۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۶
کد خبر: ۴۹۲۰۵۸
حدیث اخلاقی بزرگان(9)

نماز حقیقی مانع تأثیر جرقه های انحرافی شیطان است

نماز حقيقي، سبب مي‌شود جرقّه‌هاي انحرافي، افکار شيطاني و نظرات گمراه کننده که در اجتماع ايجاد شده است، روي دل آدمي اثر نگذارد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت  آیت الله حسین مظاهری در کتاب نماز،  نماز را  ستونِ دين و يکي از مهم ‌ترين راه‌هاي بندگي خداوند متعال در دين و راه و رسم انبياء می داند و به بیان فوائد و ثمرات اقامه نماز اول وقت می پردازد.

آنچه که می خوانید بخش هایی از سخنان این استاد اخلاق است:

نماز، ستونِ دين و يکي از مهم ‌ترين راه‌ هاي بندگي خداوند متعال در دين و راه و رسم انبياء عظام(ع) است؛ نماز ياد كردن خدا به پاكى، يگانگى و بزرگداشت مقام اوست؛ نماز توشه مؤمنين در دنيا و آخرت، شفيع بندگان در قيامت و ماية نجات آدميان است؛ نماز مايه هدايت و ايمان، باعث دوستي فرشتگان، عامل شناسايي حق و بهاي بهشت است و نماز، معراج مؤمن است.

نماز، از جمله عبادات بسيار ارزشمندي است که در احكام عملي اسلام، از افضل اعمال به شمار مي‌رود؛ بعد از اعتقاد به اصول دين، نماز از بارزترين نشانه‌هاي متّقين بوده و قرآن شريف، متّقين را با اين علامت، ‌معرّفي و توصيف فرموده است: (الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ) (پرهيزكاران) کساني هستند که به غيب ايمان دارند و نماز را برپا مى‏ كنند و از آنچه به آنها روزى داده‏ ايم، انفاق می کنند.

قرآن مجید در این آیات، از ایمان به غیب (امور پنهان از حواس مانند خدا، وحى، فرشتگان، معاد و قضيۀ حضرت ولي‌عصر«ارواحنافداه») و زنده نگه داشتن نماز و اهمیّت به انفاق، به‌ عنوان ويژگي‌ هاي انسان مؤمن و با تقوا یاد می‌کند و این صفات را از صفات متّقین بر می‌شمرد.

همچنين قرآن شريف دستور مي‌دهد که مؤمنين بايد هرچه مي‌توانند، مقيّد به نماز و ذکر خدا باشند«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثيراً، وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصيلاً» اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خدا را ياد كنيد، يادى بسيار و صبح و شام او را به پاكى بستاييد؛ این آیه می‌فرماید: اي مؤمنين! تا می‌توانید نماز بخوانيد؛ یعنی اگر مشغول کار دنیا هستيد، بايد نمازهای یومیّه را اوّل وقت، با جماعت و با صفای دل بخوانيد؛ اگر می‌توانيد در دل شب، نماز شب بخوانيد و اگر کاری هم ندارید و فراغت و فرصت برايتان مهيّاست، افضل همة اعمال، نماز است.

احياء و اقامة نماز، اثرات فراواني در دنيا و آخرت براي انسان دارد و چنانچه در متن زندگي قرار گيرد و هنگام نماز همه چيز جز نماز فراموش شود، برکات بسياري خواهد داشت که در ادامه، به برخي از آثار، برکات و فوائد آن به صورت مختصر اشاره مي‌گردد.

 يکي از فوائد مهم اهميّت و توجّه به نماز، خصوصاً وقتي با خضوع و خشوع همراه باشد و در اوّل وقت و با جماعت خوانده شود، اين است که حسن عاقبت با تمام معاني و مراتب آن، براي مقيّدين به نماز فراهم خواهد شد؛ عاقبت به خيري سه معناي مهم دارد: اوّل اينکه انسان در اواخر عمر و بعد از دوران عزّت، ذليل و خوار نشود؛ نعوذ بالله به جايي نرسد که همه از دست او خسته شوند و خود نيز آرزوي مرگ کند؛ معناي ديگر، آن است که يک دفعه جرقۀ سقوط و انحراف براي انسان جلو نيايد؛ نماز حقيقي، باعث مي‌شود جرقّه‌هاي انحرافي، افکار شيطاني و نظرات گمراه کننده که در اجتماع ايجاد شده است، روي دل آدمي اثر نگذارد؛ گاهي اوقات ديده شده است که بعضي از افراد با آنکه سر و کار با مسجد، روحانيّت و معنويّت دارند، امّا ناگهان منحرف مي‌شوند و به جايي مي‌رسند که حتّي نماز هم نمي‌خوانند! اين سوء عاقبت، در زمان حاضر که شبهات و فساد اخلاقي زياد شده است، به وفور ديده مي‌شود و بسيار خطرناک است و معناي سوم از عاقبت به خيري اين است که هنگام مرگ، اميرالمؤمنين(ع) را ببينيم و نزد آن حضرت، سرفراز و روسفيد باشيم؛ بنابراين لازم است با دعا کردن و توجّه بيشتر به نماز در طول زندگي، از خداوند بخواهيم عاقبت امور ما را ختم به خير گرداند.

دربارة فضيلت و اهميّت خواندن نماز اوّل وقت، آيات و روايات فراواني وارد شده است. قرآن كريم در سوره مؤمنون، در وصف مؤمنان مي‌فرمايد:«وَ الَّذِينَ هُم عَلَي صَلَوَاتِهِم ‌يُحَافِظُونَ» و آنان‌كه [اوقات] نمازهاي خود را حفظ مي‌كنند؛ بنابراين، ‌يكي از ويژگي ‌هاي مؤمنان اين است كه نمازهاي خود را در اوّل وقت به ‌پا مي ‌دارند و در اين مورد به شدّت مراقب هستند؛ امام صادق(ع) در فضيلت نماز اوّل وقت مي‌فرمايند:«إنَّ فَضلَ الوَقتِ الاَوَّلِ عَلَي الاَخِيرِ كَفَضلِ الآخِرَةِ عَلَي الدُّنيَا» برتري اوّل وقت نسبت به آخر وقت، مانند برتري آخرت نسبت به دنياست؛ تأکيد بر اقامة نماز اوّل وقت به حدّي است که تأخير در اقامه آن، موجب لعن اهل بيت(ع) مي‌شود؛ فردي خدمت امام زمان«ارواحنافداه» رسيد حضرت فرمودند: لعنت خدا بر كسى كه هنگام مغرب همه ستاره ‏ها پيدا شده باشد، امّا او نماز مغرب و عشاء خود را نخوانده باشد، سپس فرمودند: لعنت خدا بر آن كسى كه صبحگاهان همه ستاره‏ ها پنهان شوند، امّا وي هنوز نماز صبح را نخوانده باشد./1324/ت303/ی

ارسال نظرات