داد: شوراهای آموزشی در مدارس عمدتاً به خاطر این است که یک مجموعه صلاحیتدار علمی در مدرسه در حد سیاستگذاری وجود داشته باشد و به این دلیل اختیاراتی که به شورای آموزشی داده شده است شایسته توجه است.

وی ابراز داشت: هدف ما واگذاری همه امور به مدرسه است البته سیاستگذاری و برنامه‌های کلان دست مرکز است اما در این مرحله هم مدارس مشارکت دارند و می‌توانند در برنامه‌های کلان هم اعمال نظر کنند؛ البته از ابتدا ساختار مدارس را به نحوی طراحی کرده‌ایم تا بتوانند در برنامه‌ریزی‌های مرکز نیز دخالت داشته باشند.

وی درباره شعارهای «ثبت نام حداکثری» و «به گزینی» گفت: این‌ها مکمل یکدیگرند، یعنی اگر بخواهیم طلبه خوبی را گزینش کنیم حداقل باید سه برابر ظرفیت پذیرش داشته باشیم تا بتوانیم از این بین بهترین‌ها را گزینش کنیم و این ثبت نام در استان‌ها انجام شده است.

وی در ارائه آماری از ثبت‌نام‌ها در مدارس علمیه خواهران کشور گفت: در سطح سه قم با رشد 270 درصدی و شهری دیگر با افت 60 درصدی روبرو بوده است؛ در سطح دو نیز زنجان با رشد 22 درصدی و استانی دیگر با افت 33 درصدی روبرو بوده است؛ این مسائل در شرایطی است که کارآمدی طلبه‌ها، پذیرش دانشگاه‌ها و مانند این‌ها در همه استان‌ها یکسان است.

وی با بیان فعالیت‌های انجام شده در بخش متون آموزشی، برنامه‌های درسی و تنوع در برنامه‌های آموزشی گفت: با برنامه‌ریزی دقیق علمی کارهای ذکر شده انجام شده است، همه متون آموزشی سیکل، ارزیابی شده است، متون عمومی، ادبیات عرب و دیگر متون در حال ارزیابی است؛ این ارزیابی‌ها هم با نظر خود مدارس انجام شده است بنابراین بهتر است مدارس آموزش‌ها و کارهای متفرقه را کنار گذاشته و در راستای مرکز، فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

وی گفت: تشکیل انجمن‌های علمی در فضای کوثرنت فضای خوبی را برای استادان به وجود آورده است؛ از مدیران استانی هم می‌خواهیم که در این انجمن‌ها شرکت کنند و ضعف و قوت این سیستم‌ها را به ما بگویند، همه استادان فقه، اصول و ادبیات عرب وارد شده‌اند و کار دیگر استادان هم در حال انجام است.

وی هدف از تشکیل چنین انجمن‌هایی را زنده کردن سنت اصیل مباحثه توصیف کرد و ابراز داشت:‌ سامانه‌ها باید در جهت تسهیل امور ما را کمک کنند، از این جهت باید پشتیبانی از مرکز را داشته باشند، در برخی موارد پذیرش مشکل به وجود آورده بود که روز به روز در این سیستم‌ها پیشرفت می‌کنیم./836/پ202/ی

ارسال نظرات