۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵
کد خبر: ۴۹۲۰۴۲
آیت‌الله حائری شیرازی:

بانک‌ها مقید به اجرای احکام دینی نیستند

استاد برجسته حوزه با اشاره به تأکید امام راحل بر اصلاح قانون نظام بانکی مبنی بر عدم کار کردن پول گفت: در بانک‌ها بر خلاف خواسته امام راحل، پول در حال کار کردن است.
آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در هفدهمین یادواره شهدای مدرسه شهید حقانی که شب گذشته در این مدرسه برگزار شد، با اشاره به اینکه دو نوع نظم وجود دارد، گفت: نظم در دو مرحله شیطانی و الهی پیگیری می شود؛ شیطان تمام برنامه‌های خود را در قالب نظم طراحی می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمامی اشرار منظومه دشمن است، اظهار داشت: اینکه امام راحل فرمودند «متأسفانه حوزه های ما تجریدی هستند» یعنی اینکه مشترک میان نظم الهی و شیطانی است؛ نظم تجریدی هنگامی که به اتمام برسد مشخص می‌شود که الهی بوده یا شیطانی؛ خروجی نظم الهی «یخرجهم من الظلمات الی النور» بوده و خروجی نظم شیطانی «یخرجونهم من النور الی الظلمات» خواهد بود.

وی ادامه داد: مفاهیم کاربردی در مقابل مفاهیم تجریدی است و نمونه‌های آن در قرآن فراوان است و از جمله آن آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» است که ابتدای آن از مفاهیم کاربردی و انتهای آن(و لا تفرقوا) از مفاهیم تجریدی است.

آیت‌الله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: اگر حضرت هارون(ع) تحمل کرد که مردم گوساله پرست شدند برای این بود که از تفرقه میان آنها جلوگیری کند.

وی افزود: هنگامی که انسان در یک منظومه قرار گیرد، نباید با آن درگیر شود، چراکه این عمل منجر به حذف او خواهد شد؛ البته ناگفته نماند که در این هنگام باید به روشنگری بپردازد و سعی کند با زیرکی، آن مجموعه را هدایت کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به جریان سلب خلافت از امیرمؤمنان(ع) عنوان کرد: ایشان برای حفظ وحدت، حکومت طاغوت را تحمل کردند، اما در عین حال به روشنگری و تربیت مردم پرداختند.

آیت‌الله حائری شیرازی یادآور شد: امام(ره) در مسأله نظام بانکی برای اینکه بانک ها را از ناامنی حفظ کنند، فرمودند تا برای آن قانونی تدوین کنند؛ فضلای حوزه با نمایندگان بانک موظف به این مسأله شدند؛ نمایندگان بانک‌ها روی «بهره» حساس بودند، اما نه روی اسم آن! و چون می‌دیدند علما و بزرگان روی اسم «بهره» حساس‌اند، اسم آن را تغییر دادند، عقود شرعیه را روی آن جاری کردند و سپس از علما امضا گرفتند.

وی اضافه کرد: امام خمینی برای اینکه این منظومه متلاشی نشود فرمودند «هرگاه مجلس و شورای نگهبان این موضوع را تأیید کند، نباید کسی به این مسأله اعتراض کند»؛ اما برای اینکه به همگان بفهماند این کار درست نیست و باید اصلاح شود، فرمودند «در اسلام پول کار نمی‌کند، کاری کنید پول کار نکند».

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان با بیان اینکه امروزه بر خلاف خواسته امام راحل در بانک‌ها، پول در حال کار کردن است، تصریح کرد: بنده در جمع مسؤولان نظام بانکی گفتم کدام یک از شما حاضر است شهادت دهد که در بانک‌ها، پول کار نمی‌کند؛ هیچ‌کدام از آن‌ها حاضر به انجام این عمل نشد؛ بنابراین می‌توان به صراحت گفت در بانک‌ها پول در حال کار کردن است./841/پ202/ی

 

ارسال نظرات