۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۴۹۲۰۸۴
مدیرکل محیط زیست استان قم خبرداد؛

برگزاری همایش بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در قم

دانیالی با اشاره به وضع نامطلوب دریاچه نمک و ایجاد ریزگردهای خطرناک از برگزاری همایش همایش بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در قم خبرداد.
برگزاری همایش بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدرحمان دانیالی مدیرکل محیط زیست، یحیی زارع مدیرکل هواشناسی، محمدرضا طلایی مدیرکل جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان این سه اداره کل استان قم با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آیت الله حسینی بوشهری دیدار و گفت‌وگو کردند.

مدیرکل محیط زیست استان قم در این دیدار با اعلام این خبر که روزهای گرد و غبار از دو روز در سال 65 به 105 روز در سال 95 رسیده است و دوستان ما در محیط زیست تلاش های زیادی برای رساندن اعلام این خطرها به مراکز اصلی کشور کرده اند ولی متأسفانه هیچ اقدام متناسبی از سوی مسؤولان بالادستی کشور در این موضوع صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه امروز گرد و غبار از دریاچه نمک به مراتب نسبت به دریاچه ارومیه فجیع تر است، خاطرنشان کرد: راه کار این است که حقابه های زیست محیطی در این منطقه زنده شود و دیگر آنکه با اعتبارات کم استانی راه به جایی نمی بریم و نیازمند یک عنایت بیشتری از صندوق ذخیره ارزی یا محل اعتبارات رهبر معظم انقلاب هستیم.

دانیالی در ادامه از برگزاری همایش ملی درياچه نمک و پديده گرد و غبار در اردیبهشت ماه خبرداد و عنوان کرد: اولین همایش بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه توسط دانشگاه قم و تحت حمایت سیویلیکا در شهر قم برگزار می شود.

وی با اشاره به  اهداف این همایش عنوان داشت: آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی در جهت شناخت و حل بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار، آشنایی دانشگاهیان و محققان کشور با محورها و مسائل مورد نظر و فراهم سازی بستر مناسب برای انتقال دانش و تجربیات و همچنین معرفی توانمندی ها و فراهم نمودن زمینهی جذب طرحهای پژوهشی توسط دانشگاهیان، پژوهشگران و محققان کشور از اهداف این همایش است.

مدیرکل محیط زیست استان قم تأثیرات متقابل عوامل اقلیمی و زیست محیطی بر دریاچه نمک، تأثیر بحران دریاچه نمک بر افزایش گرد و غبار، تأثیرات متقابل بحران دریاچه نمک و منابع آبی، تأثیرات متقابل بحران دریاچه نمک و منابع طبیعی و همچنین تأثیر بحران دریاچه نمک بر وضعیت کشاورزی را بخشی از محورهای مقالات این همایش معرفی کرد.

همچنین در ادامه این نشست مدیرکل هواشناسی و مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم نیز به ارائه گزارشی از فعالیت های این اداره کل پرداختند و ضرورت پیگیری مشکلات شوره زارها و کمبود آب در مناطق اطراف دریاچه نمک را یادآور شدند./1330/پ202/ی

ارسال نظرات